Misschien kun je je vergelijking even toelichten Henk, want ik ben een beetje het spoor bijster geraakt met die anekdotes van jou
Als dat nodig is, licht ik dat graag even toe. Een overval is toch zoiets dat je binnenloopt en door met geweld te dreigen iedereen dwingt op de grond te gaan liggen waarop je er met de poet vandoor gaat?
Wat ik lees lijkt meer op een insluiper die betrapt wordt door twee medewerkers dan op een overval.
En dat lijkt op twee druppels water op wat ik mee gemaakt heb in de keet.
En daar slaat dan de bewijslast weer op, hoe bewijs je wat de intentie van de indringer was. Ik maak me sterk dat er enig verband moet worden aangetoond tussen de mate van het toegepaste geweld en de dreiging.
Er is een café eigenaar veroordeeld omdat hij iemand doodschoot en zich beriep op noodweer. De rechter oordeelde dat hij ook de achteruitgang had kunnen nemen.
Kortom, hier wijst niets op een overval. Het zou wel erg dom zijn een bickershop te overvallen en daarbij niet te rekenen op enige tegenstand van stevige medewerkers.
Anekdote 2 (omdat je daar zo'n liefhebber van bent:)
Deze middag kwam ik een geluidsinstallatie plaatsen in Diemen, op het industrie terrein. Liep een bedrijf binnen aan de achterkant, op aanwijzing van een voorbijganger.
Helemaal alleen in een loods vol dure kleding. Ben de hal doorgelopen naar de voorkant, waar de receptie was. Moest ik in het bdrijf ernaast wezen...
Blij dat ik niet met de Trauma heli afgevooerd hoefde te worden