Ik had afgelopen nacht dienst op de GMC.
Ik zal vanavond proberen een verslag op het forum te zetten.
Belofte maakt schuld, dus hier komt hij:
Afgelopen nacht had ik dus nachtdienst. De 3e en laatste voor deze week.
De collega die ik afgelost had, had getwitterd dat hij zin had om veel piepers te laten gaan.
Ik eigenlijk niet, ik had m'n laptop meegenomen en daarop had ik genoeg te doen, zoals een presentatie voorbereiden over opschaling en gespreksgroep indeling bij zeer grote incidenten. Er is mij nl gevraagd deze te geven op een bijscholingsdag voor OvD's en bevelvoerders van Dordrecht.
Geen tijd dus en daarnaast was ik nog erg duf en was ik maar wat blij dat de nacht rustig begon. Een enkele ambulancerit en een containerbrand tegen de gevel van een leegstaande school in Dordrecht. Het leek een doorsnee nachtdienst te worden.
Rond tien voor twee gaat de telefoon. Een mevrouw meldt dat er een container in brand staat aan het Hoveniersplein in Zwijndrecht aan de achterzijde van de Trekpleister. Ook hier staat de container tegen de gevel aan, dus in het meldingenscherm wordt bij plaatsbepaling de term 'tegen gevel' aangevinkt zodat de brandweer prio 1 wordt gealarmeerd. Al snel volgen er meer meldingen over een buitenbrand aan de achterzijde van de winkels. Eén van die melders weet te vertellen dat het zo hard brand dat inmiddels ook de dakrand van de winkel heeft vlam gevat. Reden voor mij om op te schalen naar middelbrand en tevens de autoladder van Zwijndrecht mee te alarmeren. Ook de eerste meldster belt terug om te vertellen dat het inmiddels wel heel hard gaat. Ik kan haar geruststellen door te vertellen dat inmiddels meerdere brandweer voertuigen zijn gealarmeerd. De 1e TS rukt uit en ik vertel hen de laatste stand van zaken en de reden waarom ik heb opgschaald. De bevelvoerder kan zich daar helemaal in vinden.
De politie is inmiddels ter plaatse en meld een flinke brand aan de achterzijde van de winkels, voornamelijk pallets en papier en dat ook de dakrand inmiddels brand. Vlak daarna komt de 1e TS van de brandweer ter plaatse en na een snelle verkenning geeft de bevelvoerder door dat de brand naar binnen is geslagen naar het magazijn van de Trekpleister. Op mijn vraag of hij voldoende heeft aan de gealarmeerde eenheden geeft hij aan dat, dat op dat moment voldoende is en men hem denkt te kunnen houden. De aanrijdende OvD wordt bijgepraakt en luistert de verdere berichtgeving mee. Dan roep de bevelvoerder van de 1e TS; 'GMC SPOED!!' '402 geef bericht', is mijn antwoord. 'ZEER GROTE BRAND, De trekpleister staat volledig in brand.' Oeps, daar gaat mijn rustige nachtdienst...... Op de vraag hoeveel TS-sen er nog gealarmeerd moeten worden geeft hij aan, 'in iedergeval 2 extra TS-sen.'
Boven de winkels bevind zich een flat van 4 verdiepingen en die moet ontruimd gaan worden. Inmiddels is ook de SB van Zwijndrecht uitgerukt. Op het nader bericht Zeer grote brand worden naast de 2 autospuiten van Hendrik Ido Ambacht ook een 2e OvD een Logistiek Officier, de VC en Copi wagen en diverse functionarissen van de touranbrigade gealarmeerd. Inmiddels is de OvD ook ter plaatse en deze vraagt een 5e TS ter plaatse en hij maakt GRIP 1. In ZHZ werken we met een vrije instroom van de 8 autospuiten, dus niet na 4 autospuiten een peleton. Maar met het alarmeren van de 5e TS wordt wel ook groot watertransport meegealarmeerd met de bijbehorende TS. De 5e TS komt vanuit Dordrecht van de post Oranjepark. Doordat deze post nu onderbezet (lees leeg) is wordt er herbezetting gealarmeerd. Jammer hoor, als ik nu vrij was geweest had ik ook wat bij kunnen verdienen door naar de kazerne te gaan voor herbezetting, maar ja, soms zit het mee, soms niet.
Aan de 2e OvD wordt aanrijdend meegegeven dat de voertuigen die onder hem komen te vallen over moeten schakelen naar een andere gespreksgroep dan de eenheden die onder de 1e OvD vallen.
De 1e OvD is nog niet klaar en wil nog 2 autospuiten erbij. U vraagt, wij draaien, en de posten Heerjansdam en Dordrecht Leerpark worden wreed uit hun slaap gepiept. Op mijn vraag of een 2e redvoertuig nog wat kan doen wordt na bevestiging, dat deze gewenst is, ook de hoogwerker van Dordrecht gealarmeerd. Voor de post Leerpark wordt vervolgens ook de vrije wacht opgeroepen om deze post te herbezetten. In de Zwijndrechtse Waard zijn inmiddels de kazernes leeg en dus wordt de volgende TS in de opschalingslijst gealarmeerd om de post Zwijndrecht te gaan herbezetten. Dit wordt de TS van 's-Gravendeel. Vanuit Sliedrecht is men inmiddels vertrokken en men vraagt of het grootwatertransport ook meemoet. Eh ja, dat is wel de bedoeling. Oke, zegt men, maar die is niet meegealarmeerd. Huh? Die heb ik toch gealarmeerd? Nou ja, rijden maar, daar kijk ik straks wel naar. Intussen hoor ik op de mobilofoon dat men vanuit Hendrik Ido Ambacht met het grootwatertransport is vertrokken en dan wordt mij duidelijk wat er is gebeurd. Het WTS1000 van Hendrik Ido Ambacht is gealarmeerd, maar omdat de bijbehoorende TS van Hendrik Ido Ambacht al gealarmeerd was en bij de brand stond heeft GMS de eerstvolgende TS voor WTS1000 gealarmeerd en dat was de TS van Sliedrecht. Ik heb nog geprobeerd ze terug te laten gaan naar de kazerne, maar doordat de mobilofoon nog niet aanstond waren ze al een stuk op weg toen ik contact had, waarop ik ze maar door heb laten rijden. Beter mee verlegen, dan om verlegen. Vanwege de vele ingezette voertuigen werd de brandstofaanhanger gealarmeerd. De brand blijft zich uitbreiden en de situatie is soms erg spannend door een steeds weer dreigende flashover. Verder is door de vele rolluiken de toegang aan de voorzijde van de winkels erg slecht en arbeidsintensief. Gelukkig rijden we nog met 6 mensen op een TS... De OvD wil met spoed nog een 9e TS ter plaatse. De TS van 's-Gravendeel die voor de herbezetting in de kazerne Zwijndrecht stond werd naar het brandadres gestuurd, ook wordt er een meetpoeg (Nieuw-Beijerland) opgeroepen om benedenwinds metingen te doen.
De herbezetting van de beide posten in Dordrecht wil nog niet vlotten en omdat er nadat er al extra mensen gealameerd zijn nog niet voldonde mensen aanwezig zijn besluit ik dan maar voor beide posten korpsalarm te geven.
Vanaf het brandadres wordt verzocht om de ademluchtcontainer. Gelukkig zijn er daar inmiddels wel voldoende mensen voor aanwezig en deze rukt uit vanaf de post Oranjepark.
Nog is de voertuighonger van de 1e OvD niet gestild en hij wil een 3e redvoertuig ter plaatse. Op mijn vraag of het een autoladder of een hoogwerker moet worden antwoordt hij, 'een hoogwerker, ik heb bluscapaciteit nodig.' Prima, dan wordt het de hoogwerker van Oud-Beijerland. Sorry Papendrecht ik heb het geprobeerd.... Ook moet er een extra TS, de 10e inmiddels, gealarmeerd worden om deze hoogwerker te voeden. In overleg met het ook inmiddels op volle toeren draaiende Brandweer Actie Centrum wordt de TS van Oud-Beijerland meegealarmeerd. Wel zo handig lijkt mij, zij kennen hun eigen materieel. Inmiddels is door mijn collega, die van huis is gekomen de herbezetting van de kazerne Zwijndrecht en Hendrik Ido Ambacht verzorgd.
Vanwege de rook en de steeds dichterbijkomende brand, inmiddels staan er 4 winkels in brand, moet ook de andere flat boven het winkelcentrum deels ontruimd worden. Hierop wordt na enig aandringen vanuit de GMC GRIP 2 gegeven.
Met de inmiddels alle ingezette voertuigen, maar vooral de mensen kan de brand tot staan gebracht worden en na 4 uur vechten kan het sein 'Brand Meester' worden gegeven.
Al snel daarna kunnen de eerste eenheden in gaan pakken. Het is dan inmiddels 6 uur en van het maken van mijn presentatie komt niks meer terecht, dus ruim ik mijn laptop maar weer op, de wekker van de aflos zal inmiddels wel gegaan zijn.
Niet alleen van mijn aflos, maar ook voor de aflos van de mensen bij de brand, want op verzoek van het Brandweer Actie Centrum wordt het peleton Vijheerenlanden gealarmeerd om af te komen lossen voor het nablussen. De posten Hardinxveld-Giessendam, Arkel, Schoonrewoerd en Lexmond mogen met een OvD uit hezelfde gebied vroeg uit de veren op deze zondagmorgen en na een leuk stukje tuffen door de mooie regio gaan nablussen in Zwijndrecht. Wel eerst overschakelen naar een andere gespreksgroep, dat is beter voor het geval er zich nog andere incidenten voordoen in de regio.
Mijn aflos is inmiddels binnen en op de vraag of er bijzonderheden zijn, kan ik deze keer iets overdragen, meestal is er niet veel te melden, maar deze keer duurt de overdracht iets langer dan normaal.
Ik ga naar huis, naar bed.
Dank aan allen die deze nacht op zijn komen draven om deze brand te bestrijden, in het veld, in de GMC of in het Actie Centrum.