BHV met adembescherming

Auteur Topic: BHV met adembescherming  (gelezen 59550 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #100 Gepost op: 4 juli 2005, 21:39:02

 ??? Als BRW man/vrouw moet je allemaal over dezelfde vaardigheden beschikken, wat voor werk je ook doet. Daarom moeten wij ook zoveel oefenen: ALLE aspekten op brw gebied komen dan aan de orde. Zo hou je je kennis en vaardigheden op alle fronten op peil.

Extra kennis vanuit je normale werk zou aanvullend kunnen werken.

De kennis die de brandweer heeft is voornamelijk berust op het grove werk. Om een bepaald incident te stabiliseren wordt toch vaak gebruik gemaakt van bedrijfsdeskundigen die de specifieke kennis over het bedrijf hebben.

Een BHV'er die dagelijks over een plant loopt kan je zo haarfijn aangeven welke afsluiter je wel of niet kan of mag openen of dichtzetten. Wanneer er 25 afsluiters bij elkaar in de buurt staan wordt het toch een lastige klus uit te gaan leggen welke bedoelt wordt en kan zo'n BHV'er met ademlucht daarbij toch er handig zijn.


Gast48368

  • Gast
Reactie #101 Gepost op: 4 juli 2005, 23:15:41
En heb jij alle modules die ik bij het NIBRA op de site  zag?


Nee  ;D Denk er ook niet aan  :o ;D

Citaat
Hoe ga jij om met een exotherme reactie van een procestap als op dat moment de koeling van de reactor is uitgevallen in de wetenschap dat de inhoud elk moment het dak op kan gaan en dat water en het reactiemengel elkaar slecht verdragen ?

Ik zou het niet weten, jij  ??? ;D
Citaat
Het chemicalienboek geeft daar geen oplossing voor ?

Ik ken Erica niet uit mijn hoofd, maar geeft dat geen duidelijkheid, dan roepen wij onze experts. Daar ging het toch ook even niet om, toch?

Citaat
Onze brandweer mensen zien dat net iets anders als jij en maken dankbaar gebruik van.



Zou ik ook doen, maar ik meende dat je het over de BRW in het algemeen had. Daar heb ik ook op geantwoord. Natuurlijk weet een BHV-er als geen ander wat er in zijn of haar bedrijf afspeelt. Dat zal ik ook zeker niet betwisten  ;) We halen nu volgens mij een aantal zaken doorelkaar heen. Lijkt me geen goed plan.

Een BHV-er zie ik als Bedrijfshulpverlener, en niet als een Brandweer hulpverlener.  ;)

Dan vind ik dat je een Bedrijfsbrandweer moet creeren, en niet iets daar tussenin......want dan zie ik door de bomen het bos niet meer.

Nogmaals: Ik discusseer hier niet om de BHV-er af te kraken. Ik zeg ook niet dat het nietHandig is om een BHV-er in de buurt te hebben, maar stel hun eigen veiligheid ter discussie.Jullie voelen je allemaal zo aangevallen, en willen alleen maar jullie visie rechttrekken. Stel die eens openlijk ter discussie. Daar kom je veel verder mee. Ik heb van jullie nog niet 1 ietsiepietsie klein nadeeltje gehoord. Die moet er toch wel zijn. Zijn er ook bij de BRW hoor  ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #102 Gepost op: 5 juli 2005, 00:31:03
En heb jij alle modules die ik bij het NIBRA op de site  zag?


Hoe ga jij om met een exotherme reactie van een procestap als op dat moment de koeling van de reactor is uitgevallen in de wetenschap dat de inhoud elk moment het dak op kan gaan en dat water en het reactiemengel elkaar slecht verdragen ?

Het chemicalienboek geeft daar geen oplossing voor ?

Onze brandweer mensen zien dat net iets anders als jij en maken dankbaar gebruik van.



Brandwacht verplichte module Repressie (101)
Brandwacht verplichte module Levensreddende handelingen I (102)
Landelijk protocol levensreddende handelingen door de brandweer
Brandwacht verplichte module Persoonlijke bescherming (103)
Brandwacht Chemicaliënpakdrager
Brandwacht 1e klasse  Brandwacht 1e klasse verplichte module Repressie (209)
Brandwacht 1e klasse keuzemodule Pompbediener (203)
Brandwacht 1e klasse keuzemodule Hulpverlener (204)
Brandwacht 1e klasse keuzemodule Gaspakdrager (207)
Brandwacht 1e klasse keuzemodule Hulpverlening bij grootschalig optreden (208)
Hoofdbrandwacht  Hoofdbrandwacht verplichte module Organisatie en leidinggeven (301)
Hoofdbrandwacht verplichte module Repressie (302)
Hoofdbrandwacht keuzemodule Controlefunctionaris brandpreventie (303)
Hoofdbrandwacht keuzemodule Verkenner gevaarlijke stoffen (304)
Hoofdbrandwacht keuzemodule Hulpverlening (305)
Hoofdbrandwacht keuzemodule Bronbestrijder (307)
Onderbrandmeester  Onderbrandmeester verplichte module Verbranding en blussing (401)
Onderbrandmeester verplichte module Organisatie (402)
Onderbrandmeester verplichte module Gevaarlijke stoffen (403)
Onderbrandmeester verplichte module Repressie (404)
Onderbrandmeester verplichte module Sociale vaardigheden (405)
Onderbrandmeester keuzemodule Materieel (406)
Onderbrandmeester keuzemodule Repressie (410/508)
Brandmeester  Brandmeester verplichte module Sociale vaardigheden (501)
Brandmeester verplichte module Organisatie (502)
Brandmeester keuzemodule Repressie (410/508)

Mijn bescheiden lijssie..... ;D

Maar chemische vragen kan ik ook stellen en dan gaan der waarschijnlijk ook een heleboel mensen het antwoord niet weten..... :-\


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #103 Gepost op: 5 juli 2005, 08:34:07
De kennis die de brandweer heeft is voornamelijk berust op het grove werk. Om een bepaald incident te stabiliseren wordt toch vaak gebruik gemaakt van bedrijfsdeskundigen die de specifieke kennis over het bedrijf hebben.

Een BHV'er die dagelijks over een plant loopt kan je zo haarfijn aangeven welke afsluiter je wel of niet kan of mag openen of dichtzetten. Wanneer er 25 afsluiters bij elkaar in de buurt staan wordt het toch een lastige klus uit te gaan leggen welke bedoelt wordt en kan zo'n BHV'er met ademlucht daarbij toch er handig zijn.
Daar heb je toch MOV's voor ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #104 Gepost op: 5 juli 2005, 08:42:59
MOV's????


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #105 Gepost op: 5 juli 2005, 13:59:33
MOV = Motor Operated Valve
Die bestuur je op afstand, over het algemeen vanuit de controllekamer

En nog even nagevraagd omdat het wat eerder gevraagd werd op het forum, wij zijn niet bedrijfsbrandweerplichtig
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #106 Gepost op: 5 juli 2005, 14:22:47
MOV = Motor Operated Valve
Die bestuur je op afstand, over het algemeen vanuit de controllekamer

(...)

als alles zou werkt zoals het zou moeten zou je nooit een incident hebben  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #107 Gepost op: 5 juli 2005, 19:27:51
firefemke,

Het was me allang duidelijk dat wij verschillende organisaties voor ogen hadden.

Ik heb het de hele tijd gehad over bedrijfshulpverleningsorganisatie zoals deze in de ARBO wet staat beschreven.

Dat jij, en met jouw andere buitenstaanders, door de bomen het bos niet meer zien, is niet belangrijk.

Het is belangrijk dat mensen in het betreffende bedrijf de juiste bomen zien. Namelijk die waar je mee te maken kunt krijgen.

Als bezoeker hoef je niet te weten wie de commandant is, maar wel wie de hulpverlener is die jou veilig kan evacueren.

Als OVD van de overheidsbrandweer moet je wel weten wie de commandant is en hoe de hulpverlening is georganiseerd. En dat leer je door met elkaar te oefenen.


Gast48368

  • Gast
Reactie #108 Gepost op: 5 juli 2005, 23:30:16
firefemke,

Het was me allang duidelijk dat wij verschillende organisaties voor ogen hadden.

Ik heb het de hele tijd gehad over bedrijfshulpverleningsorganisatie zoals deze in de ARBO wet staat beschreven.

Dat jij, en met jouw andere buitenstaanders, door de bomen het bos niet meer zien, is niet belangrijk.

Het is belangrijk dat mensen in het betreffende bedrijf de juiste bomen zien. Namelijk die waar je mee te maken kunt krijgen.

Als bezoeker hoef je niet te weten wie de commandant is, maar wel wie de hulpverlener is die jou veilig kan evacueren.

Als OVD van de overheidsbrandweer moet je wel weten wie de commandant is en hoe de hulpverlening is georganiseerd. En dat leer je door met elkaar te oefenen.





Ehbo-er, suc6 met jullie uitdaging en cursus  ;)



T is famke, trouwens.......... ;D


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #109 Gepost op: 6 juli 2005, 09:23:48
T is famke, trouwens.......... ;D

Femke is meestal wel een famke.  ;)