drugs, medicijnen of acoholvergiftiging

Auteur Topic: drugs, medicijnen of acoholvergiftiging  (gelezen 4437 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

romie

  • Gast
Gepost op: 28 juni 2005, 20:51:23
goedeavond,

bij een drug, medicijnen of acoholvergiftiging gaat de hulpverlener eerst een minuut reanimeren voordat hij hulp gaat halen. (als hij alleen is)

Bij een verdrinking en verstikking en trauma letsel kan ik me dit voorstellen omdat het probleem in de luchtweg ligt. Maar  bij drugs en medicijnen enz kan ik dit niet zo goed plaatsen waarom.

weet iemand hoe dit zit? ???




helm

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2005, 21:08:08
bij een drug, medicijnen of acoholvergiftiging gaat de hulpverlener eerst een minuut reanimeren voordat hij hulp gaat halen. (als hij alleen is)

Hoe kom je daarbij?
Dergelijke zaken geven een ademhalingsdepressie, waardoor het waarschijnlijker is dat je alleen moet beademen.
Overigens is het zeer onverstandig om lang te wachten met alarmeren wanneer iemand niet ademt.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2005, 22:40:10
Ik ben het helemaal met Rene eens, de ademhaling is er niet voor niets mee gestopt, maar als gevolg van het spul wat de patient geslikt heeft.
Aangezien je de oorzaak op dat moment niet kan wegnemen heeft eerst een minuut gaan beademen weinig zijn, immers dat gif zit nog steeds in het lichaam en de kans dat een spontane ademhaling terugkeert is daardoor zeer klein.

Het is wat anders bij een verdrinking, eenmaal boven water is de oorzaak van de ademhalingsstilstand opgeheven (de onderdompeling) en kun je een minuut proberen de eigen ademhaling weer op gang te krijgen.

In het geval van vergiftiging zou ik zeggen

1. Eigen veiligheid
2. ABC controle en stabiel leggen
3. Alarmeren
4. Beademen met evt thorax compressies
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2005, 23:48:10
Rene en Jacques,

Het moet niet gekker worden, ik ben het helemaal met jullie eens.  ;D


romie

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2005, 07:44:43
Hoe kom je daarbij?
Dergelijke zaken geven een ademhalingsdepressie, waardoor het waarschijnlijker is dat je alleen moet beademen.
Overigens is het zeer onverstandig om lang te wachten met alarmeren wanneer iemand niet ademt.

Ik stel deze vraag naar aanleiding wat ik las in het NIBHV boek blazijde 29 hij staat tussen de uitzonderingen. Daarbij komt dat ik in mijn vraag er bij schrijft dat je alleen bent.

Maar ik ben het met jullie eens ik kan het niet echt plaatsen.

romie


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2005, 07:55:27
hoi romie,

Ik meen dat als reden gegeven wordt dat de kans reëel is dat het slachtoffer weer uitzichzelf weer bijkomt. Daarom zou je eerst een minuut gaan reanimeren en dan pas gaan alarmeren. Bij een verdrinkinsslachtoffer ga je eerst een minuut beademen en dan pas controleer je de circulatie.

Je kunt je natuurlijk afvragen of het bovenstaande niet te theoretisch is, maar ik zou net als de anderen hier al zeggen, eerst alarmeren en dan pas beginnen. veel mensen hebben tegenwoordig een  mobieltje bij, en is het bovenstaande dus niet echt aan de orde.


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2005, 12:35:10
Mee eens: je zou zelfs handsfree kunnen bellen en reanimeren tegelijk. Dan weet de CPA (of is het tegenwoordig MKA?) gelijk dat je geen geintje maakt  ;)


miv

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2005, 12:40:34
Als je de luchtweg dan vrij moet kunnen houden, door bv een mayo tube, hoe moet je zon ding inbrengen? wek je dan geen braken op? en hoe weet je hoe groot zon ding moet zijn (ja ik weet heb, een kleine side step van het onderwerp maar)


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2005, 12:55:46
Het lijkt me niet verstandig om een mayo tube te gebruiken als je daar geen ervaring mee hebt... Op TV, van die trauma-programma's zie je ze dat wel eens doen, maar ik weet er te weinig van om het je te vertellen...
En is het geen voorbehouden handeling, intuberen?


miv

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 29 juni 2005, 12:57:01
neej, een mayo tube aanbrengen niet