Grote reddingoefening kust Hoek van Hollandhttp://www.veiligheidsregio-rr.nl/actueel/nieuws/@37626/grote/Onder de naam LIVEX14, vindt op zaterdag 24 mei een oefening plaats voor de kust van Hoek van Holland, Monster en ’s Gravenzande. Stena Line, die een veerdienst onderhoudt tussen Hoek van Holland en Harwich heeft hiervoor een schip beschikbaar gesteld.
Minimaal 1 keer per jaar moet het Kustwachtcentrum, als nationale Search and Rescue organisatie, een crisissituatie oefenen met een van de drie veerdiensten tussen Nederland en Engeland. Dit in het kader van (inter)nationale regelgeving.
Samenwerking
Het Kustwachtcentrum doet dit samen met alle instanties die bij een incident of ramp met een veerboot betrokken zijn; Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, de betrokken Ferry Maatschappij, Havenbedrijf Rotterdam, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, Loodswezen Hoek van Holland en de Rijksrederij.
Het doel van deze oefeningen is om tijdens een ramp met een veerdienst op zee een optimale samenwerking te hebben, waarbij iedereen precies weet wat hij moet doen en er zo min mogelijk slachtoffers vallen. Bij de oefening ligt de focus op de samenwerking tussen de verschillende autoriteiten en diensten op zee en aan de wal. Werken alle procedures goed of is na evaluatie een verbetering noodzakelijk?
Maatregelen
De Noordzee is een van de drukst bevaren zeeën ter wereld. Ieder moment van de dag zijn er ongeveer 250 à 300 schepen in het Nederlands deel van de Noordzee. Ongeveer 170 grote passagiersschepen bezoeken jaarlijks Amsterdam en Rotterdam en dagelijks steken ferries over naar Groot Brittannië.
Toch komen er relatief weinig grote ongevallen voor op de Noordzee. Er zijn vele maatregelen genomen voor een veilige vaart, zoals het instellen van verkeerscheidingsstelsels (een soort snelwegen op zee). En het Kustwachtcentrum in Den Helder zendt dagelijks berichten uit voor zeevarenden, zoals navigatieberichten, stormwaarschuwingen en weerberichten. Hierin wordt gewaarschuwd voor omstandigheden of obstakels die een gevaar kunnen vormen voor de scheepvaart. Verder controleert het Kustwachtcentrum met behulp van het AIS systeem (Automatic Identification System) de scheepsbewegingen op zee.
Mocht er toch iets mis gaan, dan zal het Kustwachtcentrum een reddingsactie opstarten en coördineren.
Elke vijf jaar
De live oefeningen worden een maal in de vijf jaar gehouden. De andere jaren is er een zogenaamde Table Top Exercise. Dit is een oefening op papier met alle betrokken partijen. De laatste LIVEX is gehouden in 2009 nabij IJmuiden met een schip van de Rederij DFDS Seaways.