In stilte heb ik de hele discussie in dit topic gelezen.
Ik vind het uitgangspunt van verwarring als er een dokter komt ipv een ambulance echt verbijsterend. Ik heb dit nog nooit meegemaakt in Amsterdam.
Hulp is hulp. En we kunnen op de HAP inderdaad best veel. Andersom heb ik wel eens gehoord: mensen die de huisartsenpost bellen en een ambulance op de stoep zien staan. Zon grote bus met brancard en monitor vinden sommige mensen gewoon eng en dat vergt uitleg. Maar zelfs dan: hulp is hulp!
Zelf heb ik meer het idee dat sommige van mijn collegae huisartsenpost chauffeurs zichzelf ook een minderwaardigheidscomplex aanpraten. De HAP en de ambulance zijn gewoon heel iets anders. En ja ik denk dat we elkaar fantastisch kunnen aanvullen in de acute zorg keten zolang we bij onze leest blijven.
In Amsterdam worden we via de HAP inmiddels ook meegestuurd naar reanimaties als wij in de buurt zijn. Daar moet je niet een huisarts gaan vragen om te intuberen en ballonbeademing te doen. Nee de huisarts moet BLSen, eventueel anticiperen op de komst van de ambulance, of, bij oudere patiënten, gaan overleggen of reanimatie (nog) wenselijk is. Dan kan je een mooie aanvulling op elkaar zijn.
Daarnaast moet de acute spoed gewoon over gelaten worden aan de ambulance. En moeten de mensen met multi morbiditeit, oudere patiënten, terminale patiënten misschien meer richting de HAP. De charme van de hap is namelijk dat de huisarts mag afwijken van protocollen. Als je als huisarts met spoed naar super acute geneeskunde gaat rijden, dan zou dat in mijn ogen alleen moeten zijn om voor de ambulance alvast iemand gereed te maken.
En zelf hou ik ook van spoed! Ik vind het hartstikke leuk om met de HAP op acute situaties af te gaan. Maar als er een delay ontstaat voor de patiënt ben je denk ik niet goed bezig. Als je echt spoedeisende geneeskunde wil bedrijven moet je solliciteren bij een RAV en niet bij de HAP. Als je net als ik het ook prachtig vind om iemand in de palliatieve fase rust en kalmte te brengen, met uitleg mensen gerust te stellen, en noem het maar op; blijf dan vooral ook bij de HAP!
In amsterdam is de samenwerking HAP-Ambu/MKA nog niet altijd optimaal. Wel heb ik het gevoel dat het steeds beter gaat en we steeds beter op elkaar ingespeeld raken. (ik kan eigenlijk alleen voor Adam Zuidoost spreken).
En ja, wat doe je als je strubbelingen bemerkt: praat! vraag! Zelf probeer ik regelmatig even feedback te vragen als wij een ambulance ter plaatse vragen. Hebben ze tips of verbeterpunten. En vice versa. Als je zelf open staat voor feedback, kan je het ook geven. Alleen op die manier wordt de samenwerking beter. Niet door op een forum elkaar voor van alles en nog wat uit te maken.