GRIP 1 (schip met zand doormidden gebroken en gezonken) Maas - Lomm 06-05-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (schip met zand doormidden gebroken en gezonken) Maas - Lomm 06-05-2014  (gelezen 18358 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Bergen gezonken binnenschip bij Lomm begint volgende week

door Eindredactie TotaalTrans / op 8 mei 2014 om 07:51 /

Het binnenvaartschip dat dinsdag zonk in de hoogwatergeul langs de Maas bij het Limburgse Lomm wordt begin volgende week geborgen. De scheepvaart op de Maas heeft geen last van het schip.

Een woordvoerder van DCM, het bedrijf dat de hoogwatergeul aanlegt, meldt tegenover L1 dat het schip niet veel sneller weggehaald kan worden. Voor de berging moet namelijk groot materieel uit het westen van het land komen.

Zinken
 Het binnenvaartschip zonk dinsdagochtend bij het laden in de hoogwatergeul in Lomm. Vier personen en een hond konden zichzelf in brengen. Zij werden door een nabij gelegen baggerschip opgevangen. Niemand raakte gewond.

Het is nog onduidelijk wat de oorzaak is dat het schip is gezonken. Geruchten dat er mogelijk een explosief bij het laden was ontploft, ontkent DCM. (Bron: L1)

Hoogwatergeul bij Lomm


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Thor link=msg=1265952 date=1399586676
Bergen gezonken binnenschip bij Lomm begint volgende week

Het is nog onduidelijk wat de oorzaak is dat het schip is gezonken. Geruchten dat er mogelijk een explosief bij het laden was ontploft, ontkent DCM. (Bron: L1)

Hoogwatergeul bij Lomm

Het is in principe niet onmogelijk maar inderdaad wel heel onwaarschijnlijk. Het explosief zou dan moeten zijn opgezogen en het gehele traject aan boord van het baggerwerktuig zijn gevolgd zonder te exploderen. Aan boord van moderne baggerwerktuigen wordt weergegeven wat er middels de zuigbuis wordt opgezogen een explosief zou dan ook wel opvallen waarna het zuigen wordt gestopt.
Bovendien een explosie in het ladinggedeelte gaat wel wat anders dan scheuren en breken van een schip.


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Waarschijnlijk verkeerd beladen. Een schip moet heel gelijkmatig beladen worden om te voorkomen dat het middenstuk tov van de voor- en achtersteven te diep komt te liggen. Door deze belasting kan relatief eenvoudig "knik" ontstaan in de langsrichting van het schip, waardoor het middendeel zinkt.
Mister Livingstone, I presume?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: JJ75 link=msg=1265708 date=1399498599
Ja. Kun jij me vertellen waarom er voor alleen het zinken van een binenvaartschip in een zandwinplas grip 1 nodig is?
Als je weet wat GRIP inhoudt, en je weet dat in dit geval niet alleen een schip is gezonken. Maar er ook (veel) brandstof is weggelekt is het niet zo moeilijk om een GRIP 1 te rechtvaardigen. ::)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=gMgUN-Zk6ko
TVEllef: Schip gezonken in Lomm
Gepubliceerd op 8 mei 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


harlingen_1968

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Citaat van: Thor link=msg=1265270 date=1399387128
Een bevaren schipper en bemanning stappen toch als ze in de gaten krijgen dat het schip gaat zinken gewoon even over op het baggerwerktuig waarnaast zij op dat moment beladen worden en dus gemeerd liggen en wachten echt niet totdat de boel is losgegooid en afgedreven.
De verschillende nieuwsartikelen schrijven over........ naar de kant gezwommen en naar het baggerwerktuig gezwommen etc.
Het is of de kant of het baggerwerktuig, daar begint het al mee. De ambulancemedewerkers zijn volgens het filmpje met het bootje van het bedrijf naar het baggerwerktuig gegaan dus de opvarenden zaten gewoon op het baggerwerktuig.

De nieuwsberichten luiden verder dat het scheepvaartverkeer grote hinder heeft van het gezonken schip. Het gezonken schip ligt in een grind/zandgat naast de vaarweg dus ......

Bovendrijvende gasolie is uitermate slecht voor de watervogels, daardoor raken ze besmeurd en lek. Maar er valt in de praktijk helaas bitter weinig tegen te doen

Ik ben de schippersvrouw van dit schip........................................als wij op het baggerschip of laad-ploton naast ons schip hadden kunnen stappen hadden we dat echt wel gedaan hoor !!!!!!!    We zijn niet voor onze lol over boord moeten springen.
Maar helaas was dat niet mogelijk..........................toen wij merkten dat het mis ging was het schip nog geen 5 minuten later onder water.........

Als iedereen geen verstand ervan heef hou dan aub jullie commentaar voor jullie...........

DAAR DOE JE MENSEN PIJN MEE ..................KWETSEND IS DAT !!!

We varen al ons leven lang en wisten verdomd goed wat we deden hoor.
En wat de oorzaak is ???????????????  
Dat moet nog uitgewezen worden.........................

Beste mensen ...............................Hou jullie commentaar voor je zolang er nog niets zeker is.
We hebben al genoeg ellende zonder jullie gewauwel !!!


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Vervelend dat je het zo ervaart, maar als je goed had gelezen dan is het door jou vetgedrukte citaat afkomstig uit de media en dus niet verzonnen door forumleden.


harlingen_1968

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Citaat van: Walker link=msg=1265971 date=1399620888
Waarschijnlijk verkeerd beladen. Een schip moet heel gelijkmatig beladen worden om te voorkomen dat het middenstuk tov van de voor- en achtersteven te diep komt te liggen. Door deze belasting kan relatief eenvoudig "knik" ontstaan in de langsrichting van het schip, waardoor het middendeel zinkt.

Verkeerd beladen ????
We laden en lossen en waren al 10 jaar op dit schip varende !!!!
Waar heb jij het over man ?????


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: harlingen_1968 link=msg=1266642 date=1399840248
Verkeerd beladen ????
We laden en lossen en waren al 10 jaar op dit schip varende !!!!
Waar heb jij het over man ?????

Tweede posting met dezelfde toonzetting. Ook al heeft de hele wereld het bij het verkeerde eind, op deze manier zal je boodschap natuurlijk nooit aankomen. Discussiėren doe je met argumenten, niet door de andere partij als een vlieg plat te slaan.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Als je als ervarings deskundige ziet dat er onzin word getypt hoef je je wat mij betreft helemaal niet in te houden. Waarom zou je redelijk zijn als net je spulletje met huis en rat is vergaan, en je daar zogenaamd uit onkunde van een betrokkene direct schuld aan zou hebben?

Het vervelende is dat onterechte conclusies eerder worden gespuid dan dat verhalen van getuigen of direct betrokkenen worden gehoord.

@harlingen_1968,

Als ik de foto's bekijk zou ik ook denken aan verkeerde belading of aan lading die zich niet gedraagt zoals verwacht. Zijn er nog ander factoren die meespelen? Constructie fouten bijvoorbeeld?