Mijn zoon is bij de marine aangenomen en moest naar het centrale kledingmagazijn van defensie in Soesterberg. Daar is het echt goed geregeld. De kledingmaten worden opgenomen met een scanner waarna men met een matenformulier langs de schappen loopt. Vrijwel alles past in 1x. Bij de sportkleding waren mensen van Runnersworld aanwezig die iedereen goede en voor hem/haar goed passende sportschoenen leverde. Men moest eerst een paar keer heen en weer lopen wat gefilmd werd; de film werd geanalyseerd waarna men kon kiezen uit diverse merken. De schoenen die dan het lekkerste zaten konden dan worden meegenomen.
Zo, even een manier om aan te tonen dat de overheid prima in staat is om goede spullen te leveren. Waarom doet de politie hier niet aan mee? Voordeel: goedkopere inkoop, betere pasmaten, betere materialen en van alles voldoende op voorraad.
Ik schaam me bijna om te lezen dat aspiranten zelf spullen moeten aanschaffen en dat dus de kledingleverancies zwaar onder de maat zijn. Ik hou mijn hart vast als het straks aankomt op de verstrekking van ons nieuwe uniform. Dat zal uiteindelijk ook wel geheel of gedeeltelijk falen.
Sterkte met de opleiding!
Fijn dat het bij uw zoon goed is gegaan, want helaas zijn mijn ervaringen (en die van vele collega's) anders. En juist ook o.a. bij de sportkleding: ik heb er 1,5 jaar op moeten wachten, en weet mensen die na zo'n 2,5 jaar in dienst te zijn nog geen sportkleding hebben. Een jaar geleden heb ik een nieuwe collega maar een uniformjasje van mij gegeven, want zelfs het standaard jasje was voor haar niet leverbaar waardoor ze in een XXXL of zo liep (en dat was niet nodig bij haar, het zag er ook niet uit...)
Alles past in één keer? Ik kreeg er zelfs verschillende maten mee (gelukkig ben ik zo iemand die dat soort dingen nakijkt ter plekke).
Bij mijn opkomst waren de plunjebalen op: de opkomst na mij (ongeveer een maand later) had ze echter wel weer (en ook de opkomsten daarna) maar ik kon er ruim 2 jaar op wachten. De loopschoenen worden trouwens maar één keer verstrekt (alleen bij opkomst).