Middelbrand blijkt niet gemelde oefening (hotel Crown Plaza) Planeetbaan - Hoofddorp 06-05-2014

Auteur Topic: Middelbrand blijkt niet gemelde oefening (hotel Crown Plaza) Planeetbaan - Hoofddorp 06-05-2014  (gelezen 4966 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kris1985

  • Manschap A / Chauffeur / Bevelvoerder i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
  • Veiligheidsregio Groningen, Cluster Zuid
Vanuit mijn werk ensceneren en begeleiden wij ook regelmatig ontruimingsoefeningen. Vooraf aan de oefening gaat er keurig een mail de deur uit naar de meldkamer (voorheen een belletje, maar men gaf na de vorming van de MkNN aan liever een mail te ontvangen).

In de mail vermelden wij adres, datum, tijd en geschatte duur van de oefening. Daarnaast vermelden we ook of er gebruik wordt gemaakt van rook- en of vlamsimulatie. Dit om te voorkomen dat men uitrukt doordat fanatieke BHV-ers of omstanders/voorbijgangers 112 bellen.

Inhakend op bovenstaande reacties ben ik het inderdaad eens dat een BHV-oefening een absolute meerwaarde heeft als deze onaangekondigd is. De praktijk kondigt zich immers ook niet altijd aan.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Want een onzin antwoord in mijn ogen. Oefenen doe je om ergens ervaren in te worden en heeft er niets mee te maken of je weet of het echt is of niet. Ik heb elke week oefenavond bij de brandweer, weet elke weet dat het incident wat ik voor mijn kiezen krijg niet echt is toch leer ik er elke keer weer van en hoop steeds meer ervaring te krijgen.

Sterker nog, als iemand denkt dat het echt is kunnen er juist fouten gemaakt worden die de oefening teniet doet.

Citaat van: AVN link=msg=1265313 date=1399396266
Dus dan is de waarde van de oefening 0,0.
Want niemand neemt haar serieus.

OK, duidelijk antwoord.
Dankjewel.


Kris1985

  • Manschap A / Chauffeur / Bevelvoerder i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
  • Veiligheidsregio Groningen, Cluster Zuid
In mijn ogen is een onaangekondigde oefening juist een prachtige nulmeting om te zien waar je staat als BHV-organisatie.

Bij nieuwe relaties beginnen wij veelal met een oefening met volledige voorkennis. Iedereen in de organisatie is op de hoogte van datum en tijd van de oefening. Over meerdere jaren werken we dan naar onaangekondigde oefeningen toe.

Bij aangekondigde oefeningen zie je vaak dat men zich toch op een bepaalde manier voorbereid (wat op zich helemaal niet verkeerd is!), en dat men bijvoorbeeld ook bij roosters/planningen rekening houdt met aanwezigheid van voldoende BHV-ers. Wij oefenen regelmatig met verzorgingstehuizen. Op het moment van de oefening (overdag) zijn er altijd voldoende BHV-ers en een Hoofd BHV-er aanwezig. In de nachtsituatie lopen daar echter vaak maar 2 of 3 verpleegkundigen, waarvan 1 BHV-er. Terwijl een calamiteit zowel overdag als 's nachts kan plaatsvinden. De moeilijkheidsgraad voor ontruimingen en calamiteitenbestrijding ligt 's nachts zelf hoger!

Vandaar dat ik onaangekondigde oefeningen juist een meerwaarde vind. Het kan in de praktijk ook voorkomen dat er maar weinig BHV-ers aanwezig zijn bij een calamiteit. En ook dán moet men weten hoe te handelen.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Je hoeft mensen niet van te voren te vertellen dat het een oefening is, dit kan je wel tijdens de oefening doen.


scorpionadvies

  • beveiliger - verkeersregelaar - adviseur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Medewerkers hoeven niet op de hoogte te zijn van het feit dat het een oefening is.

Je kunt het RAC wel informeren zodat men zo realistisch mogelijk kunnen "anticiperen" / "meeoefenen"  ?