ik begrijp jouw beredenering heel goed Shave,maar ik heb nu al diverse malen mogen constateren dat een BHVer denkt dat hij een binnenbrand zelf wel kan blussen met een brandslanghaspel.En dat dat ook zo uitgelegt is door zijn instructeur
En dat een BHVer zelf niet weet waar zijn/haar grens ligt,en zolang dat niet duidelijk wordt gesteld moet je helemaal niet beginnen aan ademluchtzaken.
En moet een BHVer zich bezighouden met de ontruiming en opvang van de hulpdiensten
Ik ben het wel met je eens dat het ontruimen een eerste taak is evenals de opvang van de hulpdiensten maar in sommige gevallen kan het hebben van ademluchtdragers wel een meerwaarde bieden. Maar nu heb je een bedrijfscomplex met specifieke processen of noem maar op. Geen bedrijfsbrandweer maar wel een BHV organisatie met opgeleide ademluchtdragers welke volledig voldoen aan alle eisen, opleidingen en trainingen. Wie zou er meer kennis hebben van het complex met zijn gevaren?? Die brandweerman of die BHV'er die er dagelijks rondloopt en alle boutjes en moertjes tot in detail weet te vinden???
Ander voorbeeld. Een gevangenis, met uiterst zwaar gevaarlijke gedetineerden. Cel in brand en afdeling dient ontruimd te worden. Wie zou er beter die ontruiming kunnen regelen dan die BHV'er met ademlucht ondersteund door de gemeente brandweer???
Ik weet het wel in ieder geval. Als het gaat om mijn eigen veiligheid vertrouw ik meer op iemand die ergens dagelijks werkt en alle bedrijfsprocessen en gevaren kent. Die enkeling die eigenwijs is en de held wilt uithangen komt er vanzelf wel achter. Daarnaast is dat te voorkomen door een goede aansturing van bovenaf. Ik kan nog steeds niet begrijpen waarom er zoveel afkeer is tegen deze mensen.