Het beantwoorden van deze stelling is geen eenvoudige. De noodremtrekking is een door de overheid opgelegd gegeven en stamt al af uit de oude Tramwegwet, toen paard en wagen werden vervangen. Daarna heeft deze materie diverse Reglementen gezien. In de plaatselijke Apv,dan wel in de Spoorwegwet / Algemeen Reglement Vervoer ,Reglement Hoofd- en Lokaalspoorwegen.
Naar ik meen is in 2002 daar een einde aangekomen bij de wijziging van de Spoorwegwetgeving. De strafbaarheid van een noodremtrekking is uit het strafrecht gehaald en een bestuurlijke boete geworden. Dus afhankelijk gesteld aan de schade ( lees vertraging) die opgelopen wordt. De standaard vordering voor het gebruik van de noodrem bedraagt 125 euro. Nu de simpele vraag, WANNEER mag je gebruik maken van de noodrem . De noodrem van van oudsher bedoeld om de trein waarin je zit te doen stoppen. Dat mag alleen bij het direct in het gevaar zijn van het Spoorwegverkeer. De situatie als genoemd ( zakkenroller) is dus geen onmiddellijk gevaar voor het spoorwegverkeer. Immers, alleen de machinist ontgrendeld de deuren bij stationnement en alleen de conducteur kan bij stilstand met een sleutel , ook 1 deur, ontgrendelen . Het feit doet zich nu voor, dat bij dit incident je op een totaal ongewenste plaats tot stilstand komt, waar het politiepersoneel eerst maar eens moet zien te komen. De machinist/conducteur moet eerst vaststellen waar de noodrem is gebruikt. Deze ter plaatse herstellen. Hierna moet de luchtdruk in het remsysteem weer hersteld worden. Al met al duurt dit een aantal minuten. Voor hetzelfde geld, had de noodremtrekking midden in een weiland plaats gevonden.
> citaat, laatste wetgeving> U mag geen misbruik maken van de noodrem in een trein, van de noodknop
bij de poortjes of van de SOS-knop op de service- en alarmzuil of een
soortgelijke voorziening. Als u dat wel doet bent u een onmiddellijk opeisbare
boete aan NS verschuldigd van € 125 per geval en bovendien moet u de
volledige schade die NS door het misbruik lijdt, vergoeden>> Bij het vervoer van voerbalsupporters, wordt na toestemming van de "Overheid"( Lees Prorail) de noodrem over de gehele trein uitgeschakeld. In plaats daarvan worden op de balkons ; Politie/Bewaking of personeel gesteld, bevoegd om vast te stellen of de trein "Veilig"rijdt.
Wel vastgesteld mag worden, dat de begripsomschrijving "Noodrem"wel eens een modernere omschrijving mag krijgen.