BHV met adembescherming

Auteur Topic: BHV met adembescherming  (gelezen 58501 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #60 Gepost op: 2 juli 2005, 12:14:50
ik begrijp jouw beredenering heel goed Shave,maar ik heb nu al diverse malen mogen constateren dat een BHVer denkt dat hij een binnenbrand zelf wel kan blussen met een brandslanghaspel.En dat dat ook zo uitgelegt is door zijn instructeur
En dat een BHVer zelf niet weet waar zijn/haar grens ligt,en zolang dat niet duidelijk wordt gesteld moet je helemaal niet beginnen aan ademluchtzaken.
En moet een BHVer zich bezighouden met de ontruiming en opvang van de hulpdiensten

Dus omdat een paar mensen wanabee's brandweermannnen zijn generaliseer je alle BHV'ers.... :-X :-X

Je hebt trouwens nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag in welke gebouwen je graag (opgeleide) BHV'ers met ademlucht zou willen tegenkomen....  ???


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #61 Gepost op: 2 juli 2005, 14:03:33
Dus omdat een paar mensen wanabee's brandweermannnen zijn generaliseer je alle BHV'ers.... :-X :-X

Je hebt trouwens nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag in welke gebouwen je graag (opgeleide) BHV'ers met ademlucht zou willen tegenkomen....  ???

ik generaliseer niemand,ik plaats hier enkel en alleen mijn ervaring en mening.En uit die mening is duidelijk op te maken in welke gebouwen ik een opgeleidt BHVer met ademlucht wil tegenkomen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #62 Gepost op: 2 juli 2005, 14:06:17
ik generaliseer niemand,ik plaats hier enkel en alleen mijn ervaring en mening.En uit die mening is duidelijk op te maken in welke gebouwen ik een opgeleidt BHVer met ademlucht wil tegenkomen.

Zal ik het dan maar voor je invullen.... jij wilt nooit een BHV'er met ademlucht tegenkomen!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #63 Gepost op: 2 juli 2005, 14:18:09
Zal ik het dan maar voor je invullen.... jij wilt nooit een BHV'er met ademlucht tegenkomen!


Klopt, er is tot nu toe niemand geweest  die mij heeft kunnen overtuigen van het nut of noodzaak van een BHVer met ademlucht ceretificaat.
Ik kom niet verder dan dat er gezegt wordt dat het handig is


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #64 Gepost op: 2 juli 2005, 14:29:31
Het wordt nu allemaal wat overdreven!

De BHV er wordt opgeleid voor kleine incidenten, dat weten juliie allemaal

Echter als je bij een bedrijf werkt of een instelling waar de werkgever aangeeft dat je certificaat adembescherming moet gaan halen, werk je ook met communicatie!

Zo moeilijk is het allemaal niet, en ook niet bijzonder!
Onzin!  voor een klein inzetje gebruikt een BHV'er gewoon kleine blusmiddelen, belt de brandweer, en blijft gewoon laag bij de grond, meer niet !  volgens mij ligt de prio bij bhv bij het evacueren van evt mensen, en niet bij de brand bestrijding
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


firemanr

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 2 juli 2005, 15:04:05
Onzin!  voor een klein inzetje gebruikt een BHV'er gewoon kleine blusmiddelen, belt de brandweer, en blijft gewoon laag bij de grond, meer niet !  volgens mij ligt de prio bij bhv bij het evacueren van evt mensen, en niet bij de brand bestrijding

Daar ben ik het 100% mee eens. Hier op de Yara werkt dit ook al jaren zo. Er zal niemand van de BHV'ers het in zn hoofd halen, ondanks hun ademluchtervaring om naar binnen te gaan. En zo hoort het. ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #66 Gepost op: 2 juli 2005, 15:58:16
ik begrijp jouw beredenering heel goed Shave,maar ik heb nu al diverse malen mogen constateren dat een BHVer denkt dat hij een binnenbrand zelf wel kan blussen met een brandslanghaspel.En dat dat ook zo uitgelegt is door zijn instructeur
En dat een BHVer zelf niet weet waar zijn/haar grens ligt,en zolang dat niet duidelijk wordt gesteld moet je helemaal niet beginnen aan ademluchtzaken.
En moet een BHVer zich bezighouden met de ontruiming en opvang van de hulpdiensten




Ik ben het wel met je eens dat het ontruimen een eerste taak is evenals de opvang van de hulpdiensten maar in sommige gevallen kan het hebben van ademluchtdragers wel een meerwaarde bieden. Maar nu heb je een bedrijfscomplex met specifieke processen of noem maar op. Geen bedrijfsbrandweer maar wel een BHV organisatie met opgeleide ademluchtdragers welke volledig voldoen aan alle eisen, opleidingen en trainingen. Wie zou er meer kennis hebben van het complex met zijn gevaren?? Die brandweerman of die BHV'er die er dagelijks rondloopt en alle boutjes en moertjes tot in detail weet te vinden???

Ander voorbeeld. Een gevangenis, met uiterst zwaar gevaarlijke gedetineerden. Cel in brand en afdeling dient ontruimd te worden. Wie zou er beter die ontruiming kunnen regelen dan die BHV'er met ademlucht ondersteund door de gemeente brandweer???

Ik weet het wel in ieder geval. Als het gaat om mijn eigen veiligheid vertrouw ik meer op iemand die ergens dagelijks werkt en alle bedrijfsprocessen en gevaren kent. Die enkeling die eigenwijs is en de held wilt uithangen komt er vanzelf wel achter. Daarnaast is dat te voorkomen door een goede aansturing van bovenaf. Ik kan nog steeds niet begrijpen waarom er zoveel afkeer is tegen deze mensen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #67 Gepost op: 2 juli 2005, 16:03:12
Klopt, er is tot nu toe niemand geweest  die mij heeft kunnen overtuigen van het nut of noodzaak van een BHVer met ademlucht ceretificaat.
Ik kom niet verder dan dat er gezegt wordt dat het handig is

Dus jij kan je geen situatie voorstellen waarbij een BHV'er met ademlucht nodig is....... wat denk je van een bedrijf met gevaarlijke stoffen...... dat denk je van een hoog/complex gebouw (na zoeken verdiepingen tijdens ontruiming met de mogelijkheid dat ze ingesloten raken)..... gidsen van de brandweer hoog/complex gebouw.... enz..

Als een BHV'er een brandwachten opleiding doet vind je het dan wel acceptabel?? Of vind je dat ademlucht EXCLUSIEF voor de brandweer gereserveerd is..... (ongeacht of een BHV'er dezelfde trainingen doet)

Wat vind je in het algemeen van de BHV'ers?? Uit jou antwoorden kan ik al opmaken dat je er geen hoge pet van  op hebt... klopt dit??


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #68 Gepost op: 2 juli 2005, 16:13:57
ik heb en met mij nog een aantal personen,duidelijk aangegeven waarom wij het niet zien zitten een BHVer met ademlucht naar binnen te jagen alleen dat schijnt kompleet niet over te komen.

Men gaat er nog steeds vanuit dat als een BHVer naar binnengaat,de situatie gelijk blijft.Er wordt totaal geen rekening gehouden met een plotselinge brand uitbreiding.En ik dacht zo dat we helaas genoeg voorbeelden kennen waarin dit het geval is.
Daarom vindt ik het pas aceptabel als zij in dat soort gevallen de volledige brandwachtenopleiding hebben gevolgt en als het even kan ook nog aangesloten zijn bij een brandweerkorps.

Een BHVer is voor mij waardevol als hij bij de ingang staat en mij alles kan vertellen over de aard van het bedrijf eventuele slachtoffers.En hij/zij mij kan vertellen dat de boel ontruimt is
En hij mij eventueel kan vertellen dat het beginnend brandje is geblust met een brandblusser.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #69 Gepost op: 2 juli 2005, 16:29:16
ik heb en met mij nog een aantal personen,duidelijk aangegeven waarom wij het niet zien zitten een BHVer met ademlucht naar binnen te jagen alleen dat schijnt kompleet niet over te komen.

Men gaat er nog steeds vanuit dat als een BHVer naar binnengaat,de situatie gelijk blijft.Er wordt totaal geen rekening gehouden met een plotselinge brand uitbreiding.En ik dacht zo dat we helaas genoeg voorbeelden kennen waarin dit het geval is.
Daarom vindt ik het pas aceptabel als zij in dat soort gevallen de volledige brandwachtenopleiding hebben gevolgt en als het even kan ook nog aangesloten zijn bij een brandweerkorps.

Een BHVer is voor mij waardevol als hij bij de ingang staat en mij alles kan vertellen over de aard van het bedrijf eventuele slachtoffers.En hij/zij mij kan vertellen dat de boel ontruimt is
En hij mij eventueel kan vertellen dat het beginnend brandje is geblust met een brandblusser.

Je wilt wel dat ze de boel ontruimen maarrrrr kan je mij dan eens uitleggen hoe ze jou al die informatie moeten geven in een complex/hooggebouw??? Wie weet er het beste de weg in zo'n gebouw???
Je geeft zelf al aan dat een brand onvoorspelbaar is dus waarom zouden de BHV'ers geen extra bescherming mogen genieten om te zorgen dat ze die informatie aan jou kunnen geven ipv dat je ze moet gaan zoeken??? Volgens mij zie je de BHV'ers als iets waar je in de meeste gevallen meer last van hebt dan nut.....

En jij leest blijkbaar mijn berichten niet goed want waar stel ik dat ze de brand willen/moeten blussen???:

De brandweer gaat de brand opzoeken en uitmaken  ;) een BHV'er zal het pand proberen te ontruimen voordat de brandweer er is en mocht hij in problemen komen dan kan hij zich redden dmv zijn ademlucht..... zo snel mogelijk bij de brand vandaan  ;D

(...)

Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg geweest ben. Volgens mij moet je eerst bekijken wanneer ademluchtdragers gewenst zijn. Dat was mijn vraag!

Nog even op jouw antwoord... het is dus absoluut niet de bedoeling van de BHV'ers om branden te gaan blussen. Het is de bedoeling om als ze in problemen komen tijdens de ontruimings ze zich kunnen redden!! Dus een brandwachten opleiding...... ???

Juist door hun trainingen weten ze dat ze bij een flash-over situatie weg moeten wezen!! Door hun training kunnen ze die ook herkenen!!!

Ga jij BHV'ers een gebouw boven een brand laten ontruimen zonder ademlucht?? Ik vindt dit een groot voordeel. Als ze dan een naverkenning doen of iedereen weg is en de brand breid zich uit en de terugweg is geblokkeerd door rook kunnen ze zich tenminste zelf redden.... of had je liever gezien dat de brandweer BHV'ers moet gaan zoeken.... :-X

Wie zegt dat ze deze trainingen ook niet krijgen..... ??? ??? Die krijgen ze dus wel!! 3 daagse cursus overdag in de tijd van de baas....

Ja ze hebben dezelfde kleding + handschoenen als de brandweer

Het gaat niet om het inzetten maar om het ontruimen van het gebouw en het uitvoeren van een snelle redding in bedreigd gebied. Degene die ik ken is getraind om de weg terug te vinden in het donker. Dit is een zeer belangrijk onderdeel van de cursus (die trouwens gegeven wordt door brandweer instrukteurs  ;))

Ik ken BHV'ers met ademlucht opleiding (jaarlijks herhaling en tussentijdse oefeningen) + apperatuur + brw kleding.   ;D

Hun taak is de brandweer te gidsen tot het incident ivm bekendheid met het gebouw. Hun taak is niet om de brand te blussen. Maar mocht er iets fout gaan dan kunnen ze zich in iedergeval redden!!

De brandweer heeft daar nog al een lange aanrijtijd en het gebouw kan een paar honderd bezoekers bevatten. Dus ook de nacontrole na ontruiming + een mogelijk snelle redding in bedreigd gebied.

Zolang iedereen zijn taak maar weet en er na handeld is er volgens mij niets aan de hand