Spoedrit naar ongeval door buitenland?

Auteur Topic: Spoedrit naar ongeval door buitenland?  (gelezen 3553 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Gepost op: 25 mei 2016, 16:11:27
Goedemiddag allemaal...

Net nav een flinke kop-staart botsing de ambulance en politie gebeld net over de Belgisch / Nederlandse grens, in Nederland.

47:36 25-05-16   -ALPHA-   A1 Roosteren Maaseikerweg - N296 16607 4,3
   1020186   MKA Limburg-Noord (Weert - 3e Ambu)


Nederlandse politie kwam vanuit de richting Echt, Nederlandse ambulance kwam met OGS vanuit Maaseik de grens over. Vooropgesteld dat ik uiteraard niet weet waar de ambulance was ten tijde van de melding, vanuit Weert naar de ongevalslocatie niet uit of je de A2 pakt tot Roosteren, of bij Ittervoort eraf via België of zelfs volledig binnendoor vanuit Weert via België.

Mijn eigen ervaring is dat je binnendoor vaak langzamer bent dan via de snelweg, laat staan met prio 1 over de snelweg.

Nu is mijn vraag:

- Mag een Nederlandse ambulance zomaar prio 1 door het buitenland, of zijn hier voorwaarden aan verbonden?


Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2016, 16:24:58
BRON richtlijnen optische en geluidssignalen

5.8. Buitenland
Wanneer Nederlandse ambulancevoertuigen in het buitenland optische en geluidssignalen voeren, dienen zij zich volgens de wetgeving in het betreffende land te gedragen. Deze wetgeving kan op essentiële punten afwijken van de Nederlandse wetgeving. Kennis van deze wetgeving is dan ook noodzakelijk.
Voor het rijden met optische en geluidssignalen in de buurlanden België en Duitsland zijn, op basis van geldende wet- en regelgeving1, landelijk de volgende afspraken gemaakt:

Duitsland
 Nederlandse voorrangsvoertuigen die optische en geluidssignalen voeren dienen zich in Duitsland te houden aan de Nederlandse Brancherichtlijn.
 Uitzondering is dat bij file ‘middendoor’ gereden dient te worden en niet over de vluchtstrook.

België
 Nederlandse voertuigen die optische en geluidssignalen voeren dienen zich in België te houden aan de Nederlandse Brancherichtlijn, met als uitzonderingen:
 Bij A2-ritten dient blauw licht gehanteerd worden.
 Voordat men door rood licht rijdt, wat alleen bij een A1-urgentie mag, moet eerst gestopt worden.

NL meldkamer kan contact opnemen met BE/DE meldkamer om dit door te geven.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2016, 17:33:49
Duidelijk  O0

Wist niet dat dat in de brancherichtlijn was opgenomen. Gebeurt zoiets eigenlijk vaak?
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2016, 17:42:33
Geen idee, het gebeurt toch nog met enige regelmaat, uiteraard enkel in de grensgebieden.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2016, 22:34:04
Veiligheidsregio Limburg-Zuid heeft 6km grens met de aanliggende veiligheidsregio en 180
met het buitenland. Grensoverschrijdende inzetten komen vaker voor.
In sommige delen neemt de NL brandweer waar voor gebieden in België. En op bepaalde plekken in Landgraaf zie je de Duitse brandweer naar Nederland.

Of de ambulance inzetten frequent zijn weet ik helaas niet. Brandweer regelmatig, ook samenwerkingen bij bijvoorbeeld bijstand.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2016, 09:46:57
Voor ambulances is het waarschijnlijk lastiger omdat Belgische ambulances niet voldoen aan de Nederlandse ambulance eisen en de ritprijs van Nederlandse ambulances is vele malen hoger dan in België vergoed wordt.


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2016, 11:30:09
Citaat van: specialagent112 link=msg=1425861 date=1464186298
België
 Nederlandse voertuigen die optische en geluidssignalen voeren dienen zich in België te houden aan de Nederlandse Brancherichtlijn, met als uitzonderingen:
 Bij A2-ritten dient blauw licht gehanteerd worden.
 Voordat men door rood licht rijdt, wat alleen bij een A1-urgentie mag, moet eerst gestopt worden.

NL meldkamer kan contact opnemen met BE/DE meldkamer om dit door te geven.

Even kijken wat de wegcode in België zegt:

Citaat van: wegcode.be
Artikel 37. Prioritaire voertuigen

37.1. Prioritaire voertuigen zijn uitgerust met één of meerdere blauwe knipperlichten en een speciaal geluidstoestel overeenkomstig de bepalingen van de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.

37.2. De blauwe knipperlichten moeten gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.

Ze mogen gebruikt worden bij de uitvoering van elke andere opdracht.

37.3. Het speciaal geluidstoestel mag slechts gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.

37.4. Wanneer het verkeer door verkeerslichten wordt geregeld mag het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt, het rood licht voorbijrijden na te hebben gestopt en op voorwaarde dat zulks geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert.

Indien dus de Nederlandse ambu met A1 in België rijd, moeten ze inderdaad hun blauwe lichten gebruiken en mogen ze de sirene gebruiken.
Indien deze ambu met A2 (niet dringend, maar onmiddellijk uitvoeren dacht ik) in België rijd, MAG deze de blauwe lichten gebruiken, maar moet dit niet. De sirene mag dan wel niet gebruikt worden. Echter dient hier het gezonde verstand gebruikt te worden en nadenken of het wel veel zin heeft om de blauwe lampen bij niet dringend vervoer op te zetten (gewenning aan de blauwe lampen en geen plaats meer maken voor de ziekenwagen indien deze wel een dringende opdracht heeft.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 26 mei 2016, 11:49:14
Ik heb eens gehoord dat ze blauw moeten voeren bij A2 om duidelijk te maken dat ze ingezet zijn, omdat anders iedereen ze mag laten stoppen om hulp te vragen.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2016, 19:48:34
Eigenlijk is het grotendeels een onzinnige discussie. Men probeert namelijk eigen terminologie (A1, A2, ...) te enten op buitenlandse wetgeving die die begrippen helemaal niet kent. In een Belgische context is een uitspraak als "A2 (niet dringend, maar onmiddellijk uitvoeren dacht ik)" totaal onzinnig. Onmiddellijk uitvoeren is dan gewoon dringend met alle gevolgen inzake Belgische reglementering vandien.

Het gebeurt trouwens wel vaker dat er Belgische ambulances door Nederland rijden. Ofwel voor een opdracht op Nederlands grondgebied (met een MUG dan), ofwel gewoon op weg naar Belgisch grondgebied, zoals vanuit Turnhout naar Baarle-Hertog.