GRIP 1 (schip met zand doormidden gebroken en gezonken) Maas - Lomm 06-05-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (schip met zand doormidden gebroken en gezonken) Maas - Lomm 06-05-2014  (gelezen 18355 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Schip breekt op Maas Lomm doormidden

Op de Maas bij Lottum is dinsdagmorgen even na elf uur een schip doormidden gebroken. Een bemanningslid wist zich volgens de brandweer te redden door in het water te springen en naar de oever te zwemmen. Er zijn geen gewonden gevallen.
 
Het ongeval gebeurde bij het laden van het schip met zand. Scheepvaart op de Maas is gestremd. De brandweer en andere hulpdiensten gaan proberen het schip naar de kant brengen.

http://www.limburger.nl/article/20140506/REGIONIEUWS02/140509376/1008

Daar is de brandweer zelf echt niet toe in staat en ook niet voor uitgerust en ook niet voor bedoeld.

Gewoon overlaten aan de professionele bergingsbedrijven, hoogstens even een oliescherm rondom het achterschip aanbrengen door de hulpdiensten.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Zandschip gezonken

http://www.politie.nl/nieuws/2014/mei/6/10-zandschip-gezonken.html
Laatste update: 06-05-2014 | 12:01

Lomm - Op de Maas ter hoogte van Lomm (de Voort genoemd) is rond 11.00 uur bij een Maasarm een zandschip in de problemen gekomen en gezonken, er is niemand gewond geraakt en er wordt ook niemand vermist.

Vermoedelijk is de boot gebroken en hebben de opvarenden zich in veiligheid kunnen brengen op een nabij gelegen baggerschip. De reguliere scheepvaart kan gewoon doorvaren en mogelijk lekt er olie uit het schip.
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Live link=msg=1265216 date=1399371724
Zandschip gezonken

http://www.politie.nl/nieuws/2014/mei/6/10-zandschip-gezonken.html
Laatste update: 06-05-2014 | 12:01

Lomm - Op de Maas ter hoogte van Lomm (de Voort genoemd) is rond 11.00 uur bij een Maasarm een zandschip in de problemen gekomen en gezonken, er is niemand gewond geraakt en er wordt ook niemand vermist.

Vermoedelijk is de boot gebroken en hebben de opvarenden zich in veiligheid kunnen brengen op een nabij gelegen baggerschip. De reguliere scheepvaart kan gewoon doorvaren en mogelijk lekt er olie uit het schip.

Als de opvarenden zich in veiligheid hebben kunnen brengen kunnen die opvarenden dan ook wel vertellen wat er is gebeurd.
Tussen breken, scheuren dus plotseling en alle mogelijke andere oorzaken (langzamer) is een wereld van verschil.
Gelet op de stand van het voorschip is het in ieder geval een zaak van scheuren of totaal breken.

Zie video : http://www.l1.nl/video/schipbreuk-op-maas-bij-lomm-6-mei-2014

Kennelijk is de auto van de opvarenden nog wel even door een ander schip in veiligheid gesteld.

Overigens wat een hoeveelheid hulpdiensten aan de wal terwijl de opvarenden  zich al lang en breed zelf in veiligheid hebben kunnen brengen en de hulpdiensten niets meer hoeven te doen en ook niets meer kunnen doen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Zevenduizend liter olie lekt uit scheepswrak LommIn de Maas bij Lomm worden vlonders gelegd, zodat de uit het scheepswrak weggelekte olie kan worden opgeruimd.

Op dit moment lekt er zo'n 7000 liter olie het water in.

Het schip brak dinsdagochtend even na elf uur doormidden toen het werd geladen met een lading zand. Vier mensen en een hond sprongen in het water en kwamen tijdig op het droge. Een Mercedes die op de boot stond kon net op tijd worden weggetakeld, voordat de boot helemaal onder het wateroppervlak verdween.

Het scheepvaartverkeer heeft veel hinder van het wrak.

http://www.l1.nl/nieuws/254052-schip-doormidden-gebroken-bij-lomm


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Thor link=msg=1265227 date=1399374766
Overigens wat een hoeveelheid hulpdiensten aan de wal terwijl de opvarenden  zich al lang en breed zelf in veiligheid hebben kunnen brengen en de hulpdiensten niets meer hoeven te doen en ook niets meer kunnen doen.

Wat bedoel je met "niets meer hoeven doen" en "niets meer kunnen doen"? Met een dergelijke hoeveelheid olie vind ik brandweer met een SIV en een TS ter plaatse wel fijn. Één of meerdere ambulances ter plaatse is ook gewenst. In eerste instantie weet je namelijk niet veel over de 4 personen die in het water (temperatuur?) zijn gesprongen.

Vergeet niet dat de eerste alarmering VIS 3.2 was: zinkend schip, mogelijk met slachtoffers.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: rens link=msg=1265235 date=1399377073
Wat bedoel je met "niets meer hoeven doen" en "niets meer kunnen doen"? Met een dergelijke hoeveelheid olie vind ik brandweer met een SIV en een TS ter plaatse wel fijn. Één of meerdere ambulances ter plaatse is ook gewenst. In eerste instantie weet je namelijk niet veel over de 4 personen die in het water (temperatuur?) zijn gesprongen.

Vergeet niet dat de eerste alarmering VIS 3.2 was: zinkend schip, mogelijk met slachtoffers.

Het schip lag te laden langszij het baggerwerktuig en zonk binnen het half uur. Dus de mensen plus hond konden makkelijk en droog overstappen nadat het schip verschijnselen van scheuren/breken en vervolgens zakken en zinken begon te vertonen.
RWS heeft worsten laten aanleggen om te proberen wat van de gasolie die uit de bunkers via o.a. de ontluchtingen naar boven kwam te laten absorberen.
Gasolie stinkt en vervliegt vrij snel zeker bij een beetje wind en is moeilijk tijdig op te ruimen.

Verder is het gewoon even afwachten wat de experts van de verzekeringen beslissen mbt de berging van het schip. Waarna een bergergingsbedrijf aan de slag kan.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Thor link=msg=1265258 date=1399382582
Het schip lag te laden langszij het baggerwerktuig en zonk binnen het half uur. Dus de mensen plus hond konden makkelijk en droog overstappen nadat het schip verschijnselen van scheuren/breken en vervolgens zakken en zinken begon te vertonen.
RWS heeft worsten laten aanleggen om te proberen wat van de gasolie die uit de bunkers via o.a. de ontluchtingen naar boven kwam te laten absorberen.
Gasolie stinkt en vervliegt vrij snel zeker bij een beetje wind en is moeilijk tijdig op te ruimen.

Verder is het gewoon even afwachten wat de experts van de verzekeringen beslissen mbt de berging van het schip. Waarna een bergergingsbedrijf aan de slag kan.

Heb je een bron waar staat dat de mensen en hond gemakkelijk en droog konden overstappen? Verschillende nieuwsartikelen melden namelijk dat volgens de brandweer de mensen en hond zich in veiligheid hebben weten te brengen door in het water te springen.
Ik vind de inzet van brandweer & ambulancediensten niet meer dan normaal bij een zinkend schip, lekkende brandstof en met mogelijk 4 slachtoffers.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Citaat van: Thor link=msg=1265231 date=1399375352
Het scheepvaartverkeer heeft veel hinder van het wrak.
http://www.l1.nl/nieuws/254052-schip-doormidden-gebroken-bij-lomm
Citaat van: Thor link=msg=1265258 date=1399382582
Verder is het gewoon even afwachten wat de experts van de verzekeringen beslissen mbt de berging van het schip. Waarna een bergergingsbedrijf aan de slag kan.
Denk je echt dat de verzekering bepaald wanneer het gezonken schip weggehaald word? Ik denk dat de overheid de opdracht gaat geven om dit schip zo snel mogelijk te bergen, en niet afwachten wanneer de verzekering tijd heeft, zeker als je bedenkt dat het overige scheepsvaart verkeer problemen ondervind door het wrak.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: rens link=msg=1265261 date=1399383603
Heb je een bron waar staat dat de mensen en hond gemakkelijk en droog konden overstappen? Verschillende nieuwsartikelen melden namelijk dat volgens de brandweer de mensen en hond zich in veiligheid hebben weten te brengen door in het water te springen.
Ik vind de inzet van brandweer & ambulancediensten niet meer dan normaal bij een zinkend schip, lekkende brandstof en met mogelijk 4 slachtoffers.

Een bevaren schipper en bemanning stappen toch als ze in de gaten krijgen dat het schip gaat zinken gewoon even over op het baggerwerktuig waarnaast zij op dat moment beladen worden en dus gemeerd liggen en wachten echt niet totdat de boel is losgegooid en afgedreven.
De verschillende nieuwsartikelen schrijven over........ naar de kant gezwommen en naar het baggerwerktuig gezwommen etc.
Het is of de kant of het baggerwerktuig, daar begint het al mee. De ambulancemedewerkers zijn volgens het filmpje met het bootje van het bedrijf naar het baggerwerktuig gegaan dus de opvarenden zaten gewoon op het baggerwerktuig.

De nieuwsberichten luiden verder dat het scheepvaartverkeer grote hinder heeft van het gezonken schip. Het gezonken schip ligt in een grind/zandgat naast de vaarweg dus ......

Bovendrijvende gasolie is uitermate slecht voor de watervogels, daardoor raken ze besmeurd en lek. Maar er valt in de praktijk helaas bitter weinig tegen te doen


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: mark hes link=msg=1265267 date=1399385873
Denk je echt dat de verzekering bepaald wanneer het gezonken schip weggehaald word? Ik denk dat de overheid de opdracht gaat geven om dit schip zo snel mogelijk te bergen, en niet afwachten wanneer de verzekering tijd heeft, zeker als je bedenkt dat het overige scheepsvaart verkeer problemen ondervind door het wrak.

Het wrak ligt in een grindgat, dus alleen de schepen die voor het bedrijf komen laden kunnen er last van hebben, niet het doorgaande scheepvaartverkeer op de rivier. Dus niet de overheid maar het bedrijf zal het wrak wel weg willen hebben.
Als de overheid het schip wil laten opruimen moet het eerst onder de wrakkenwet 19 juli 1934 worden gesteld en dat betekent in de regel dat de overheid opdraait voor alle kosten en niet de verzekeraar, dus de overheid wacht eerst wel even af wat de experts van de verzekeraars concluderen.