BHV met adembescherming

Auteur Topic: BHV met adembescherming  (gelezen 59602 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #140 Gepost op: 14 augustus 2005, 14:12:43
Maar waarom dan geen volledige brandwachtopleiding in plaats van half??

Wat is de meerwaarde van de volledig opgeleide brandwacht als je alleen beschikt over kleine blusmiddelen en/of slanghaspel.

Als men BHV'ers met adembescherming wil inzetten voor het redden van niet zelfredbare slachtoffers, kan men volstaan met die onderdelen die noodzakelijk zijn om een veilige en adequate hulpverlening te kunnen borgen. Als blijkt dat men daarvoor de volledige opleiding tot brandwacht nodig heeft, dan moet die opleiding gevolgd zijn.


Target77

  • Gast
Reactie #141 Gepost op: 14 augustus 2005, 14:38:21
Wat is de meerwaarde van de volledig opgeleide brandwacht als je alleen beschikt over kleine blusmiddelen en/of slanghaspel.

Als men BHV'ers met adembescherming wil inzetten voor het redden van niet zelfredbare slachtoffers, kan men volstaan met die onderdelen die noodzakelijk zijn om een veilige en adequate hulpverlening te kunnen borgen. Als blijkt dat men daarvoor de volledige opleiding tot brandwacht nodig heeft, dan moet die opleiding gevolgd zijn.


Aha...staat dus mooi ingedekt op papier..je hebt volkomen gelijk...zucht  ::) ::) ::)


Rolf

  • Gast
Reactie #142 Gepost op: 17 augustus 2005, 01:05:23
Mijn schoonbroer werk op een lab en is daar BHV-er men ontwikkeld daar nieuwe producten die ook wel eens het weekend over de ijskast in gaan en daar dingen doen die niet geheel goed gaan m.a.v. een overwachte reactie en de ijskast moet dan weer schoon gemaakt worden hiervoor is de BHV van de afdeling verantwoordelijk (net zoals de brandweer XTC afval opruimt langs de openbare weg).
Omdat niemand weet wat er zich precies heeft voor gedaan in de ijskast draagt de BHV-er een PA toestel.
Deze BHV-er hoeft voor zijn taak dus niet door de rook of hitte maar gewoon weten hoe hij met die stoffen moet omgaan.
Deze BHV-er heeft een perslucht training gehad die de lading dekt en zo voor hem/haar geen onnodige ballast binnen de BHV opleiding heeft.
Dat er BHV-er zijn die denken superman te zijn is een feit maar die hebben we bij de brandweer ook en ook de politie heb ik een 4 baans kruising zien oversteken met zeker 80 op de teller en de lampjes aan terwijl de TAS 2 minuten tevoren een voortreffelijk staaltje kruising nemen met OGS weg zette.

Ik krijg de discussie lezende het "beademings ballon gevoel" net als PA dragen lijkt dit wel een heilig voorrecht van mensen binnen een beroeps groep.
Ik hoor mensen zeggen dat het zo moeilijk is en je toch zeker moet weten waar je mee bezig bent.
Nou ik heb eens mogen proberen op Ambu-man en met wat praktische tips heeft Ambu-man naar mening van een verpleegkundige het overleeft dus met wat oeffening is een niet BIG geregistreerde zeker in staat om dat kunstje te leren.

Ook PA training heb ik gehad voor industrieële werkzaamheden.
-Aanleggen van een PA 80 toestel van uit de beugel en van af de grond.
-Aanleggen van een PA15 (op de heup) en koppelen en ont-koppelen door middel van een drieweg aansluitstuk op het ademlucht net.
Voor de wzh dekte de training de lading en als je als BHV-er je collega uit een ruimte moet trekken waar koelmedium gelekt heeft (in de volksmond Freon gas) wat laats gebeurd is heb je voldoende aan het weten hoe en wat en gezien Freon (CFK,HCFK,HFK) niet brandaar of explosief is hoef je niet te vrezen voor hoge temperatuuren eerder voor lage temperatuuren (R22= -40 cels).
Zo kan een BHV-er met een (voor brandweer begrippen) beperkte PA opleiding een goede meerwaarde vormen voor een bedrijf zolang hij/zij maar weet wat de taken, mogelijkheden en grenzen zijn en een Eerste Hulpverlener die met de ballon overweg kan veilig hulp verlenen bij inademing van giftige stoffen of een SO dat onder het bloed zit.

Groetjes Rolf


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #143 Gepost op: 13 oktober 2005, 18:40:30
Ik ben inmiddels bezig met de cursus, nog 1 dag van de 5 en dan ben ik klaar.  morgen nog examen..

hier wat foto's








Nurse powerrrrr


Bart S

  • Gast
Reactie #144 Gepost op: 13 oktober 2005, 22:37:46
Ik ben inmiddels bezig met de cursus, nog 1 dag van de 5 en dan ben ik klaar.  morgen nog examen..

[offtopic]Leuke foto's Patries! Enne succes morgen he![/offtopic]

Bart


firemanr

  • Gast
Reactie #145 Gepost op: 14 oktober 2005, 08:28:45
[offtopic]Leuke foto's Patries! Enne succes morgen he![/offtopic]

Bart

[nog meer offtopic] suc6 Patries, zo te zien gaat het wel lukken.... ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #146 Gepost op: 14 oktober 2005, 09:51:52
Patries suc6


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #147 Gepost op: 14 oktober 2005, 17:41:02
Nou ik ben geslaagd hoor!!!!!!!!

Ik had een 8 voor de praktijk mijn 3 mannelijke collega's een 7  :D met de theorie had ik er 2 fout en de mannen 2,3 en 5 fout dus zo slecht doe ik het niet als vrouw zijnde  ;D ;D
daarbij komt nog dat ik gisteren als enigste het slachtoffer had gevonden waar de rest voorbij gelopen is..

Girlpower!!!  ;)
Nurse powerrrrr


Bart S

  • Gast
Reactie #148 Gepost op: 14 oktober 2005, 19:22:27
Nou ik ben geslaagd hoor!!!!!!!!

Grote klasse! Gefeliciteerd!!

Citaat van: patries
Girlpower!!!  ;)

Nou niet gelijk gaan overdrijven he ;) ;D

Bart


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #149 Gepost op: 14 oktober 2005, 21:14:01
Grote klasse! Gefeliciteerd!!

Nou niet gelijk gaan overdrijven he ;) ;D

Bart

 :-X :P  maar bedankt!!  :-*
Nurse powerrrrr