BHV met adembescherming

Auteur Topic: BHV met adembescherming  (gelezen 59590 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Reactie #80 Gepost op: 2 juli 2005, 22:50:03
Zie een van mijn vorige uitspraken: Als een BHV-er de volledige Brandwacht opleiding zou hebben gevolgd, zou ik er volledig vrede mee hebben. Het gaat ten slotte om de veiligheid van de BHV-er, en de vele (veiligheids) aspecten welke zich voor kunnen doen bij een onoverkomelijkheid.......


Er wordt nog veel te gemakkelijk gedacht over alle potentiele gevaren die op de loer liggen. Ook bij ogenschijnlijk "schaduw" taken van de BHV-er. Als jij mij kunt overtuigen dat een BHV-er zich terdege bewust is van dit soort gevaren, ben ik helemaal blij  ;) ;D


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #81 Gepost op: 2 juli 2005, 22:59:51
Ja dat idee had ik al dat je dit zou antwoorden  ;) , maar moet je mij eens uitleggen hoe je denkt hoe groot dat de kennis van die BHV'er is over al die gevaren die het brandweervak kent als je alleen een brandwachtopleiding volgt? Naar mijn idee is het puur een opleiding om de basisbeginselen van de brandweer (levensreddend handelen, ademlucht lopen en aflegsysteem) te leren. Naast een keer lopen in de rook ben je geslaagd. Zie ik nog steeds de meerwaarde van een complete brandweeropleiding niet in als diezelfde persoon die zonder een brandweeropleiding maar wel met ademlucht toch binnen blijft zitten.

Komt daarnaast bij dat de repressieve ervaring van zo'n BHV'er nul komma is waardoor ik met die persoon hetzelfde om zou gaan in het betrekken bij een incident als dat wanneer hij alleen ademlucht diploma zou hebben.
Zoals JVO al aangeeft bewerkstellig je dan juist meer het gevoel om binnen te blijven omdat "ze" een brandweeropleiding hebben gevolgd.


firemanr

  • Gast
Reactie #82 Gepost op: 3 juli 2005, 01:14:14
Ja dat idee had ik al dat je dit zou antwoorden  ;) , maar moet je mij eens uitleggen hoe je denkt hoe groot dat de kennis van die BHV'er is over al die gevaren die het brandweervak kent als je alleen een brandwachtopleiding volgt? Naar mijn idee is het puur een opleiding om de basisbeginselen van de brandweer (levensreddend handelen, ademlucht lopen en aflegsysteem) te leren. Naast een keer lopen in de rook ben je geslaagd. Zie ik nog steeds de meerwaarde van een complete brandweeropleiding niet in als diezelfde persoon die zonder een brandweeropleiding maar wel met ademlucht toch binnen blijft zitten.

Komt daarnaast bij dat de repressieve ervaring van zo'n BHV'er nul komma is waardoor ik met die persoon hetzelfde om zou gaan in het betrekken bij een incident als dat wanneer hij alleen ademlucht diploma zou hebben.
Zoals JVO al aangeeft bewerkstellig je dan juist meer het gevoel om binnen te blijven omdat "ze" een brandweeropleiding hebben gevolgd.

Daarom zou ik niet eens een BHV'er mee naar binnen nemen, al had die 3 pakken over elkaar aangetrokken. Je hebt 1 verantwoordelijkheid als je naar binnen gaat en dat is om samen met je maat er terug uit te komen en dat wordt al een stuk moeilijker met een wannebee brandweerman, die de ervaring van een kat in een vissekom heeft. Nee dankjewel.

Ik ben het wel met je eens dat ze van hun ademluchtcursus gebruik kunnen maken, als ze in de rook komen te staan en ze helpen nog steeds mensen naar buiten, maar dat wordt eigenlijk ook al een discutabel punt.... :-\


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #83 Gepost op: 3 juli 2005, 11:25:08
Ronald,

Wat je zegt heb je wel gelijk in. Het is ook niet de bedoeling die mensen daadwerkelijk mee naar binnen te nemen bij een daadwerkelijke inzet waarbij het erg spannend wordt. Wat ik bedoel is dat die lui als gids kunnen dienen en kunnen assisteren bij het ontruimen van een pand of kunnen assisteren bij het zoeken naar een bepaalde ruimte.

Over het algemeen is het niet altijd git zwart van de rook, en in die situaties dat het wel zo is denk ik dat je ook goed moet overwegen of je zo'n iemand wel mee naar binnen wilt nemen.

Maar waar het om gaat in deze vraag was volgens mij of een BHV'er met ademlucht meerwaarde heeft bij een ontruiming van een pand en daar blijf ik nog steeds positief tegenover staan indien het om complexe of bijzondere gebouwen staat.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #84 Gepost op: 3 juli 2005, 11:52:21

Nou, dat gekwalificeerde ben ik soms wel es ff kwijt.... :-X, maar goed: Waarom doen ze dan niet gewoon de brandwacht opleiding..........

Dat sommige opleidingen niet goed zijn, wil niet zeggen dat alle opleidingen niet goed zijn.

De brandwacht opleiding is ook niet alles zaligmakend en wordt binnen ons bedrijf niet als "eind" opleiding gezien. Er wordt naar gestreefd dat manschappen de rang van hoofdbrandwacht hebben.

Om dezelfde reden als een duiker ook geen brandwachtopleiding hoeft te hebben om zijn taken te kunnen uitvoeren, zo zijn er genoeg taken die wel ademluchtbescherming noodzakelijk maken.

Ik ben het hartstikke eens met jullie dat je kritisch moet blijven kijken welke taken door wie moeten worden uitgevoerd, maar niet met oogkleppen op.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #85 Gepost op: 3 juli 2005, 12:01:43
Om het examen brandweerduiker te mogen doen dien je wel in het bezit te zijn van je brandwachtdiploma  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #86 Gepost op: 3 juli 2005, 18:08:22
Om het examen brandweerduiker te mogen doen dien je wel in het bezit te zijn van je brandwachtdiploma  ;)

Dit is de kern van het probleem dat binnen deze discussie speelt.
Ik heb het over duikers, niet over brandweerduikers.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #87 Gepost op: 3 juli 2005, 22:35:33
Volgens mij bestaat er veel verwarring over de term BHV'er, bij het ene bedrijf is dat iemand die een opleiding van een dag gevolgd heeft, bij ons op de raffinaderij bestaat de BHV uit een professioneel branweerteam, allemaal bestaande uit beroeps brandweer mensen (incl officieren) gespecilaiseerd in dit type brandbestrijding, op het gebied van brandbestrijding kan menig gemeenstekorps nog jaloers naar onze bhv organisdatie kijken en dan heb ik het over kennis, materieel en ervaring

Onze BHV'ers hebben regelmatig de gemeente/regio bijgestaan bij lastige gevallen en men waar daar meer dan welkom omdat het betreffende korps de spullen of kennis niet had.

BHV'ers zijn net als EHV'ers geen eenheidsworst, dus behandel ze ook niet als zodanig zou ik zeggen...
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


firemanr

  • Gast
Reactie #88 Gepost op: 3 juli 2005, 23:01:41
Als een BHV-organisatie louter en alleen bestaat uit beroepsbrandweermensen bestaat, is het in mijn ogen al geen BHV-organisatie meer, maar een bedrijfsbrandweer. Een BHV-organisatie is een organisatie die uit daarvoor opgeleide mensen bestaat, zgn BHV-ers, die geleerd wordt een brandblusser leeg te spuiten etc.

Hier bij ons op het bedrijf is het een aparte groep van +/- 70 mensen en de brandweermensen is een aparte groep. Brandweermensen kunnen hier geen BHV-ers zijn. ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #89 Gepost op: 4 juli 2005, 08:12:16
Als een BHV-organisatie louter en alleen bestaat uit beroepsbrandweermensen bestaat, is het in mijn ogen al geen BHV-organisatie meer, maar een bedrijfsbrandweer. Een BHV-organisatie is een organisatie die uit daarvoor opgeleide mensen bestaat, zgn BHV-ers, die geleerd wordt een brandblusser leeg te spuiten etc.

Dat bedoel ik dus met de definitie van BHV. wie bepaalt dat het ergens in het opleidingsnivo ophoudt een bhv te zijn/heten?
Volgens mij zijn er alleen minimumeisen en geen maximumeisen. De eis is dat je binnen een aantal minuten adequatie hulp moet kunnen geven en watje daar voor nodig hebt hangt helemaal af van de aard van je bedrijf.

BHV staat bij mij voor bedrijfshulpverlening, de brandweermensen bij ons zijn hulpverleners in dienst van het bedrijf ten behoeve van het bedrijf en daarmee voor mij bedrijfshulpverleners.

Als je het alleen hebt over de mini bhv cursus zoals die door een aantal bedrijven gegeven wordt, dan hebben wij geen BHV 'ers, niemand bij ons heeft die opleiding namelijk gevolgd, ierdereen in hoofdbrandwacht of hoger opgeleid.

Er zijn bij ons wel operators die in geval van brand, gas ontsnappingen etc de brandweermensen helpen, dat zijn dus geen beroepsbrandweermensen maar die zijn wel allemaal perslucht opgeleid en gekeurd.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources