BHV met adembescherming

Auteur Topic: BHV met adembescherming  (gelezen 60048 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Patriess

• Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
Gepost op: 29 juni 2005, 20:21:43
Ik heb zojuist de basiscursus BHV gevolgd en in september ga ik de cursus adembescherming (5dagen) doen via het ricas, zijn er mensen die ervaring hebben met deze cursus? wat kan ik zoal verwachten?

Nurse powerrrrr

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2005, 20:24:18
een bhv'er die ademlucht erbij gaat halen..??   :o :o :o
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2005, 20:24:53
Ik heb zojuist de basiscursus BHV gevolgd en in september ga ik de cursus adembescherming (5dagen) doen via het ricas, zijn er mensne die ervaring hebben met deze cursus? wat kan ik zoal verwachten?
wat is het nut van een BHVer met adembescerming op  ??? :-X

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2005, 20:25:59
is een bhv'er tegenwoordig ook een halve brandweerman?  :o
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

helm

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2005, 20:47:29
Ja, dat zou ik ook wel eens willen weten.
Wat is de volgende stap,... een flashover training?  ???  :-\

Patriess

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2005, 21:02:30
een bhv'er die ademlucht erbij gaat halen..?? :o :o :o

IK heb het ook niet bedacht hoor, maar bij ons in het ziekenhuis is het de standaard.  komt ook door het heliplatform op het dak
Nurse powerrrrr

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2005, 21:05:06
heb het ook niet bedacht hoor, maar bij ons in het ziekenhuis is het de standaard.  komt ook door het heliplatform op het dak
dat is allemaal leuk en aardig.Maar volgens mij valt een eventuele helibrand onder vliegtuigbrandbestrijding,en dat is toch echt een karwei voor de brandweer.Zelfs een brandwacht moet daarvoor speciaal voor naar school :-\

Patriess

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2005, 21:09:23
ja klopt!!!! dat doen ook echt de BHV'ers niet hoor, daar komt de brandweer voor maar wij worden wel geacht aanwezig te zijn.
Nurse powerrrrr

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2005, 22:08:56
Ik ken BHV'ers met ademlucht opleiding (jaarlijks herhaling en tussentijdse oefeningen) + apperatuur + brw kleding.   ;D

Hun taak is de brandweer te gidsen tot het incident ivm bekendheid met het gebouw. Hun taak is niet om de brand te blussen. Maar mocht er iets fout gaan dan kunnen ze zich in iedergeval redden!!

De brandweer heeft daar nog al een lange aanrijtijd en het gebouw kan een paar honderd bezoekers bevatten. Dus ook de nacontrole na ontruiming + een mogelijk snelle redding in bedreigd gebied.

Zolang iedereen zijn taak maar weet en er na handeld is er volgens mij niets aan de hand

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2005, 00:41:58
Zegt de wet niet dat een BHV'er binnen enkele minuten adequate hulp moet kunnen bieden ?

Dat om de die opdracht naar behoren te uit voeren, daarvoor de meest uiteenlopende opleidingen noodzakelijk kunnen zijn.

Ik heb voorbeeld gezien waarbij BHV'ers getraind worden om infusen in te brengen en medicaties toe te dienen. Het ging daarbij om bemanningsleden op de grote vaart. Dit alles onder de leiding van een bezielende arts die op grote afstand deze mensen aanstuurd.

En ga nou niet roepen dat dit uitzonderingen zijn.
Elke BHV organisatie is maatwerk omdat niet de opleiding maar de specifieke bedrijfsituatie bepalend is voor wat de BHV moet inhouden