In aanvulling, de omstandigheden bij de baltic ace waren vele, vele malen moeizamer. Dan zal dit ook wel lukken toch?
Aan land zou ik niet weten hoe je 1200 potentiele slachtoffers moet opvangen..leuke klus. Iemand uit de gele tak met ideëen?
Het ontgaat mij waarom de omstandigheden bij de Baltic Ace vele, vele malen moeizamer waren.
De oefening Livex 2014 moet toch nog worden gehouden.
(Overigens Baltic Ace was windkracht 7 invallende duisternis, geen prettige omstandigheden maar ook geen buitengewoon slecht weer, noodweer.)
Het scenario voor de oefening betreft op hoofdlijnen: een aanvaring tussen de ferry Stena Transit van rederij Stena Line en een ander schip. Aan boord van de ferry ontstaat brand. De passagiers worden geëvacueerd en per reddingboot ‘aangeland’. De oefening vindt plaats op de Noordzee, ten noorden van de noordpier Hoek van Holland.Mogelijk gewonden, beknellingen, brand/rook, dus brandweer (voldoende ademlucht, vluchtmaskers etc.) en ambulance personeel (brancards etc.) naar het schip en aan boord en de passagiers sommigen met hulp van etc. ondertussen en of vervolgens van boord.
Stena Transit 300 passagiers maar de andere schepen 1200 passagiers.
Je kunt niet voldoende oefenen en eens per vijf jaar lijkt mij aan de zeer magere kant.