Hmmm. Inderdaad bestaan daar in de VS geen stoptransparanten, om de eigenlijk eenvoudige reden dat bij zwaailicht en sirene juist iedereen rechts stopt en daarom een apart stoptransparant niet nodig is. Het blijkt vanzelf wel of de reden een staandehouding is of een voorrangsvoertuig dat snel door het verkeer moet. Zo zijn daar nu eenmaal de regels.
Ik denk dat de reden dat dit in NL en de meeste Europese landen anders werkt (dus wel voor laten gaan maar niet expliciet rechts moeten stoppen, met voor staandehouding door politie expliciete stoptekens of soortgelijke procedures) simpelweg is dat het hier niet gewenst is iedereen bij een willekeurig voorrangsvoertuig rechts aan de weg te laten stoppen. Ik kan twee redenen bedenken: (1) gedeeltelijke doorstroming is bevorderlijker voor het sneller voorwaarts komen van het voorrangsvoertuig en (2) het zou bij druk verkeer moeilijk kunnen zijn om het overige verkeer alleen rechts te laten wachten, er is hier simpelweg niet altijd plaats voor, met juist opstoppingen tot gevolg.
Het Amerikaanse systeem is uit een historie met relatief weinig verkeer gegroeid. In verstedelijkt Europa zou dit niet goed werken, maar ook in Amerikaanse gebieden met druk verkeer én smalle rijstroken werkt dit systeem in de praktijk niet zo denderend, mocht ik onlangs nog meemaken (voorbeeld Chicago, waar de ambu's ondanks veel lawaai verbazend langzaam vooruit komen).