GRIP 1 Zeer grote brand (bedrijfspanden) Mercuriusplein - Poeldijk 04-05-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (bedrijfspanden) Mercuriusplein - Poeldijk 04-05-2014  (gelezen 45488 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Zijn Slachthuiskade 23 en 39 (= 2 verschillende panden uit 1938 en 1916) nu ook afgebrand of alleen Mercuriusplein 30 t/m 40 (= 1 pand uit 2008)?

Dit laatste pand in 5000m2 groot en moet dus vanuit Bouwbesluit brandveilig zijn. Omdat het groter is dan 1000m2 moet er brandcompartimentering aanwezig zijn geweest of beheersbaarheid van brand toegepast.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1265316 date=1399396771
Zijn Slachthuiskade 23 en 39 (= 2 verschillende panden uit 1938 en 1916) nu ook afgebrand of alleen Mercuriusplein 30 t/m 40 (= 1 pand uit 2008)?

Dit laatste pand in 5000m2 groot en moet dus vanuit Bouwbesluit brandveilig zijn. Omdat het groter is dan 1000m2 moet er brandcompartimentering aanwezig zijn geweest of beheersbaarheid van brand toegepast.

Ik weet niet zeker of in het Bouwbesluit het maximale grondoppervlakte 2500 mē mocht zijn, of toch 1000 mē maar dat terzijde. Een brandscheiding houdt het tegen tot een bepaalde warmte(straling) en tot een bepaalde tijd. Als bij zo'n intense brand als deze de brandkranen falen, waardoor je alleen een HD straal erop kan zetten dan gaat de compartimentering het niet houden. De doorslag/overslag was hier gewoon een kwestie van tijd, want voordat je een tankwagen TP hebt of het GWT opgebouwd hebt is de brandscheiding al bezweken. Ben erg benieuwd wat de oorzaak is geweest dat de brandkranen het niet deden, dat is naar mijn mening de reden dat de brand (sneller) is doorgeslagen.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Politie Westland ‏@PolWestland  2 u
Thema tijdens spreekuur; Was de berichtgeving omtrent de twee grote branden in het Westland voldoende, of wat kan anders? Laat het ons weten
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


MikeSchomaker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Citaat van: Hunter link=msg=1265122 date=1399319282
Gewoon vol met sirene. Heeft niets met disrespect te maken, maar ook op dat tijdstijd heeft men gewoon te maken met overige weggebruikers. Stel dat er iets gebeurt dan is "4 mei 20:00" helaas geen argument bij de rechter :(

Er is alleen gevraagd of er rekening mee gehouden kan worden als je langs een adres komt waar men gedenkt zoals bij een monument. Dit uit respect en puur tussen 20:00-20:02 uur. Het is uiteindelijk aan de chauffeur om te beoordelen of dat gaat. Je moet dan meer rekening houden dat men je niet opmerkt. Voorrang heb je automatisch niet ook niet bij gehele OEGS dit moet je krijgen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: MikeSchomaker link=msg=1265355 date=1399402680
Er is alleen gevraagd of er rekening mee gehouden kan worden als je langs een adres komt waar men gedenkt zoals bij een monument. Dit uit respect en puur tussen 20:00-20:02 uur.

Ik weet niet waar je dat leest, de vraag was letterlijk "rijdt de brandweer dan gewoon vol met sirene of proberen zij deze zo min mogelijk te gebruiken?". Dat is een vraag, wat jij hierboven schrijft is meer een verzoek.

Citaat van: MikeSchomaker link=msg=1265355 date=1399402680
Je moet dan meer rekening houden dat men je niet opmerkt. Voorrang heb je automatisch niet ook niet bij gehele OEGS dit moet je krijgen.

Het blijft een spoedrit, die 2 minuten per jaar veranderen daar niets aan. Mocht er iets gebeuren tijdens die 2 minuten omdat de chauffeur, bevelvoerder of wie dan ook van mening was dat men even geen lawaai moest maken, dan kan dat grote juridische gevolgen hebben, om maar te zwijgen over de eventuele lichamelijke gevolgen... Rij je zelf weleens met OGS?


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Hunter link=msg=1265420 date=1399409138
Ik weet niet waar je dat leest, de vraag was letterlijk "rijdt de brandweer dan gewoon vol met sirene of proberen zij deze zo min mogelijk te gebruiken?". Dat is een vraag, wat jij hierboven schrijft is meer een verzoek.

Het blijft een spoedrit, die 2 minuten per jaar veranderen daar niets aan. Mocht er iets gebeuren tijdens die 2 minuten omdat de chauffeur, bevelvoerder of wie dan ook van mening was dat men even geen lawaai moest maken, dan kan dat grote juridische gevolgen hebben, om maar te zwijgen over de eventuele lichamelijke gevolgen... Rij je zelf weleens met OGS?

Ik denk dat hij dat gelezen heeft door op de links te klikken in onderstaand gebied. Verder ben ik het met je eens dat een spoedrit gewoon een spoedrit is.

Citaat van: rens link=msg=1265113 date=1399316926
Ik verwacht dat "litchu" bedoelde zo rond 20:00 uur, op 4 mei (dodenherdenking).
In het "grappige/bijzondere P2000 meldingen" topic ook al eens aan bod gekomen, op pagina 85 en 86.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
In 2008 was het naar mijn mening nog 1000m2, nu is het 2500m2.

Een brandscheiding moet het gewoon een aantal minuten volhouden, wat de temperatuur ook is. Dat had bij deze brand ook gemoeten. Als de WBDBO (Weerstand tegen BrandDoorslag en BrandOverslag) 60 minuten is, heb je dus 60 minuten (vanaf het moment dat de wand aangestraald wordt) om de brand te blussen. Die 60 minuten zijn er, of je nu wel of niet water, LD, HD enz hebt. Dat betekend dat met compartimenten van max 1000m2 elke keer 60 minuten de tijd hebt om het vuur bij een brandscheiding tegen te houden.

Dus ik ben het niet met je eens dat het "gewoon" gebeurt is.

Citaat van: rens link=msg=1265335 date=1399400861
Ik weet niet zeker of in het Bouwbesluit het maximale grondoppervlakte 2500 mē mocht zijn, of toch 1000 mē maar dat terzijde. Een brandscheiding houdt het tegen tot een bepaalde warmte(straling) en tot een bepaalde tijd. Als bij zo'n intense brand als deze de brandkranen falen, waardoor je alleen een HD straal erop kan zetten dan gaat de compartimentering het niet houden. De doorslag/overslag was hier gewoon een kwestie van tijd, want voordat je een tankwagen TP hebt of het GWT opgebouwd hebt is de brandscheiding al bezweken. Ben erg benieuwd wat de oorzaak is geweest dat de brandkranen het niet deden, dat is naar mijn mening de reden dat de brand (sneller) is doorgeslagen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
waardoor je alleen een HD straal erop kan zetten dan gaat de compartimentering het niet houden
Hoezo alleen HD, er ligt open water bij de toegang van het Mercuriusplein. Gewoon WTS 200, oftewel aanjaagverband 1e TS op het terrein, LD eerste straal afleggen vanaf je tank starten, 2e TS op open water en alvast vanuit zijn tank de 1e aanvullen tot dat de zuigbuis in de sloot ligt. Hoelang doet een geoefende ploeg daarover??
Ik zou wel de ongeknipte versie van deze eerste video willen zien toen men nog met een HD naar binnen was, en het daarop volgende brand verloop.
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/20-branden/19792-zeer-grote-brand-in-opslagloods-poeldijk
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: tower-ladder link=msg=1265663 date=1399490776
1.Hoezo alleen HD, er ligt open water bij de toegang van het Mercuriusplein. Gewoon WTS 200, oftewel aanjaagverband 1e TS op het terrein, LD eerste straal afleggen vanaf je tank starten, 2e TS op open water en alvast vanuit zijn tank de 1e aanvullen tot dat de zuigbuis in de sloot ligt. Hoelang doet een geoefende ploeg daarover??
2.Ik zou wel de ongeknipte versie van deze eerste video willen zien toen men nog met een HD naar binnen was, en het daarop volgende brand verloop.
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/20-branden/19792-zeer-grote-brand-in-opslagloods-poeldijk

1.Er zijn verschillende korpsen die standaard met het eerste voertuig een MSA groot vermogen meenemen voor de eventuele noodzakelijke waterwinning over wat langere afstanden.
2.Ik neem aan dat er zeker meerdere liefhebbers zijn voor dat gedeelte over de eerste fase.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Citaat van: Thor link=msg=1265686 date=1399494406
2.Ik neem aan dat er zeker meerdere liefhebbers zijn voor dat gedeelte over de eerste fase.

Citaat van: Diamondback link=msg=1264705 date=1399230731
Ik hoop dat ze daar nog een hele mooie video van hebben gedraaid... voer voor een hele mooie uitleg over de rstv-scan.

Dat zeg ik.