@ henk:
Zoals jij het voorsteld is het heel zwart-wit, elke situatie is anders. Ik denk maar even aan een aantal situaties
waarbij agenten een wapen op hun kop krijgen zonder dat ze dat ook maar hebben kunnen zien aankomen (meest
voor de hand liggende voorbeeld tijdje terug amsterdam in het park). Dit soort situaties is het uiteraard beter voor jou
om gewoon te doen wat gezegd word en geen verzet te plegen. En zeker als er overvallen zijn met vuurwapens vind
ik dat je die met de huidige wetgeving in nederland als burger niet moet ingrijpen.
Echter niet elke overval word gepleegd met een vuurwapen, maar met andere middelen waarbij jij als wapenloze burger
je kan verdedigen. Uiteraard afhankelijk van de situatie en of jij enige training c.q. handigheid in hebt om jezelf te
verdedigen.
Jawel, maar als het bericht juist is (daar moet je vanuit gaan) dan komen in deze situatie (het bericht uit België) daar twee feiten uit naar voren: er is hier sprake van bedreiging met een "vuurwapen" door een overvaller. Toch schiet de juwelier de overvaller dood. Wat zijn dan de mogelijkheden: (help me eens als er nog meer zijn) :
1 De overvaller verloor de juwelier uit het oog, draaide zich om ofzo waardoor de juwelier kans zag een wapen te pakken, onder de toonbanl, in de kuis, dat blijkt nergens uit.
Dat is erg "dapper", ik zou zoiets wel uit mijn hoofd laten, naar een (gezekerd?) wapen te grijpen terwijl mijn tegenstander het wapen al schietklaar in de hand heeft.
2 de overvaller borg het wapen weg, waarop de juwelier zijn kans schoon zag.
3 de juwelier (zelf in het bezit van een wapen) herkende het wapen van de overvaller als geen schietwapen en wist dat hij zonder risico zijn wapen kon pakken.
Bij 1, 2 en 3 moet je achteraf om zelfverdediging te bewijzen dat de de overvaller neerschieten je enige optie was en toeroepen dat je hem onderschot hebt geen optie was.
Het komt mij erg onwaarschijnlijk voor dat je met je alarmpistool blijft bluffen als een echt wapen op je gericht is, dus dat de juwelier geschoten heeft omdat de overvaller een beweging maakte hem neer te schieten (dat kan immers niet met een alarm pistool) lijkt me onwaarschijnlijk.