7 doden bij verkeersongeval en autobrand op E-314 - Zonhoven (B) 08-03-2014

Auteur Topic: 7 doden bij verkeersongeval en autobrand op E-314 - Zonhoven (B) 08-03-2014  (gelezen 16061 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Jos v L link=msg=1249478 date=1394446939
Gevoelsmatig zeg ik, je hebt gelijk en het stoort me ook. Toen ik van de week de vraag las had ik ook zo iets van waar beginnen we nu weer over. Anderzijds zitten we op een HV forum waar de interesse voor dit soort vragen nou eenmaal is. Lastig....
Een niet onbekend conflict tussen actualiteit en achtergrond. Nu, kort na het ongeval, is er meer aandacht voor de actualiteit, maar dat er achtergrondvragen komen kan ik me voorstellen. Mensen in de kofferbak komt een enkele keer meer voor. Mogelijk is het verstandig om hier een apart topic van te maken.

Dan blijft hier ruimte voor de verschrikkelijke realiteit waar je eigenlijk stil van wordt.....


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Volgens de krant Het Laatste Nieuws zou het zevende slachtoffer niet in de kofferbak maar op de vloerplaat achterin de auto hebben gelegen. Hoe dan ook, het parket heeft het strafonderzoek naar wie waar in de wagen zat, afgesloten wegens niet relevant (de 'dader' valt sowieso niet meer te vervolgen wegens overleden).

Volledigheidshalve vermelden dat brandweer Genk na exact 15 minuten ter plaatse was met een commandowagen, 1 x TS, 1 x Snelle Hulpwagen en 1x Tankwagen na te zijn gealarmeerd voor een autobrand met mogelijk één slachtoffer. Hulp kon niet meer baten. Een jongeman die achterin het wrak zat, probeerde nog uit het raam te klauteren maar omdat de wagen tegen de vangrail stond, kon het portier niet worden geopend en door dat raam klimmen lukte uiteindelijk ook niet. De getuigen hebben vervolgens één na één het geroep horen verstommen tot uiteindelijk niemand nog antwoordde...  :-\


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Het Laatste Nieuws
Een van de beste vrienden van de eigenaar van de BMW getuigt

"Ik heb zijn sleutels afgepakt omdat hij te dronken was"

Eén van de beste vrienden van de eigenaar van de BMW zegt dat hij enkele uren voor de crash nog diens autosleutels heeft afgepakt omdat de 22-jarige jongeman te veel gedronken had. Het lijkt er dus op dat iemand anders het stuur overgenomen heeft.

Dat zegt de 18-jarige Levi (foto), één van de beste vrienden van Wouter, de eigenaar van de BMW. Hij vertelt hoe ze vrijdag samen iets gingen drinken in Leopoldsburg. "Plots kreeg Wouter telefoon: een vriendin had zich in haar hand gesneden. Of hij met haar naar de spoed kon rijden", vertelt Levi. "Maar Wouter had te veel gedronken. Dus pakte ik zijn sleutels af", aldus Levi.

Voorlopig rijbewijs

Die gaf hij aan de moeder van de vriendin die de snijwonde had opgelopen. Hij drukte haar op het hart dat ze onder geen beding de sleutels mocht afgeven. "Ook tegen Wouter zei ik: 'Kerel, jij kunt vanavond niet meer rijden'." Wouter mocht 's nachts ook niet rijden met zijn voorlopig rijbewijs, dat hij volgens vrienden al eens kwijtraakte omdat hij de voorwaarden had geschonden.

Het is onduidelijk wat zich daarna heeft afgespeeld, maar het lijkt erop dat niet Wouter maar iemand anders aan het stuur gezeten zou hebben. Het parket wilde dat gisteren niet bevestigen of ontkennen.

Stiekem weggeglipt

Onderweg pikte het gezelschap ook nog Mitch op in het jeugdhuis en het koppeltje Matthias en Freya. De 15-jarige Melanie, die vrijdagavond op tijd thuis moest zijn van haar ouders, verliet om middernacht zonder medeweten van haar familie opnieuw de ouderlijke woning en stapte eveneens in de wagen. "Haar moeder voelt zich verschrikkelijk schuldig dat ze dat niet gemerkt heeft", zegt Levi.

Bron


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Eerste beelden na het ongeval









Bron


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: HLN
Ongeval Zonhoven: chauffeur reed tussen 142 en 148 per uur

De BMW waarin begin maart zeven ­jongeren verongelukten in Zonhoven, reed tussen de 142 en 148 km/u. Sommigen van hen hadden xtc gebruikt. Dat blijkt uit het afgeronde ­onderzoek naar de crash.

Het staat nu ook onomstotelijk vast dat Mitch Loots - met zijn 23 jaar de oudste van het gezelschap - aan het stuur zat van de BMW, met de 16-jarige Laura Knaapen naast zich. De eigenaar van de ­wagen, Wouter Seys (22), was te zwaar onder invloed om nog te rijden en zat op de achterbank. Op de E314 in Zonhoven wilde de chauffeur, die geen rij­bewijs had, met hoge snelheid een truck voorbijsteken die 85 km/u reed. Tijdens dat manoeuvre liep het mis.

Mogelijk afgeleid door ­lawaai op de achterbank - waar naast Wouter ook Ilkay Wageneire (15) met op zijn schoot Melanie Crits (15) en Matthias Troffaes (20) met op zijn schoot Freya Toujour (16) ­zaten - raakte de BMW de vrachtwagen aan de linker­achterzijde. De auto kwam klem te ­­zitten onder het gevaarte en werd honderden ­meters meegesleurd, waarna hij tot stilstand kwam tegen een vangrail. Door de impact werd de benzinetank opengereten en vloog de ­wagen in brand.

Hoewel alle technische details nu uitgeklaard zijn, blijven de ­nabestaanden achter met één grote vraag: was de bestuurder onder invloed? Het parket van Hasselt besliste geen autopsie te laten uitvoeren, waardoor er nooit een sluitend antwoord zal komen. Wel blijkt uit getuigenverslagen dat de jongeren in de uren voor de crash drugs en alcohol gebruikten

Bron