Middelbrand (container/afval) Burg in 't Veldpark - Zaandam 05-05-2014

Auteur Topic: Middelbrand (container/afval) Burg in 't Veldpark - Zaandam 05-05-2014  (gelezen 6634 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
p2kflex
18:16:21 05-05-14GROUP-1PRIO 2 8033 CONTAINERBRAND BURG IN 'T VELDPARK ZAANDAM
0104119BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandam Botenmakersstraat) (Lichtkrant)
0104135BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandam Houtveldweg) (Lichtkrant)
0104014BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandam Prins Bernhardplein) (Lichtkrant)
0104000BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandam Vermiljoenweg) (Lichtkrant)
0104524BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandam) (Slagboom Heijermansstraat)
0104516BRW Zaanstreek-Waterland (Zaanstad Zuid) (Consignatie)
p2kflex
18:19:56 05-05-14GROUP-18033 OPSCHALING PRIO 1
0104119BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandam Botenmakersstraat) (Lichtkrant)
0104135BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandam Houtveldweg) (Lichtkrant)
0104014BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandam Prins Bernhardplein) (Lichtkrant)
0104000BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandam Vermiljoenweg) (Lichtkrant)
0104524BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandam) (Slagboom Heijermansstraat)
0104516BRW Zaanstreek-Waterland (Zaanstad Zuid) (Consignatie)
p2kflex
18:23:45 05-05-14GROUP-1PRIO 2 8031 0290 CONTAINERBRAND (Afval) (middel) BURG IN 'T VELDPARK ZAANDAM
MB0103998BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandam Vermiljoenweg) (Besturing Kazerne)
MB0103995BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandam Vermiljoenweg) (Blusploeg)
MB0103999BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandam Vermiljoenweg) (Kazernecommandant)
MB0104000BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandam Vermiljoenweg) (Lichtkrant)
MB0103058BRW Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (OvD West)
MB0103070BRW Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (MDT 0290 - OvD West)


If you can dream it, you can do it.


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Betrof een grote container waar men na de vrijmarkt overgebleven spullen in kwijt kan. Bij de eerste melding viel het nog wel mee, maar later ging het toch wel hard en ontstond er gevaar voor de omgeving. Er zijn wat knallen gehoord en de bomen werden wat zwart. Opschaling is vanwege de waterwinning geweest, welke aan de andere kant van een drukke doorgaande weg ligt. welke door de politie is afgesloten.
Assumption is the mother of all fuck-ups


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Waarom die gebonden straal? Dat levert toch alleen maar een hoop rondspattende troep op?
Bijdragen op persoonlijke titel.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Citaat van: Highfield link=msg=1265070 date=1399311406
Waarom die gebonden straal? Dat levert toch alleen maar een hoop rondspattende troep op?

Dat heet OneSeven, een DLS systeem. Dit is een systeem waarbij de pomp lucht, water en schuimvormendmiddel (svm) mengt tot een blusschuim. Die straalpijp is niet instelbaar en kan alleen een gebonden straal geven.

Dit systeem staat ter discussie omdat er wordt getwijfeld aan de effectiviteit en veiligheid bij een blussing binnenshuis ten opzichte van water (HD/LD).

In dit geval is de foto gemaakt vlak na het openzetten van de straal, waardoor er even meer druk achter de blusstof zit en het lijkt of alles wordt weggespoten.


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Citaat van: Highfield link=msg=1265070 date=1399311406
Waarom die gebonden straal? Dat levert toch alleen maar een hoop rondspattende troep op?
Maar ook als het water was geweest heb je soms een gebonden straal nodig om indringend vermogen te genereren. Bij brand blussen wordt je inderdaad soms vies, dat hoort erbij  0098
Assumption is the mother of all fuck-ups


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: mallemiering link=msg=1265116 date=1399317842
Maar ook als het water was geweest heb je soms een gebonden straal nodig om indringend vermogen te genereren. Bij brand blussen wordt je inderdaad soms vies, dat hoort erbij  0098

Dat zal best, maar in dit geval niet ;) In mijn opleiding was het devies zo min mogelijk water gebruiken, dus een gebonden straal vol open zetten is in mijn boekje sowieso geen optie :)
Bijdragen op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Highfield link=msg=1265121 date=1399318933
Dat zal best, maar in dit geval niet ;) In mijn opleiding was het devies zo min mogelijk water gebruiken, dus een gebonden straal vol open zetten is in mijn boekje sowieso geen optie :)
Ik denk dat je jouw opleiding en dit verhaal zeker niet met elkaar moet vergelijken. En je ook moet afvragen wat je wilt bereiken met je straalpijpvoering.
Wat bereik je met een sproei/nevelstraal. Je bereikt er een groot koeleffect mee. Ideaal voor flash-overbestrijding bij een BINNENbrand. Je koelt snel je rookgaslaag, met inderdaad redelijk weinig water. In dit geval gaat het om een containerbrand, die wil je blussen. Dat ga je redden met een nevelstraal, maar dan zijn enkel de vlammen eraf. Om deze container definitief te blussen zul je dus door moeten dringen in het materiaal wat er brand, en dan is een gebonden straal de enige juiste optie naast het eventueel leeghalen van de container. En het blussen van zo'n simpele containerbrand gebeurd over het algemeen met een gebonden straal zodat je diep door kunt dringen. Het gebruik van water is hier geheel niet aan de orde. Dit is gewoon de boel verzuipen en ervoor zorgen dat de container niet weer gaat branden.
Laat schuim gerust achterwege, ik ken inmiddels praktijkvoorbeelden dat de container braaf verder brandde onder de schuimlaag. 998765


FMR

  • hoofdagent, Manschap b
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Ik zal kort toelichten wat voor beslissingen ter plaatse genomen zijn. Aller eerst mijn rol: manschap op het eerste voertuig. In het begin straal one7 ingezet om de deur van de container te koelen. Andere zijde container was 1 straal hd ingezet. Deze hd straal was voor het neerslaan van de rook (die later laag over het publiek bewoog) Na het koelen van de deur met one7 is deze straal kort ingezet om snel een koelend vermogen in de container te brengen. De hd straal heeft dit vervolgens direct overgenomen. Door dit met enige regelmaat af te wisselen, zorgden we ervoor om de temperatuur te laten zakken met minimaal watergebruik en stoom.

Na verloop in de container geweest met prikstokken en scheppen. Hiermee de hotspots uitelkaar getrokken/eruit geschept. Afblussen met water. Als slot met warmtebeeld camera gekeken hoe hoog de temperatuur in de container was, vervolgens een deken van one7 schuim aangebracht. Het schuim brak nauwelijks tot niet af, waarna wij ons voertuig gereed hebben gemaakt.

Het gebruik van one7 doen wij regelmatig. In de loop der tijd hebben wij ervaren dat alleen one7 niet voldoende is. Het koelend effect is groot, maar het doordringende vermogen is onvoldoende. De ervaringen op de post waar ik werkzaam ben is, dat achter een straal one7 ook een straal water (hd of ld) moet.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: FMR link=msg=1265156 date=1399329733
Ik zal kort toelichten wat voor beslissingen ter plaatse genomen zijn. Aller eerst mijn rol: manschap op het eerste voertuig. In het begin straal one7 ingezet om de deur van de container te koelen. Andere zijde container was 1 straal hd ingezet. Deze hd straal was voor het neerslaan van de rook (die later laag over het publiek bewoog) Na het koelen van de deur met one7 is deze straal kort ingezet om snel een koelend vermogen in de container te brengen. De hd straal heeft dit vervolgens direct overgenomen. Door dit met enige regelmaat af te wisselen, zorgden we ervoor om de temperatuur te laten zakken met minimaal watergebruik en stoom.

Na verloop in de container geweest met prikstokken en scheppen. Hiermee de hotspots uitelkaar getrokken/eruit geschept. Afblussen met water. Als slot met warmtebeeld camera gekeken hoe hoog de temperatuur in de container was, vervolgens een deken van one7 schuim aangebracht. Het schuim brak nauwelijks tot niet af, waarna wij ons voertuig gereed hebben gemaakt.

Het gebruik van one7 doen wij regelmatig. In de loop der tijd hebben wij ervaren dat alleen one7 niet voldoende is. Het koelend effect is groot, maar het doordringende vermogen is onvoldoende. De ervaringen op de post waar ik werkzaam ben is, dat achter een straal one7 ook een straal water (hd of ld) moet.

Erg interessant om het verloop van het blussen te horen. Ik vind dat er vaker manschappen, bevelvoerders en centralisten een verslagje mogen doen.
Misschien kun jij jezelf terugvinden op een van de foto's op JelZo's website. http://www.jelzo.nl/beeldbank/?g2_itemId=64868
Mighty fine only gets you somewhere half the time.