Nooddrinkwatervoorziening

Auteur Topic: Nooddrinkwatervoorziening  (gelezen 7042 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Arjan_tb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Gepost op: 28 juni 2005, 09:16:16
Collega's

In ben voor de brandweer aan het inventariseren welk materieel en welke organisaties ik kan gebruiken voor het opzetten van een nooddrinkwater distributie. Ik las ergens dat de USAR een zuiveringsinstallatie heeft om van bv oppervlaktewater drinkwater te maken. Nu kan ik dat bericht nergens terug vinden. Misschien kan iemand mij daarmee helpen. Tevens heb ik al contact gezocht met de landmacht en verwacht daar spoedig ook een antwoord van.
Nu ben ik verder benieuwd of iemand bekend is met het opzetten van en het zuiveren van water. Hoesnel kan een netwerk worden opgezet, met welke zuiveringsinstallaties enz enz
Ik ben inmiddels bekend met de Perfector-E, maar ben benieuwd of er meer systemen zijn en in hoeverre er al draaiboeken zijn. Want het wiel is inmiddels al genoeg uitgevonden dacht ik  ;)

Groeten Arjan




Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2005, 12:25:55
Volgens mij stond dat artikel in de laatste danwel 1-nalaatste Brand en Brandweer.

Succes.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2005, 15:08:03
Volgens mij heeft de afdeling genie van de koninklijke landmacht daar een compleet scenario voor...heb in een of ander defensieblaadje een oefening gezien(ooit) met die systemen.... in een paar uur een noodrinkwatervoorziening opgebouwd door in verhouding een handje vol mensen......
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2005, 15:26:53
Volgens mij heeft de afdeling genie van de koninklijke landmacht daar een compleet scenario voor...heb in een of ander defensieblaadje een oefening gezien(ooit) met die systemen.... in een paar uur een noodrinkwatervoorziening opgebouwd door in verhouding een handje vol mensen......

Evides (DWL) in zuidholland heeft (had?) een heelbuizensysteem klaarliggen waarmee ze een nooddrinkwatersysteem konden aanleggen! Of ze ook zuiveringsinstallaties hadden is mij onbekend!


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2005, 17:35:12
Ik weet niet waarvoor je dit doet,

maar het regelen van Primaire levensbehoeften inclusief nooddrinkwater is een proces dat door de gemeente geregeld wordt in het kader van de rampenbestrijding.

Je zou contact op kunnen nemen met de ambtenaar rampenbestrijding / openbare veiligheid van je gemeente en vragen hoe dit in het deelprocesplan is geregeld.

Bij ons in de regio (Hydron) heeft het waterleidingbedrijf hier een heel plan voor klaar liggen. Volgens mij doen ze dat ook gezamenlijk met de ander edrinkwaterleidingbedrijven. Informeer bij het waterleidingbedrijf lijkt mij de aangewezen weg.

NB er is een verschil tussen nooddrinkwater en noodwater. De waterleidingbedrijven hebben de verplichting tot het leveren van nooddrinkwater, zijnde 3 liter per persoon per dag.

Binnen NL is er dacht ik nog geen noodzaak voor het regelen van zuiveringsinstallaties.

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Jan M

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2005, 17:39:32
Zowel Evides, alswel Hydron kunnen voorzien in nooddrinkwater. Uitgewerkte plannen zijn hiervoor beschikbaar. Vele gemeenten hebben in hun gemeentelijk rampenplan een hoofstuk nooddrinkwatervoorziening. De gemeente Hendrik-Ido-Ambacht heeft dit daadwerkelijk vorig jaar nog beoefend met Hydron en heeft destijds een nooddrinkwaterdistributiepunt opgezet waarbij burgers water konden afhalen, hetgeen ook op uitgebreide schaal gebeurde. Mocht het nodig zijn, dan zal er in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht 14 distributiepunten worden opgezet. Overigens is alles gebaseerd op aanvoer van drinkwater met tankwagens en niet het zuiveren van water ter plaatse.

Veel succes!


Arjan_tb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2005, 17:54:07
Citaat
Geplaatst door: Pyro_loe
Citaat
Ik weet niet waarvoor je dit doet,
maar het regelen van Primaire levensbehoeften inclusief nooddrinkwater is een proces dat door de gemeente geregeld wordt in het kader van de rampenbestrijding.  Je zou contact op kunnen nemen met de ambtenaar rampenbestrijding / openbare veiligheid .. 

Pyro_loe, ik werk zelf als medewerker Openbare veiligheid, risicobeheersing bij de brandweer (was niet helemaal duidelijk) ;)

Volgens mij heeft de afdeling genie van de koninklijke landmacht daar een compleet scenario voor

Ik heb de landmacht al een mailtje gestuurd vanmorgen, ik verwacht daar nog wel antwoord van.

Zal trouwens de B&B doorlezen, heb et mss over het hoofd gezien... :-\

Iedereen tot zover bedankt, mochten er meer ideeën komen, ik sta natuurlijk open voor suggesties ;)

Groeten Arjan


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2005, 23:07:11
Daar stond idd een bericht over in de Brand&brandweer van Mei...


Jean

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
  • Laot gaon dae wage !
Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2005, 00:35:03
Arjan,

Kijk eens op de site:

http://www.mindef.nl/Images/8905_tcm6-35822.pdf

daar vind je op pag. 4 en 5 van de Defensiekrant
van 5 dec. 2002 een uitgebreid artikel over
 "Noodleiding voor drinkwater"  dit is een samenwerkingsverband tussen Mobiele Drinkwater
Installatie (MDI) peloton van de Landmacht en de
Waterleidingmaatschappij.

Groet,  Jean
EHV-er NRK Sigma lid Lotus  lid


Arjan_tb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #9 Gepost op: 29 juni 2005, 14:57:15
Daar stond idd een bericht over in de Brand&brandweer van Mei...
eeehhm...Ik heb de B&B doorgespit van mei...stond helemaal nix in..In die van juni gelukkig wel ;)

Jean, dank voor de link, interessant artikel !

Ik heb wel een redelijk beeld nu voor me voor het zuiveren van water enzo, maar de vraag is nu...In het erste geval, drinkwatervoorziening ligt plat in heel Nederland, iedereen roept en schreeuwt om de landmacht. Hoe snel en met welk materiaal zouden ze drinkwater kunnen leveren ? (binnen 24u 3 liter water p.p.p.d.) Probeer daar nog een antwoord op te krijgen van de landmacht.
Meer suggesties zijn nog steeds welkom ! Bedankt alvast voor het meedenken !

Groeten Arjan