Het verschil is dat de natte kant (te weten de kustwacht) in deze de leidende rol heeft, en niet de veilgheidsregio. De "hogere" structuur is dan ook anders dan op het land.
"Gelukkig" hebben we recent een dergelijke ramp gehad, namelijk de Baltic Ace. Ik kan de evaluatie zo snel niet vinden, maar ik meen dat de organisatie op zee (en die werkt dus niet met GRIP/ROT/CoPi, maar met een On Scene Commander die door de kustwacht ter plaatse wordt aangewezen) als een huis stond. Hoe men op het land omgaat met de effectbestrijding van een dergelijk incident is eigenlijk, vanuit zeevarend en -hulpverlenend oogpunt niet interessant. De enige echte afspraken die je moet maken is waar je slachtoffers aan land gaat brengen en welke ziekenhuizen hoeveel slachtoffers kunnen ontvangen.
Het is On Scene
Coordinator en geen Commander, een wezenlijk verschil die KM militairen wel vaker door elkaar halen.
Dat de effectenbestijding op land niet interessant zijn voor de hulpverlening is natuurlijk wel erg kort door de bocht.
Sterker nog dat is juist bij een oefening als Livex misschien wel de grootste uitdaging:
Voor de waterpartijen als Kustwacht en KNRM is het in zekere zin een routine klus ,op de hoeveelheid personen na, maar juist de hele afwikkeling aan de landzijde van een maritiem incident met andere informatie stromen etc dan zij gewend zijn is de uitdaging. Lees alle evaluaties van dit soort incidenten er maar eens op na.(Neerstorten JSAR,Dakota,Klipper bij Hoorn, vorige Livex etc)
Als zeevarende denk je : mensen veilig aan wal en klaar , maar daar zit nog een heel hulpverleningstraject aan vast. Naar mijn mening worden dit soort multidisciplinaire oefeningen veel te weinig gehouden.
(Ook in jouw thuishaven
)