Demonstratie onbemand vliegen.

Auteur Topic: Demonstratie onbemand vliegen.  (gelezen 2363 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 2 mei 2014, 14:47:48
Demonstratie onbemand vliegen.

29 april 2014, is voor de Nederlandse Kustwacht op de Noordzee een demonstratie gegeven met een onbemande helikopter van de Firma Schiebel vanaf Zr.Ms. 'Friesland'.
Doel was om het belang aan te geven waarom het juridisch mogelijk maken van een Unmanned Aircraft Vehicle (UAV) in civiel luchtruim noodzakelijk is.

Door de Firma Schiebel is met een UAV, type S100, een drietal scenario's uitgevoerd vanaf het helidek van Zr.Ms. 'Friesland'. Tevens werkten de Kustwachtvaartuigen 'Ievoli Amaranth' en 'Visarend' mee aan de demonstraties.

Het eerste scenario was een testvlucht waarbij de mogelijkheden van de UAV en de aan boord zijnde sensoren werd gedemonstreerd. Tevens werd een aantal malen het opstijgen en landen getoond.

Het tweede scenario was een demonstratie ten behoeve van Search and Rescue en maritieme hulpverlening. Aan boord van de 'Ievoli Amaranth' werd met behulp van rookpotten een brand in scene gezet. Er zijn gevaarlijke stoffen aan boord en de bemanning heeft het schip verlaten. Er worden twee personen vermist. De UAV wordt ingezet om de vermiste personen te zoeken, de ernst van de brand te onderzoeken en het Operationeel Team op het Kustwachtcentrum, SAR eenheden en bergers in de gelegenheid te stellen een risico inschatting te maken. Een UAV kan op een veilige manier dicht bij een object in nood komen zonder dat een vliegbemanning in gevaar wordt gebracht.

Het derde scenario was een demonstratie ten behoeve van een handhavingsoperatie. Vanaf een koopvaardijschip zouden verdovende middelen worden overgezet op een afhaler ergens op de Noordzee. Het verdachte schip (de 'ievoli Amaranth') wordt al enige tijd op afstand gevolgd door een Ocenan Patrol Vessel (OPV) van de Koninklijke Marine met aan boord een observatieteam. De OPV vaart op een dusdanige afstand dat het doelschip wel kan worden waargenomen, maar is het niet mogelijk om op een dergelijke afstand het daadwerkelijk droppen van verdovende middelen visueel is waar te nemen. De UAV wordt ingezet als geconstateerd is dat een snelle boot richting de 'Ievoli Amaranth' vaart. De rol van afhaler wordt gespeeld door de snelle Frisk van ZrMs 'Friesland'. De snelle RHIB van de 'Visarend' is het onderscheppingsvaartuig. Doel van dit scenario is om de observatie te optimaliseren en zicht te krijgen op de daadwerkelijke overdracht van verdovende middelen.

Gedurende de scenario's is steeds toelichting gegeven over de inzetmogelijkheden voor SAR, maritieme hulpverlening en handhaving.

Aan boord van ZrMs 'Friesland' waren genodigden van Kustwacht, Schiebel, Koninklijke Marine, Koninklijke Marechaussee, Douane, Politie, Nationaal Lucht-en Ruimtevaartlaboratorium,  Agentschap Telecom, Openbaar Ministerie, Damen Shipyards, Directoraat-Generaal Bereikbaarheid, Inspectie Leefomgeving & Transport, Militaire Luchtvaart Autroiteit, Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit, Thales en TNO en de Rijkshavenmeesters van Amsterdam, Rotterdam en Den Helder.

http://m.youtube.com/watch?v=NRGmnm26kAI&feature=youtu.be