BHV met adembescherming

Auteur Topic: BHV met adembescherming  (gelezen 59595 keer)

0 gebruikers (en 28 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #130 Gepost op: 13 augustus 2005, 00:44:21
ooowkee, dan zijn we het eens..

Ik ben het met jeeens dat bedrijfshulpverleners mensen adequaat competent behoren te zijn. En ik vind dat ook dat zo'n bedrijf regelmatig met de reguliere diensten dient te oefenen, zodat ze van elkaar weten wat ze in huis hebben..

Hoe mensen competent worden, kan me niet schelen, als ze maar competent zijn en daarmee geen risico zijn voor zich zelf, voor de omgeving of reguliere hulpverleners..


Generaliseren leidt per definitie nergens toe.
Stereotiepen zijn ook een vertekening van de waarheid.

Uiteraard zit er kaf onder het koren, maar de bedrijven met een bedrijfscorps, waar ik gewerkt heb, hadden goed gemotiveerde brandweermensen die voor een groot deel zowel bij de bedrijfsbrandweer als bij de gemeentebrandweer waren.

Dankzij de regeltjes draaien veel van onze brandweermensen dubbele oefeningen. Bij het gemeentelijke brandweercorps en bij het bedrijfsbrandweercorps.


Target77

  • Gast
Reactie #131 Gepost op: 13 augustus 2005, 10:53:48
Generaliseren leidt per definitie nergens toe.
Stereotiepen zijn ook een vertekening van de waarheid.

Uiteraard zit er kaf onder het koren, maar de bedrijven met een bedrijfscorps, waar ik gewerkt heb, hadden goed gemotiveerde brandweermensen die voor een groot deel zowel bij de bedrijfsbrandweer als bij de gemeentebrandweer waren.

Dankzij de regeltjes draaien veel van onze brandweermensen dubbele oefeningen. Bij het gemeentelijke brandweercorps en bij het bedrijfsbrandweercorps.



Een goed opgeleid bedrijfsbrandweerkorps is wat anders als een BHV'er met enkel zijn basisopleiding aangevuld met een soort halfwas ademluchtopleiding. Neem aan dat jij het toch ook wel met mij eens bent dat dit gewoon een centenkwestie is, anders hadden deze mensen allang de volledige brandwachtopleiding gehad. ;)


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #132 Gepost op: 13 augustus 2005, 14:05:22
ja dit is een hele intersante discussie bij ons in de ziekenhuizen lopen idd bhv's die bevoegt zijn om adembescherming te dragen en deze zijn net zo opgeleid als de brandweer module over het dragen van persoonlijke bescherming ze hebben er zelfs een Examen voor moeten doen (ik ben er bij geweest) en hun hebben net zoals iedere brandweerman/vrouw die voor de module is geslaagt een certificaat voor gehad ZO dat ze bevoegt "DRAGER"/"GEBRUIKER" zijn de achterliggende reden is dit de bhv is in het ziekenhuis bij ons 24 uur per dag bemand met bhv en deze kunnen nu direct tijdens echt brand/rookontwikkeling zelf beginnen met de eerste redding van de mensen op de afdeling hun hebben daarvoor ook ademlucht ter beschikking voor het geval dat ze door de rook heen moeten beter gezegdt er hangen gewoon brandweer kleding voor ze in speciale kasten DIT IS PUUR GEDAAN VOOR HET FEIT DAT IEDERE SECONDE TELT het betreft hier al mensen die zwak/ziek/slecht ter been of aan apparatuur liggen die gered moeten worden.
de bhv heeft zelfs een eigen oefen lokatie waar meerdere zeecontainers opelkaar zijn gezet en waar dan ook echt met vuur geoefend kan worden wij proberen ook meerdere keren per jaar met hun samen te oefenen ziekenhuizen zijn nou eenmaal gevoelige lockaties.


Target77

  • Gast
Reactie #133 Gepost op: 13 augustus 2005, 18:00:51
ja dit is een hele intersante discussie bij ons in de ziekenhuizen lopen idd bhv's die bevoegt zijn om adembescherming te dragen en deze zijn net zo opgeleid als de brandweer module over het dragen van persoonlijke bescherming ze hebben er zelfs een Examen voor moeten doen (ik ben er bij geweest) en hun hebben net zoals iedere brandweerman/vrouw die voor de module is geslaagt een certificaat voor gehad ZO dat ze bevoegt "DRAGER"/"GEBRUIKER" zijn de achterliggende reden is dit de bhv is in het ziekenhuis bij ons 24 uur per dag bemand met bhv en deze kunnen nu direct tijdens echt brand/rookontwikkeling zelf beginnen met de eerste redding van de mensen op de afdeling hun hebben daarvoor ook ademlucht ter beschikking voor het geval dat ze door de rook heen moeten beter gezegdt er hangen gewoon brandweer kleding voor ze in speciale kasten DIT IS PUUR GEDAAN VOOR HET FEIT DAT IEDERE SECONDE TELT het betreft hier al mensen die zwak/ziek/slecht ter been of aan apparatuur liggen die gered moeten worden.
de bhv heeft zelfs een eigen oefen lokatie waar meerdere zeecontainers opelkaar zijn gezet en waar dan ook echt met vuur geoefend kan worden wij proberen ook meerdere keren per jaar met hun samen te oefenen ziekenhuizen zijn nou eenmaal gevoelige lockaties.

De beweegredenen dat er snel gehandeld dient te worden is iedereen het zo ondertussen wel mee eens, maar waarom geen volledige brandwachtopleiding dan?? En zou dat voor jou eigenlijk ook niet de voorkeur genieten??  Geef dat dan eens aan.


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #134 Gepost op: 13 augustus 2005, 19:04:33
ja dat zou ik ook niet weten waarom maar ik weet wel dat er een aantal echte brandwachten lopen(obm) die tevens hoofd van de bhv zijn danwel de leiding over de bhv hebben tot dat de brandweer TP is maar ik zal binnenkort wel eens even informeren bij 1 van de jongens wellicht krijg ik hem ook wel zover om even op het forum te komen dan kan hij overal duidelijk antwoord op geven


Target77

  • Gast
Reactie #135 Gepost op: 13 augustus 2005, 19:19:27
ja dat zou ik ook niet weten waarom maar ik weet wel dat er een aantal echte brandwachten lopen(obm) die tevens hoofd van de bhv zijn danwel de leiding over de bhv hebben tot dat de brandweer TP is maar ik zal binnenkort wel eens even informeren bij 1 van de jongens wellicht krijg ik hem ook wel zover om even op het forum te komen dan kan hij overal duidelijk antwoord op geven

Kan ik heel duidelijk voor de 3e maal antwoord op geven: IS EEN CENTENKWESTIE.....het moet allemaal maar niet te veel kosten voor de organisatie. En als het niet verplicht zou zijn dan waren ze er niet eens aan begonnen. Is eigenlijk maar heel lastig en vooral duur voor een bedrijf. Dus vandaar het verplichte minimum niveau aan opleidingen in plaats van meer.  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #136 Gepost op: 13 augustus 2005, 21:24:20
Een goed opgeleid bedrijfsbrandweerkorps is wat anders als een BHV'er met enkel zijn basisopleiding aangevuld met een soort halfwas ademluchtopleiding. Neem aan dat jij het toch ook wel met mij eens bent dat dit gewoon een centenkwestie is, anders hadden deze mensen allang de volledige brandwachtopleiding gehad. ;)

Dat is nog maar de vraag. Het gaat er om wat de adequate hulp die de adembeschermingsdragers binnen de organisatie moeten kunnen bieden.

Helaas heb je wel gelijk als geld daarbij vaak een drijfveer is. Maar dat geldt wat mij betreft nog veel meer in de organisaties die hun "basis" bhv'ers laten opleiden door bedrijven die het minste kosten in tijd en geld/


Target77

  • Gast
Reactie #137 Gepost op: 14 augustus 2005, 02:12:43
Dat is nog maar de vraag. Het gaat er om wat de adequate hulp die de adembeschermingsdragers binnen de organisatie moeten kunnen bieden.

Helaas heb je wel gelijk als geld daarbij vaak een drijfveer is. Maar dat geldt wat mij betreft nog veel meer in de organisaties die hun "basis" bhv'ers laten opleiden door bedrijven die het minste kosten in tijd en geld/



En helaas gaan de minste kosten in tijd en geld ten koste van het kwaliteitsniveau..... maar blijkbaar heerst er momenteel de geest in ons landje dat zodra het maar op papier ingedekt is het allemaal goed is. Zorgwekkende constatering als we het over BHV 'ers met ademlucht hebben.   :-\ :-\ :-\


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #138 Gepost op: 14 augustus 2005, 13:47:33
En helaas gaan de minste kosten in tijd en geld ten koste van het kwaliteitsniveau..... maar blijkbaar heerst er momenteel de geest in ons landje dat zodra het maar op papier ingedekt is het allemaal goed is.

Tot zover ben ik het helemaal met je eens.

quote author=Target77 link=topic=8409.msg239923#msg239923 date=1123978363]
Zorgwekkende constatering als we het over BHV 'ers met ademlucht hebben.   :-\ :-\ :-\
Citaat

Ik denk dat bedrijven die nadenken over de inrichting van hun BHV en adembescherming noodzakelijk vinden, eerder geneigd zullen zijn om de gehele BHV serieus aan te pakken.


Target77

  • Gast
Reactie #139 Gepost op: 14 augustus 2005, 13:52:59
Citaat

Ik denk dat bedrijven die nadenken over de inrichting van hun BHV en adembescherming noodzakelijk vinden, eerder geneigd zullen zijn om de gehele BHV serieus aan te pakken.


Maar waarom dan geen volledige brandwachtopleiding in plaats van half??