Oefening Livex 2014 grootschalig incident passagiersschip - Hoek van Holland 24-05-2014

Auteur Topic: Oefening Livex 2014 grootschalig incident passagiersschip - Hoek van Holland 24-05-2014  (gelezen 43233 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Citaat van: kens62 link=msg=1268152 date=1400323920
Je kunt ook denken vanuit de tak van de gemeenten en dan met name degene die zich bezighouden met het inrichten van opvanglocaties voor burgers / potentiele slachtoffers. Niet iedereen die nat is geworden hoeft namelijk naar het ziekenhuis.
Door het hele land zijn dergelijke locaties beschikbaar.

Voor zowel aanlandingsplaatsen als opvanglocaties:

http://www.savedigiplan.nl/IBP/noordzee/pagina.php?page=107


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Doruz link=msg=1268147 date=1400323176
Wat bedoel je met natte backup?

Voordat het Incident Bestrijdingsplan voor de Veerdiensten er was werden veerdiensten "verondersteld" zelf een deugdelijk plan en vwb de uitvoering "contracten/contacten" met particuliere hulpverleners te hebben tbv calamiteiten te water met hun schepen.
(Voor o.a. Flevo Ferries (Amsterdam-Lelystad, Almere),met name GVB Amsterdam een van de grotere belanghebbenden ben ik toendertijd begonnen met een dergelijk plan en het opstellen van de contracten met bedrijven, maar Flevo Ferries ging alras failliet.)
Ik neem aan dat ook de TESO in het verleden dergelijke inspanningen heeft gedaan vwb de natte back-up en dat er het een en ander is blijven hangen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: kens62 link=msg=1268152 date=1400323920
Je kunt ook denken vanuit de tak van de gemeenten en dan met name degene die zich bezighouden met het inrichten van opvanglocaties voor burgers / potentiele slachtoffers. Niet iedereen die nat is geworden hoeft namelijk naar het ziekenhuis.

Door het hele land zijn dergelijke locaties beschikbaar.

As het gaat om zeer grote aantallen slachtoffers die in Den Helder aan land moeten worden, gebracht, behandeld en afgevoerd is het Marine complex de eerst aangewezen praktische locatie. Toegangspoorten gesloten houden voor nieuwsgierigen, ruime gebouwen en ongestoorde aan en afvoer via de poort bij de Balgweg.
Overigens het Marine Etablishement te Amsterdam wordt ook wel gebruikt bij grootschalige zaken.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Thor link=msg=1268233 date=1400345121
As het gaat om zeer grote aantallen slachtoffers die in Den Helder aan land moeten worden, gebracht, behandeld en afgevoerd is het Marine complex de eerst aangewezen praktische locatie. Toegangspoorten gesloten houden voor nieuwsgierigen, ruime gebouwen en ongestoorde aan en afvoer via de poort bij de Balgweg.
Overigens het Marine Etablishement te Amsterdam wordt ook wel gebruikt bij grootschalige zaken.

Er zijn maar zo'n 650 ambulances in NL, en die zijn niet rondom Den Helder gepositioneerd. De dichtstbijzijnde ziekenhuizen (Den Helder, Alkmaar (45 minuten), Hoorn (45 minuten)) zijn niet op zoveel slachtoffers bedacht. Leuke casus, als we het ooit meemaken zijn we goed zuur..

META wordt verkocht/herontwikkeld (welk brein dat bedacht heeft...).
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Highfield link=msg=1268255 date=1400350633
Er zijn maar zo'n 650 ambulances in NL, en die zijn niet rondom Den Helder gepositioneerd. De dichtstbijzijnde ziekenhuizen (Den Helder, Alkmaar (45 minuten), Hoorn (45 minuten)) zijn niet op zoveel slachtoffers bedacht. Leuke casus, als we het ooit meemaken zijn we goed zuur..

META wordt verkocht/herontwikkeld (welk brein dat bedacht heeft...).

Gelet op het scheepvaartverkeer op het Marsdiep, typen en grootte schepen, snelheden is het overigens niet zeer waarschijnlijk dat er ooit een dermate zeer ernstige calamiteit ( jouw leuke casus ) zal optreden.
Alhoewel je kan natuurlijk maar nooit weten wat de toekomst zal brengen.

Even terug naar de oefening Livex 2014 :

Het zou een extra dimensie aan deze oefening geven om als verassing de loodsdeuren gesloten te houden bij deze oefening en de evacuatie dus langs andere en aanmerkelijk gecompliceerder vluchtwegen te moeten uitvoeren.
Bij echte calamiteiten kunnen de loodsdeuren namelijk vaak ook niet worden gebruikt vanwege de zeegang, slagzij of bijvoorbeeld ontoegankelijkheid.
Bij de oefening te IJmuiden werden de loodsdeuren (voor het gemak) wel gebruikt, bij de echte ramp met de Skagerrak kon dat niet, en vanwege de zware zeegang, de inmiddels ontstane slagzij en de gevaren van het autodek.
N.B. bij de Skagerrak zijn vlotten en touwladders gebruikt, de vlotten werden opgepikt door schepen (vrachtschepen en vissersscheepjes) in de buurt en veel passagiers zijn gered door de 7 helikopters. Hirtshals was toenmaals een groot dorp met een grote vissersvloot en een redelijk gedateerde en niet al te snelle reddingsboot en qua achterland en afvoer naar ziekenhuizen etc redelijk vergelijkbaar met Den Helder. (de 12 bemanningsleden van de Skagerrak verlieten nadat alles passagiers waren geevacueerd  als laatsten de Skagerrak, zie in tegenstelling Sewol drama.)

Daarom laten de bedenkers van een oefenscenario ook eens de gang van zaken werkelijke calamiteiten bestuderen om een reële oefening op te kunnen zetten.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Grote reddingoefening kust Hoek van Holland

http://www.veiligheidsregio-rr.nl/actueel/nieuws/@37626/grote/

Onder de naam LIVEX14, vindt op zaterdag 24 mei een oefening plaats voor de kust van Hoek van Holland, Monster en ’s Gravenzande. Stena Line, die een veerdienst onderhoudt tussen Hoek van Holland en Harwich heeft hiervoor een schip beschikbaar gesteld.

Minimaal 1 keer per jaar moet het Kustwachtcentrum, als nationale Search and Rescue organisatie, een crisissituatie oefenen met een van de drie veerdiensten tussen Nederland en Engeland. Dit in het kader van (inter)nationale regelgeving.

Samenwerking
Het Kustwachtcentrum doet dit samen met alle instanties die bij een incident of ramp met een veerboot betrokken zijn; Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, de betrokken Ferry Maatschappij, Havenbedrijf Rotterdam, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, Loodswezen Hoek van Holland en de Rijksrederij.

Het doel van deze oefeningen is om tijdens een ramp met een veerdienst op zee een optimale samenwerking te hebben, waarbij iedereen precies weet wat hij moet doen en er zo min mogelijk slachtoffers vallen. Bij de oefening ligt de focus op de samenwerking tussen de verschillende autoriteiten en diensten op zee en aan de wal. Werken alle procedures goed of is na evaluatie een verbetering noodzakelijk?

Maatregelen
De Noordzee is een van de drukst bevaren zeeën ter wereld. Ieder moment van de dag zijn er ongeveer 250 à 300 schepen in het Nederlands deel van de Noordzee. Ongeveer 170 grote passagiersschepen bezoeken jaarlijks Amsterdam en Rotterdam en dagelijks steken ferries over naar Groot Brittannië.

Toch komen er relatief weinig grote ongevallen voor op de Noordzee. Er zijn vele maatregelen genomen voor een veilige vaart, zoals het instellen van verkeerscheidingsstelsels (een soort snelwegen op zee). En het Kustwachtcentrum in Den Helder zendt dagelijks berichten uit voor zeevarenden, zoals navigatieberichten, stormwaarschuwingen en weerberichten. Hierin wordt gewaarschuwd voor omstandigheden of obstakels die een gevaar kunnen vormen voor de scheepvaart. Verder controleert het Kustwachtcentrum met behulp van het AIS systeem (Automatic Identification System) de scheepsbewegingen op zee.

Mocht er toch iets mis gaan, dan zal het Kustwachtcentrum een reddingsactie opstarten en coördineren.

Elke vijf jaar
De live oefeningen worden een maal in de vijf jaar gehouden. De andere jaren is er een zogenaamde Table Top Exercise. Dit is een oefening op papier met alle betrokken partijen. De laatste LIVEX is gehouden in 2009 nabij IJmuiden met een schip van de Rederij DFDS Seaways.
Samen sterk in de hulpverlening!


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Citaat van: Thor link=msg=1268331 date=1400403735
Even terug naar de oefening Livex 2014 :

Het zou een extra dimensie aan deze oefening geven om als verassing de loodsdeuren gesloten te houden bij deze oefening en de evacuatie dus langs andere en aanmerkelijk gecompliceerder vluchtwegen te moeten uitvoeren.

In theorie heb je gelijk maar vermoedelijk wordt dit schip ,net als bij de vorige Livex, tussen de reguliere vaarten gebruikt en kunnen de echte noodwegen dus niet gebruikt worden omdat het schip anders na de oefening niet naar zee kan vertrekken. (En zou de hele oefening dus uberhaupt niet doorgaan) Het testen van deze vluchtwegen gebeurt op andere tijdstippen en is geen oefendoel van deze oefening. Zolang er maar passagiers van het schip naar de wal vervoert kunnen worden maakt het voor deze oefendoeleinden niet uit via welk trappetje,deurtje of vlotten zij gekomen zijn.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Doruz link=msg=1268834 date=1400565137
Zolang er maar passagiers van het schip naar de wal vervoert kunnen worden maakt het voor deze oefendoeleinden niet uit via welk trappetje,deurtje of vlotten zij gekomen zijn.

Als het bij deze oefening puur om het vervoer en het aanlanden gaat dan kan je dus ook de passagiers in bijv. Scheveningen laten oppikken en in Scheveningen iemand met een marifoon neerzetten voor de communicatie schip-wal.
Overigens anno 2014 zullen er bij een werkelijke ramp met veerboot ook wel helikopters worden ingezet.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
@thor, er worden inderdaad een x aantal personen per heli van boord geplukt


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Citaat van: 1300001-MR link=msg=1267635 date=1400172861
Baltic Ace:
Pikdonker
Zicht slecht a.g.v. o.m. sneeuw- en hagelbuien
Windkracht: 8 bft
Golfhoogte: 6 meter

De één vindt dat 'geen pretttige omstandigheden', de ander (ik) vindt dat buitengewoon slecht weer..

Ons schip voer in de buurt toen de Baltic Ace naar de kelder ging. Ik was zelf niet aan boord maar wat ik hoorde was dat hij bijzonder snel na de noodoproep
van de radar verdween, binnen 15 minuten was het schip zo goed als onder water.
Als je dan uit je slaap moet komen of uit de machinekamer dan zal dat nog een hele toer worden. Voor dat je door hebt wat er aan de hand is en je orientatie
met geluk in de noodverlichting en een scheefhangend schip weer terug hebt... Als je noodgenerator niet werkt dan zul je met de trap naar boven moeten want e
een lift draait niet op accu's. Al met al een flinke klim naar een buitendek op zo'n autoboot.
Van zichzelf hebben deze schepen al een belabberde stabiliteit omdat de verhouding onderwaterschip en dat flatgebouw erboven niet echt bevorderlijk is.
Als je water aan dek hebt en je lading gaat schuiven is het snel gedaan.
Het grote verschil met passagiersschepen is echter de compartimentering. De autodekken zijn ingedeeld langsscheepse richting in meerdere compartimenten.
Daardoor zou je stabilieit in theorie langer in takt moeten blijven waardoor je de tijd hebt om de passagiers naar de sloepen danwel vlotten te begeleiden.
Als je op de juiste wijze het schip kunt verlaten met de juiste uitrusting heb je op de Noordzee in theorie een vrij grote kans van overleven.
Dit alles naar aanleiding van de Estonia en de Herald of Free Enterprise. Ook hebben passagiersschepen een grote lenscapaciteit waardoor je ook meer tijd hebt.
Naar aanleiding van de ramp met de Baltic Ace is nu wel de vraag gerezen of dergelijke compartimentering ook voor carcarriers vereist gaat worden. Groot nadeel
(voor de reders) is de laadtijd die daarmee aanzienlijk toeneemt.

Al met al in mijn ogen niet echt vergelijkbaar...