BHV met adembescherming

Auteur Topic: BHV met adembescherming  (gelezen 60060 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #50 Gepost op: 1 juli 2005, 23:28:00
Waarom kunnen velen van jullie zich niet voorstellen dat BHV'ers binnen bepaalde bedrijven hoog gekwalificeerde opleidingen hebben genoten.

Dat werkgever daarvoor tonnen per jaar neer moeten tellen om te kunnen voldoen aan de wettelijke eisen voor de BHV organisatie .

Onze bedrijfshulpverleningsdienst is er een van.
Ik dacht zo dat er genoeg redenen aangedragen zijn  ::)

firemanr

• Gast
Reactie #51 Gepost op: 2 juli 2005, 00:25:40
Ook wij hebben op ons bedrijf een BHV-organisatie, maar die gaan dus geen rook o.i.d. in. Ze zijn er puur om de mensen/brandweer op te vangen of te begeleiden naar de opvangplaatsen. ;)

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 2 juli 2005, 00:51:41
Ik zie nog niet helemaal de problemen om een BHV'er op te leiden tot ademluchtdrager. Het komt een beetje over als dat het lopen met ademlucht gerelateerd is aan de brandweer. Ik denk toch dat op menig chemisch bedrijf het merendeel van de mensen opgeleid is om met ademlucht te lopen.

Dat in sommige situaties BHV'ers opgeleid worden is alleen maar een voordeel in mijn ogen. Een werkgever gaat geen duizenden euro's betalen voor iets wat niet nodig blijkt te zijn!

Ik heb zelf al enkele malen inzetten meegemaakt (o.a. diverse keren in een gevangenis) en dan ben je maar al te blij als er een aantal BHV'ers meegaat om het deurtje open te maken! Dit geldt natuurlijk in zoveel situaties. Er vanuitgaande dat zolang de brandweer er niet is de BHV'ers niet de held gaan uithangen zie ik er alleen maar voordelen in.

En laten we nu eerlijk zijn, het lopen met ademlucht is een aap een kunstje leren dus moeten we daar ook weer niet al te veel ophef over maken vind ik. Laat staan voor een BHV'er, die moet weg zijn als er dichte rook hangt en geen verdere risico's nemen.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 2 juli 2005, 01:02:22

Nee, dat vind ik van niet. Kan een BHV'er b.v.een(dreigende) flash over herkennen????

Eerlijk gezegd snap ik dr helemaal niets van. :-\

Firefamke,

Ik weet niet hoevaak je zelf al in dergelijke situaties gezeten heb? Maar ik vraag me af wanneer je een binnenbrand heb in een woning wat je dan zelf doet? Het staat stijf onder de rook, geen hand voor ogen te zien, ga je dan eerst op je gemak alles bekijken en overzien wat er aan de hand is of ga je naar binnen en blus je dat bankstel wat voor je voeten in brand staat maar niet te zien is?

We kunnen wel met in het oog springende woorden gaan smijten maar in elke situatie kun je wel iets bijzonders tegen komen. En als we het over een flash over gaan hebben dan is er al iets meer aan de hand dan een simpele prullenbak brand en staat die BHV'er daar echt niet meer hoor.

Wat ik bedoel te zeggen is dat we het niet moeten overtrekken. Een BHV'er is er niet om een flash over te herkennen of te blussen. Daar zijn wij voor. Laat die mensen hun werk doen en als dat met ademlucht nodig blijkt te zijn, so what. Het gaat ten slotte ook om hun veiligheid en daarnaast kunnen ze een grote bijdrage leveren in complexe gebouwen waarbij ze bijvoorbeeld als gids kunnen dienen.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #54 Gepost op: 2 juli 2005, 01:40:15
Ik dacht zo dat er genoeg redenen aangedragen zijn  ::)

Nee, er wordt alleen maar, vanuit de veronderstelling dat bhv'ers alleen een basisopleiding BHV hebben, geroepen dat het onverantwoord is om die ademlucht training te geven.

En weet de gemiddelde brandweerman wat hij moet doen als hij bij ons op het bedrijf een calamiteit met gevaarlijke stoffen moet bestrijden.

Juist, hij doet niets en laat de ROGS opdraven.

Heeft hij in dat geval geluk, want de commandant van de bedrijfsbrandweer (= onderdeel van de BHV) is ook regionaal officier gevaarlijke stoffen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #55 Gepost op: 2 juli 2005, 10:43:43
Firefamke,

Ik weet niet hoevaak je zelf al in dergelijke situaties gezeten heb? Maar ik vraag me af wanneer je een binnenbrand heb in een woning wat je dan zelf doet? Het staat stijf onder de rook, geen hand voor ogen te zien, ga je dan eerst op je gemak alles bekijken en overzien wat er aan de hand is of ga je naar binnen en blus je dat bankstel wat voor je voeten in brand staat maar niet te zien is?

leuk dat je dit zelf nu ter discussie stelt  ::)
Want hier schuilt het grote gevaar,als wij als brandweermensen al moeite hebben om een naderende flash over te herkennen dan ligt hier 1 van de hele grote redenen om een BHVer niet naar binnen te laten gaan met adembescherming.

Want waar wordt er constant op gehamert bij een binnenaanval?,kijk goed om je heen en kijk wat er allemaal gebeurt en zo lees je aan de brand hoever deze is.pas nog flashovertraining gehad,en als je even de tijd neemt weet je al een heleboel over de brand.

dan de chemische industrie,ja daar kom je BHVers tegen met ademlucht.Alleen die beste mensen zijn in de meeste gevallen bij de vrijwillige brandweer,en dus volledig opgeleidt.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 2 juli 2005, 11:02:46
leuk dat je dit zelf nu ter discussie stelt ::)
Want hier schuilt het grote gevaar,als wij als brandweermensen al moeite hebben om een naderende flash over te herkennen dan ligt hier 1 van de hele grote redenen om een BHVer niet naar binnen te laten gaan met adembescherming.

Want waar wordt er constant op gehamert bij een binnenaanval?,kijk goed om je heen en kijk wat er allemaal gebeurt en zo lees je aan de brand hoever deze is.pas nog flashovertraining gehad,en als je even de tijd neemt weet je al een heleboel over de brand.

dan de chemische industrie,ja daar kom je BHVers tegen met ademlucht.Alleen die beste mensen zijn in de meeste gevallen bij de vrijwillige brandweer,en dus volledig opgeleidt.

Peter,

Blijkbaar wil je niet aannemen dat wanneer je een situatie heb waar een Flash-over op kan treden die BHV'er al lang buiten staat. Dus die mensen zijn al niet meer aan het kijken hoe mooi de brand is maar staan als het goed is buiten de brandweer op te vangen.

Waarom blijven jullie nu maar steeds terugvallen op die situaties waarbij er al een fel ontwikkelde brand aan de gang is en een BHV'er daar niets meer te zoeken heeft????

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #57 Gepost op: 2 juli 2005, 11:06:15
Peter,

Blijkbaar wil je niet aannemen dat wanneer je een situatie heb waar een Flash-over op kan treden die BHV'er al lang buiten staat. Dus die mensen zijn al niet meer aan het kijken hoe mooi de brand is maar staan als het goed is buiten de brandweer op te vangen.

Waarom blijven jullie nu maar steeds terugvallen op die situaties waarbij er al een fel ontwikkelde brand aan de gang is en een BHV'er daar niets meer te zoeken heeft????
Omdat diezelfde BHVer blijkelijk volgens eerdere berichten wel gekleed en al in uitrukpak deze werkzaamheden doet,en ik uit ervaring weet dat er dan een aantal BHVers niet meer te houden zijn.Dus zo vanzelf sprekend is het niet dat dan die BHVers buiten staan,ik vrees zelfs dat je die mensen eruit kan gaan halen :-X :-X

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 2 juli 2005, 11:20:29
Ja maar dan doen ze niet wat ze opgedragen wordt.....Omdat er mensen zijn die te hard rijden pakken we toch ook niet bij iedereen dan maar het rijbewijs af???

Ze hebben een opleiding en daarbij een takenpakket wat ze wel en niet mogen en kunnen uitvoeren. Ik heb de ervaring dat het best makkelijk is en zeker in complexe gebouwen kunnen die BHV'ers zeer nuttig zijn.

Ik heb het niet over een simpel kantoor gebouwtje dat mag duidelijk zijn.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #59 Gepost op: 2 juli 2005, 11:27:58
Ja maar dan doen ze niet wat ze opgedragen wordt.....Omdat er mensen zijn die te hard rijden pakken we toch ook niet bij iedereen dan maar het rijbewijs af???

Ze hebben een opleiding en daarbij een takenpakket wat ze wel en niet mogen en kunnen uitvoeren. Ik heb de ervaring dat het best makkelijk is en zeker in complexe gebouwen kunnen die BHV'ers zeer nuttig zijn.

Ik heb het niet over een simpel kantoor gebouwtje dat mag duidelijk zijn.
ik begrijp jouw beredenering heel goed Shave,maar ik heb nu al diverse malen mogen constateren dat een BHVer denkt dat hij een binnenbrand zelf wel kan blussen met een brandslanghaspel.En dat dat ook zo uitgelegt is door zijn instructeur
En dat een BHVer zelf niet weet waar zijn/haar grens ligt,en zolang dat niet duidelijk wordt gesteld moet je helemaal niet beginnen aan ademluchtzaken.
En moet een BHVer zich bezighouden met de ontruiming en opvang van de hulpdiensten