BHV met adembescherming

Auteur Topic: BHV met adembescherming  (gelezen 59583 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Jörgen

  • Gast
Reactie #160 Gepost op: 4 november 2005, 00:36:36
IK heb het ook niet bedacht hoor, maar bij ons in het ziekenhuis is het de standaard.  komt ook door het heliplatform op het dak.
  :-\ Het ziekenhuis waarbij ik werk, hebben wij (BHVérs) ook inderdaad ademlucht bescherming masker dragers bij de BHV. Tevens HLO en  chemie / gaspak dragers ivm de diverse gevaarlijke stoffen in en rondom het  ziekenhuis. In eerste instantie blussen de BHVérs niet, maar schatten de calamiteit in, om daarna de brandweer te gidsen naar het rampgebied.
 Het beste, Jörgen.

ben nieuw, maar ,moest even reageren.


Citaat


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #161 Gepost op: 4 november 2005, 11:37:00
zoals ik al eens had vermeld zijn onze taken: verkennen, gisdsen van de brandweer, evt. snelle redding en bij een heli landing voor de veiligheid op het platform zorgen! let wel! een heli land nooit zonder dat er brandweer aanwezig is, en deze zorgen dan ook voor de veiligheid van en rond de helikopter!!!

Ook zijn wij geen brandweermannen/vrouwen en zullen dus nooit een met vuur gevulde ruimte betreden! Alleen moeten we ons wel kunnen beschermnen voor de rook he!
Nurse powerrrrr


BHVInfo

  • Gast
Reactie #162 Gepost op: 17 december 2005, 13:53:54
Een bedrijfshulpverlener heeft ongeveer de eerste vier minuten tijd om een brandje, ongeval te kunnen stabiliseren. Maar in verschillende werkprocessen zoals daar waar met gevaarlijke stoffen wordt gewerkt of in  gebouwen die  zo complex zijn. Heb je mensen nodig die naast hun opleiding BHV ook nog ademlucht nodig zullen hebben. Met als enige doel de brandweer te kunnen begeleiden. en ze mogelijk van advies te dienen over b.v. over  bereikbaarheid en gevaar van het probleem. Daar deze mensen veelal plaatselijk bekend zijn.  Zijn de gevaren van het bedrijfsproces te ingewikkeld en dienen  er door de plaatselijke brandweer  geinvesteerd te worden in extra materialen, gereedschappen  en opleiding worden. Kan de burgemeester ( uiteraard op advies van de plaatselijke brandweercomandant) beslissen op grond van artikel 13 van de brandweerwet . Dat er een bedrijfsbrandweer voor dat onderhavige bedrijf in het leven moet worden geroepen.

 ::)


neb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #163 Gepost op: 15 april 2006, 00:23:05
beste Patries, hoe was je adem opleiding bij het ricas.
wat is het ricas en waar zit hij.
groeten


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #164 Gepost op: 16 april 2006, 19:44:53
beste Patries, hoe was je adem opleiding bij het ricas.
wat is het ricas en waar zit hij.
groeten

http://www.ricas.nl   ;) Ricas is een opleidings instituut voor o.a. Bedrijfshulpverlening en heeft meerdere locaties, ik ben in Zoetermeer geweest. De opleiding is erg praktijk gericht en wordt gegeven door gekwalificeerde brandweerinstructeurs. Ik vond het een prettige leeromgeving, veel situaties kunnen worden nagebootst en er wordt alles aan gedaan om steeds weer "verassingen"  ;) te bedenken. Door de verschillende nagebootste ruimtes (ziekenhuis, cellenblok, winkel e.d.) krijg je een realistisch oefensituatie. Ook de sfeer is prettig en het eten is goed verzorgd!

Alleen is het wel vermoeiend, 5 dagen achter elkaar  ;)
Nurse powerrrrr


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #165 Gepost op: 6 december 2009, 01:16:25
Niet heel het topic gelezen, maar ik ben er op mijn bedrijf ook voorstander van om enkele bhvers (of ehboers) met adembescherming op te leiden. Werk op een bierbrouwerij waar in veel ruimtes "gevaar" is dat er koozuur vrijkomt. We hebben wel een bedrijfsbrandweer, maar er zijn dagen dat er 's nachts niemand van hun aanwezig is, terwijl er wel 24 uur per dag gewerkt wordt.

Zou in mijn ogen toch wel bevorderlijk zijn voor de veiligheid als er altijd een bhver/ehboer (2 aparte groepen bij ons naast de bedrijfsbrandweer) aanwezig is die met perslucht een ruimte in kan/mag om een evt slachtoffer eruit te halen.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Gast48368

  • Gast
Reactie #166 Gepost op: 6 december 2009, 23:34:57

Zou in mijn ogen toch wel bevorderlijk zijn voor de veiligheid als er altijd een bhver/ehboer (2 aparte groepen bij ons naast de bedrijfsbrandweer) aanwezig is die met perslucht een ruimte in kan/mag om een evt slachtoffer eruit te halen.

 :o  Zou je dat nou niet gewoon aan de BRW over laten?   :-X


Perslucht bestaat trouwens al jaren niet meer.  ;)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #167 Gepost op: 7 december 2009, 08:03:32
:o  Zou je dat nou niet gewoon aan de BRW over laten?   :-X

Waarom? Hier is duidelijk sprake van een duidelijk bedrijfsrisico welke met relatief eenvoudige hulpmiddelen die met een opleiding van een paar dagen aangeleerd kunnen worden afgedekt zijn. Het gaat niet om ingewikkelde branden blussen, auto's openknippen, etc. Nee iemand ligt in een ruimte waar de zuurstof uit verdrongen is en zal gered moeten worden. Wachten op de brandweer is dan een onnodige vertraging die mogelijk mensenlevens kan kosten.

Andere oplossing is de bedrijfsbrandweer uitbreiden, wordt ons biertje wel een stuk duurder ivm de extra kosten. Daar zitten we in deze economische recessie ook niet op te wachten  ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #168 Gepost op: 7 december 2009, 09:10:45
:o  Zou je dat nou niet gewoon aan de BRW over laten?   :-X


Perslucht bestaat trouwens al jaren niet meer.  ;)

Het verbaasd me dat veel brandweer mensen zo fel reageren in dit topic, van dan wacht je maar op de brandweer, net of andere argumenten in dit topic gewoon niet gelezen worden..  

Onafhankelijke adembescherming word op heel veel plaatsen in de BHV gebruikt.  Niet voor brand, maar voor omgang met gevaarlijkse stoffen, keldersruimtes, rioolstelsels etc..

Wel grappig dat er al jaren open BHV wedstrijden worden georganiseerd , die ook specifiek gericht zijn op gebruik van Ademlucht..

Bij waterschappen, rioolwerkers, scheepsruimtes worden heel veel mensen opgeleid met onafhankelijke ademlucht systemen, en die werken er zoms wel dagelijks mee..Daarnaast werken hun ook altijd (dagelijks) met gasmeting etc.. en hebben daar vaak meer ervaring in, dan een gemiddeld vrijwillig brandweer korps..

Het is dus afhankelijk van het risico-profiel van de organisatie of specifieke activiteiten bij de organisatie..


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #169 Gepost op: 7 december 2009, 09:39:02
Het verbaasd me dat veel brandweer mensen zo fel reageren in dit topic, van dan wacht je maar op de brandweer, net of andere argumenten in dit topic gewoon niet gelezen worden..  
Onafhankelijke adembescherming word op heel veel plaatsen in de BHV gebruikt.  Niet voor brand, maar voor omgang met gevaarlijkse stoffen, keldersruimtes, rioolstelsels etc..
Wel grappig dat er al jaren open BHV wedstrijden worden georganiseerd , die ook specifiek gericht zijn op gebruik van Ademlucht..
Bij waterschappen, rioolwerkers, scheepsruimtes worden heel veel mensen opgeleid met onafhankelijke ademlucht systemen, en die werken er zoms wel dagelijks mee..Daarnaast werken hun ook altijd (dagelijks) met gasmeting etc.. en hebben daar vaak meer ervaring in, dan een gemiddeld vrijwillig brandweer korps..
Het is dus afhankelijk van het risico-profiel van de organisatie of specifieke activiteiten bij de organisatie..
Het grote probleem hier in Nederland is dat iedereen alles in een bepaald hokje wil stoppen. Dit hoort hier en dat hoort daar en niet anders.
Er is door dit soort gedrag geen ruimte voor andere denkbeelden, (werk)methoden, alternatieven of ideeen.

Zo ook in de BHV wereld.
Standaard BHV opleidngen en voor de schijn lichte aanpassingen aan de sector, dat is het.
Al het andere en afwijkingen valt niet in deze hokjes te plaatsen. Dus is dus raar, vreemd, idioot of not-done.

Kijk verder dan je BHV neus lang is en accepteer veranderingen of afwijkingen op het "normale".
Ja, in Nederland hebben we alles goed voor elkaar!  :'(
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we