Dienstauto Huisarts deels opengeknipt om slachtoffer te bevrijden - Beverwijk 27-04-2014

Auteur Topic: Dienstauto Huisarts deels opengeknipt om slachtoffer te bevrijden - Beverwijk 27-04-2014  (gelezen 16057 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Citaat van: CM link=msg=1263147 date=1398698483
Beste 7131,

Ik ben meer dan 16 jaar ambulanceverpleegkundige, ik heb ook inside information over deze inzet. Ik schrijf niet zomaar wat. Neem van mij aan dat het klinkklare onzin is.

CM

Zou je nader kunnen toelichten hoe dat zit met die wijziging van het protocol? Ik heb er geen voorstelling bij namelijk.
In bepaalde gevallen werd besloten om te knippen ivm mogelijk nek/rugletselverdenking, en dan is er nu een wijziging waarbij so kan uitstappen?
Hoe zit dat?


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: CopVR3 link=msg=1263586 date=1398819341
Zou je nader kunnen toelichten hoe dat zit met die wijziging van het protocol? Ik heb er geen voorstelling bij namelijk.
In bepaalde gevallen werd besloten om te knippen ivm mogelijk nek/rugletselverdenking, en dan is er nu een wijziging waarbij so kan uitstappen?
Hoe zit dat?

Ik verwacht dat CM doelt op een slachtoffer wat eigenhandig uit een voertuig is gekomen, en plaats heeft genomen in een ander voertuig ter beschutting, ook weer eigenhandig uit deze beschutting kan komen.

Als ik de foto's bekijk van de wagen van de huisarts, zie ik dat de hoofdsteun ook weggeknipt is. Zijn deze in nieuwe auto's niet meer handmatig te verwijderen? :D
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Ja, dat zou kunnen, een so kan uitstappen maar dat wil nog niet zeggen dat dat verstandig is. Ik weet alleen niet wat die wijziging in het protocol precies inhoud.

En inderdaad de meeste hoofdsteunen van een achterbank kun je er pas uitschuiven als de bank voorovergekanteld is, anders zit het dak in de weg.
En met een so op de bank kun je niet kantelen...


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: CopVR3 link=msg=1263588 date=1398821894
Ja, dat zou kunnen, een so kan uitstappen maar dat wil nog niet zeggen dat dat verstandig is. Ik weet alleen niet wat die wijziging in het protocol precies inhoud.

En inderdaad de meeste hoofdsteunen van een achterbank kun je er pas uitschuiven als de bank voorovergekanteld is, anders zit het dak in de weg.
En met een so op de bank kun je niet kantelen...

Ik had het over de hoofdsteun van de bijrijders stoel. Het interieur van de auto is naar mijn weten flexibel genoeg om dit incident zonder knippen af te handelen. De hoofdsteunen van de bijrijders stoel simpel verwijderen, de hoofdsteun van de achterbank verwijderen door de achterbank iets te kantelrn, de bijrijders stoel iets naar voren schuiven en dan kan de bijrijders stoel al erg ver kantelen, mede dankzij de verwijderde hoofdsteun van de achterbank.

Achteraf is het natuurlijk gemakkelijk praten, maar deze oplossing hadden de hulpverleners zelf ook kunnen bedenken.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Bart S

  • Gast
Citaat van: CopVR3 link=msg=1263586 date=1398819341
Zou je nader kunnen toelichten hoe dat zit met die wijziging van het protocol? Ik heb er geen voorstelling bij namelijk.
In bepaalde gevallen werd besloten om te knippen ivm mogelijk nek/rugletselverdenking, en dan is er nu een wijziging waarbij so kan uitstappen?
Hoe zit dat?

Er komt een protocolwijziging aan dat, kort gezegd, de plank alleen nog gebruikt gaat worden als extricatiemiddel bij een snelle bevrijding. Anders is het gewoon uitstappen en op de vacuümmatras stappen. Verder ken ik deze casus niet, maar ben ook van mening dat er zat andere methodes zijn om iemand netjes uit een voertuig te halen wat bij de aanrijding geen schade heeft opgelopen. Een protocol is leuk, maar er bestaat ook nog zoiets als gezond verstand.

B.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Citaat van: B link=msg=1263598 date=1398842364
Er komt een protocolwijziging aan dat, kort gezegd, de plank alleen nog gebruikt gaat worden als extricatiemiddel bij een snelle bevrijding. Anders is het gewoon uitstappen en op de vacuümmatras stappen. Verder ken ik deze casus niet, maar ben ook van mening dat er zat andere methodes zijn om iemand netjes uit een voertuig te halen wat bij de aanrijding geen schade heeft opgelopen. Een protocol is leuk, maar er bestaat ook nog zoiets als gezond verstand.

B.

+1
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: piet60 link=msg=1262916 date=1398621772
Gelet op foto is het nogal nat weertje. Denk dat dokter patiënt daarom niet heeft buiten laten staan, en die auto zal ook wel all-risk zijn dacht ik zo. ::)

Bij eerdere gevallen bleek dit geen onderdeel van de All-risk verzekering. Het voertuig wat door de brandweer gesloopt wordt is immers niet degene die een ongeval gehad heeft.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Er zijn idd regio's waar erg snel een dak wordt geknipt en je denkt: waar zit die schade nou waardoor een slo. werkelijk CWK letsel heeft opgelopen? Vooral nieuwe(re) auto's zijn voorzien van zoveel kreukelzones dat bij minder zware aanrijdingen de kansen op ernstig letsel sterk zijn verminderd. Los daarvan kan dat altijd nog gebeuren. maar het standpunt: "Uw nek doet zeer? Ok, knippen die handel" komt zeker voor terwijl bij goed lichamelijk onderzoek er geen sprake is van drukpijn op de wervels zelf, en wel pijn aan de nek/schouderspieren! En dat verschilt inderdaad per regio / RAV. Kan ook een kwestie zijn van "indekken". Mag je niet hardop zeggen maar is wel zo. Maar denk ook na over de behandeltijd ter plaatse als je op de brw. moet wachten totdat een dak is verwijderd enz. enz. (Oftewel eerst stabiliseren, glasmanagement, accu's zoeken, deur verwijderen, hoezen plaatsen..........)Dat is het gebruik van een KED vele malen sneller en zeker ook verantwoordt. Die is juist om van een zittend persoon de hele CWK (wervelkolom incl. nek) te immobiliseren. Wordt te weinig gebruikt helaas. Ik wil niet tegen schenen schoppen maar wat meer GBV is soms erg welkom.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
http://forum.fok.nl/topic/1630531/1/999

Soortgelijk verhaal , SO liggend op achterbank ..... auto ondanks protest eigenaar opengeknipt, total loss en geen vergoeding.

Het onderling afhandelen (papierwerk) van een ongeval in auto, lijkt me ook al een gevaarlijke situatie. Stel je maar voor, dat de ander een pijntje krijgt.
Ik weet niet of het een goed voorbeeld is, maar wanneer de politie een inval/accuut onderzoek in een woning doet, en de deur forceert, wordt er dan ook niet betaald ? Het lijkt of er standaard een slotenmaker of andere werknemer op het toneel verschijnt.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Open knippen is een zaak, maar hulp aan slachtoffers waar je later een niet onaanzienlijke claim van een verzekeraar of letselschade advocaat namens het slachtoffer krijgt omdat door jouw hulp het slachtoffer grote lichamelijke schade heeft opgelopen en ga je dan maar stellen tegen hoge juridische kosten etc.
Daar kon de schade door het openknippen van de auto weleens bij in het niet vallen.