Haha, heb toevallig onlangs wat uitgezocht over deze voertuigen. Het is vrij lastige materie en de middelen om er -vanuit de politie- tegen op te treden schieten eigenlijk te kort. Toch zijn er een aantal zaken die je wel kunt aanpakken. Denk aan maximum snelheid, constructiesnelheid, permanente eisen, verkeersregels etc.
Om op een paar zaken terug te komen (ik word graag verbeterd als ik het ergens mis heb!!):
Echter op het moment dat je gesnapt word dan zit je wel met een zeer groot probleem, zeker als je niet in het bezit ben van een B rijbewijs.
Hoe bedoel je? Het overschrijden van de maximum constructiesnelheid leidt niet tot statuswijziging. Een mmbs blijft dus een mmbs.
Nog groter probleem is dat ze bijna nooit verzekerd zijn. Ook trekkers die gebruikt worden om naar school te gaan (dus niet agrarisch gebruik) zijn meestal onverzekerd.
Daar kan direct voor geschreven worden. Daarnaast dient men ook op eerste vordering een verzekeringsbewijs te kunnen tonen, ivm het ontbreken van de kentekenplicht. Sanctie wordt voor beide feiten door OM bepaald.
Amber zou dan wel weer kunnen toch?
Dan moet het voertuig -met inbegrip van lading, breder zijn dan 2,60. Dat zul je bij de 'hobbyrijders' denk ik niet snel zien.
Voor zover ik weet mag een dergelijk voertuig toch alleen maar bedrijfsmatig ingezet worden? Dan is het gewoon een kwestie van de lange adem en dossiervorming doen.
Dat heb ik ook van meerdere mensen gehoord, ik kan echter geen bepalingen vinden die dat voorschrijven.