GRIP 1 (aanrijding tussen twee vrachtwagens) A27 - Eemnes 29-04-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (aanrijding tussen twee vrachtwagens) A27 - Eemnes 29-04-2014  (gelezen 9829 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #20 Gepost op: 29 april 2014, 15:30:30
Jammer dat er altijd mensen zijn die alles vanachter de P.C. of tablet menen een en ander te moeten bekritiseren.

Ik ben blij dat er mensen zijn die de puinzooi opruimen.
Ik ben blij dat er geen (zwaar) gewonden zijn.
En als het opruimen wat langer duurt, door omstandigheden, dan wachten we nog maar even.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #21 Gepost op: 29 april 2014, 15:49:00
Citaat van: Thor link=msg=1263317 date=1398766678
Gewoon om 9.15 wat veegwagens bestellen en dan kun je binnen de kortste keren beginnen met vegen, er ligt trouwens echt niet zoveel.
Met uien kun je niet zo maar vegen, dat veeg je het asfalt in en daar mee creer je  nog meer moeilijkheden.

Citaat van: Thor link=msg=1263317 date=1398766678
Een soort boeteclausule voor RWS zoals voor de NS/PRORAIL etc. zou in dit soort situaties de opruimingswerkzaamheden wel wat bespoedigen.
RWS meldt het aan de IM aannemer en geloof me die heeft de veegauto dan al afgeroepen, maar in dit geval ook weer afbesteld en een zoab reiniger besteld.

Citaat van: NikonDirk link=msg=1263320 date=1398767138
Later de takel, en als die klaar is kun je pas aan de doorstroming gaan werken.

Juist op een rijksweg als de A27 neem ik aan dat men echt weet wat men doet.
 
Takeldoos wordt gelijk met de IM aannemer ingeschakeld, en de IM aannemer kennende op dit traject weet deze zeker wat hij doet.

Citaat van: Thor link=msg=1263324 date=1398767879
Volgens de VID waren de hulpdiensten al om 10.50 vertrokken dus dan kan je gaan opruimen als je het materieel ondertussen al standby hebt staan.
Citaat van: Sasla link=msg=1263325 date=1398768153
Dat bericht had ik even gemist. Ben overigens benieuwd of ze hiermee ook de bergers bedoelen. Mocht dat zo zijn, dan is het inderdaad een erg lange tijd. Al zou ik graag nog van een berger willen horen hoe lang nu precies duurt om een dergelijke vrachtwagen veilig te bergen. (Misschien leest lid Berger mee?)

Nee, met HV diensten wordt altijd alleen de blauwe lampen brigade bedoeld door het VID.
De berging van een combi kan nooit een uren kaartje aan worden gehangen daar zijn teveel variabelen voor. De ene berging kan met een half uur gedaan worden terwijl de andere die er veel simpeler uit ziet uren kan duren. Denk alleen maar aan een auto die verder heel is maar alleen de cabine van in elkaar zit, deze zal in 1 keer geborgen kunnen  worden. Op deze foto zie je dat de laadruimten zijn opengescheurd in het ergste geval moet dan de hele lading worden over geladen. Ook zie je dat de trailer vanaf de achterzijde is aangereden, ook hier in het ergste geval moet de trailer op een dieplader worden gehesen om vervoerd te worden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #22 Gepost op: 29 april 2014, 15:59:14
Citaat van: Thor link=msg=1263323 date=1398767723
Als je veegmaterieel moet bestellen is dat natuurlijk niet onmiddellijk ter plaatse dus denk je om 9.15 al even na over wat er moet komen.
Die uien op het wegdek hebben ondertussen niets te maken met het VOA werk, noch met het afsleepgebeuren. Kan allemaal als de veegwagens onderweg zijn en ook nog als ze aan het opruimen zijn.
Kwestie van even nadenken, plannen en organiseren.

Nee, kan en mag niet. Voor een juist VOA onderzoek moet alles blijven zoals het is na de hulpverlening. Dit betekend dat alleen het noodzakelijke om de slachtoffers te helpen en escalatie te voorkomen mag worden gedaan.
Opruimen en bergen mag pas na het VOA onderzoek, je zou namelijk belangrijker informatie kunnen opruimen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #23 Gepost op: 29 april 2014, 16:10:58
Citaat van: HIT link=msg=1263396 date=1398779954
Nee, kan en mag niet. Voor een juist VOA onderzoek moet alles blijven zoals het is na de hulpverlening. Dit betekend dat alleen het noodzakelijke om de slachtoffers te helpen en escalatie te voorkomen mag worden gedaan.
Opruimen en bergen mag pas na het VOA onderzoek, je zou namelijk belangrijker informatie kunnen opruimen.

Volgens VID waren de hulpdiensten om 10.50 vertrokken dus was ook het VOA onderzoek afgerond.
Volgens de hernieuwde prognose VID gaat de weg om 16.30 uur open.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #24 Gepost op: 29 april 2014, 16:20:01
Citaat van: Thor link=msg=1263403 date=1398780658
Volgens VID waren de hulpdiensten om 10.50 vertrokken dus was ook het VOA onderzoek afgerond.
Volgens de hernieuwde prognose VID gaat de weg om 16.30 uur open.
Wat wil je nou bereiken met je suggestieve postings? Je doet het voorkomen of dat iedereen de boel daar moedwillig op staat te houden. Vraag het ze persoonlijk via de bekende kanalen en je hebt je antwoord.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #25 Gepost op: 29 april 2014, 16:23:02
Citaat van: Thor link=msg=1263403 date=1398780658
Volgens VID waren de hulpdiensten om 10.50 vertrokken dus was ook het VOA onderzoek afgerond.

Ondanks dat deze mensen van de politie zijn, worden ook deze door het VID niet als hulpdienst aangemerkt. Dat heb ik uit ervaring op diverse ongeval locatie's waar het VOA nog druk was met haar werk en op de berichten al werd gezegd dat de hulpdiensten al weg waren. Maar dat schijnen de mannen van het VOA al normaal te vinden.  >:( >:(

En als je de ravage ziet en realiseert wat het inhoud om dit allemaal op te ruimen, dan vind ik het nog snel gedaan.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #26 Gepost op: 29 april 2014, 16:35:34
Citaat van: HIT link=msg=1263407 date=1398781382
Ondanks dat deze mensen van de politie zijn, worden ook deze door het VID niet als hulpdienst aangemerkt. Dat heb ik uit ervaring op diverse ongeval locatie's waar het VOA nog druk was met haar werk en op de berichten al werd gezegd dat de hulpdiensten al weg waren. Maar dat schijnen de mannen van het VOA al normaal te vinden.  >:( >:(

En als je de ravage ziet en realiseert wat het inhoud om dit allemaal op te ruimen, dan vind ik het nog snel gedaan.

Bedankt voor je heldere toelichting vanuit de praktijk. Je zou inderdaad zeggen politie is politie, hulpdienst, maar kennelijk ligt dat anders met het VOA onderzoek.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #27 Gepost op: 29 april 2014, 17:47:13
Citaat van: Thor link=msg=1263317 date=1398766678
Gewoon om 9.15 wat veegwagens bestellen en dan kun je binnen de kortste keren beginnen met vegen, er ligt trouwens echt niet zoveel.

Een soort boeteclausule voor RWS zoals voor de NS/PRORAIL etc. zou in dit soort situaties de opruimingswerkzaamheden wel wat bespoedigen.

Bij een aanrijding op de autosnelweg is het over het algemeen RWS die staat te zeuren dat de weg sneller vrij gegeven moet worden. RWS is ook de instantie die zorgt dat al het bergings- en ruimmateriaal snel ter plaatse is. Daar hangt het echt niet vanaf, maar als het onderzoek loopt moet ook RWS pas op de plaats maken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #28 Gepost op: 29 april 2014, 17:50:30
Melding 09:08, dus ga er van uit dat zo rond 09:15 de eerste hulpverlener ter plaatse is, dat zal vaak geen WIS zijn, die komt meestal wat later, en dat is over het algemeen de persoon die besluit wat er moet komen aan veegwagens, afzettingen en reparatieploegen voor b.v geleiderails of asfalt. Dat spul arriveert dus drie kwartier later als het meezit, maar kan nog niks doen omdat het sporenonderzoek nog bezig is, zeg nog een half uurtje. Is het dus ondertussen al snel 10:45 voor er begonnen kan worden met het bergen van de voertuigen, en dan zit alles mee. In dit geval is de trekker die achterop klapt echt kapot, dus die moet los van de trailer worden geborgen, reken op een uur minimaal, zitten we rond 12:00 als alles echt heel erg snel gaat en meezit. Als alle wrakken zijn afgevoerd, kunnen de opruimploegen beginnen, eerst alles grote delen, want een doos uien kan echt nietmet een veegwagen, weer minimaal een uur verder, dan de veegwagen, dan de zoabcleaner, reken maar weer een uur.......in het meest gunstige scenario, wat gewoon bijna nooitvoorkomt, heb je dus om 14:00 de weg open.
En dan hebben we het over een relatief goed afgelopen ongeluk zonder doden en/ of zwaargewonden, die eerst uit het wrak geknipt en gestabiliseerd moeten worden.

Ik kijk dus niet op van de prognose 16:30, dat zal zelfs Thor begrijpen hoop ik. ;-)


chapmandriver

  • Manschap A (io)
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #29 Gepost op: 29 april 2014, 18:39:30
Als ik ook naar de verschillende foto's op deze site kijk (http://www.regio14.nl/2014/04/29/vrachtwagens-crashen-op-a27-bij-eemnes/) is het naar mijn idee nog rap gegaan. Ik zie dat onder andere iemand is om de brandstof weg te pompen uit de beschadigde DAF, ook de oplegger is niet meer rijdbaar waardoor er dus ook nog een dieplader nodig is om die te laden, Nog even twee auto's met een behoorlijke laadkraan (misschien geen telekraan beschikbaar...?) en de uien die naar mijn idee overgeladen moeten worden uit de beschadigde oplegger.....dan heb je de tijd hard nodig...