Oefening Livex 2014 grootschalig incident passagiersschip - Hoek van Holland 24-05-2014

Auteur Topic: Oefening Livex 2014 grootschalig incident passagiersschip - Hoek van Holland 24-05-2014  (gelezen 43235 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Aardig filmpje vanaf een van de reddingboten maar ook vanuit het COPI:

https://www.youtube.com/watch?v=zFzcMsQfPm0

 O0


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=VFHHdLFVIFA
Grote reddingsoefening met Stena Line
rtvrijnmond
Gepubliceerd op 25 mei 2014
Citaat
Bij een grote oefening voor de kust van Hoek van Holland hebben de hulpdiensten zaterdag zo'n 130 vrijwilligers van een Stena Line-veerboot 'gered'.
Samen sterk in de hulpverlening!


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Citaat van: Doruz link=msg=1266401 date=1399744100
"En uiteraard bij een groot incident zouden ook andere disciplines uit de Haagse regio ingezet worden."

Oh ja en welke zouden dat dan zijn? ::)

Politie en brandweer zullen ook hier vanuit Haaglanden aanwezig zijn. Dat wil niet zeggen dat hun rol groot zal zijn in de hulpverlening maar ze zullen er wel en snel zijn.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Citaat van: strongbow link=msg=1270679 date=1401064896

Politie en brandweer zullen ook hier vanuit Haaglanden aanwezig zijn. Dat wil niet zeggen dat hun rol groot zal zijn in de hulpverlening maar ze zullen er wel en snel zijn.

En wat zou hun meerwaarde moeten zijn bij een incident als deze? Waarom zouden ze volgens jou wel ingezet worden? ::)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Bij een grootschalige oefening als deze Livex zou je verwachten dat juist de opvang van een grote groep opvarenden correct beoefend zou worden zoals een opvanglocatie welke in het echt gebruikt zou worden en registratie. Nu hoor ik dat de niet gewonde slachtoffers 1,5 uur buiten in de Berghaven hebben staan wachten en niet geregistreerd zijn.
Gelukkig was het mooi weer maar dit komt wel heel amateuristisch over van de veiligheidsregio/gemeente. :'(


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Doruz link=msg=1271084 date=1401191041
Bij een grootschalige oefening als deze Livex zou je verwachten dat juist de opvang van een grote groep opvarenden correct beoefend zou worden zoals een opvanglocatie welke in het echt gebruikt zou worden en registratie. Nu hoor ik dat de niet gewonde slachtoffers 1,5 uur buiten in de Berghaven hebben staan wachten en niet geregistreerd zijn.
Gelukkig was het mooi weer maar dit komt wel heel amateuristisch over van de veiligheidsregio/gemeente. :'(

Daar ging de oefening toch voornamelijk om. Voor het oppikken van reddingsvlotten door de KNRM hoef je echt niet een dergelijke grootschalige oefening te houden, dat kunnen ze echt wel.

@Nu hoor ik dat de niet gewonde slachtoffers 1,5 uur buiten in de Berghaven hebben staan wachten en niet geregistreerd zijn. En het betrof hier maar aan handjevol passagiers t.o.v. de 1200 die mee kunnen op die twee grote Stena Line schepen.
Het lijkt mij dat we kunnen stellen dat de oefening niet is geslaagd.

Zijn er afkeurcriteria voor deze oefeningen geformuleerd in het kader van (inter)nationale regelgeving mbt dit soort oefeningen ?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Grote reddingoefening voor kust van Hoek van Holland

Hoek van Holland, 24 mei 2014

Onder de naam LIVEX14 vond er een crisisoefening plaats voor de kust van Hoek van Holland. Diverse schepen van de KNRM zijn actief geweest tijdens deze crisisoefening op zee.

Een keer in de vijf jaar moet het Kustwachtcentrum, als nationale Search and Rescue organisatie,  een on-scene crisissituatie oefenen met een van de drie veerdiensten tussen Nederland en Engeland. De andere vier jaar is een zg. table top oefening afdoende. Het KWC doet dit altijd samen met alle instanties die bij een incident of ramp met een veerboot betrokken zijn. Dit jaar oefenden KNRM, StenaLine, Havenbedrijf Rotterdam, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, Loodswezen Hoek van Holland en de Rijksrederij voor de kust van Hoek van Holland.

Wereldwijd komen rampen en incidenten met ferries en passagiersschepen voor. Dat kan ook in onze wateren gebeuren. Door deze oefeningen te houden is Nederland goed voorbereid op een dergelijk incident. Doel van deze oefening is om de samenwerking met alle bij een dergelijk incident betrokken diensten op zee en aan de wal te beoefenen. De deelnemende diensten dit jaar waren Kustwacht, Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, Stena Line, Havenbedrijf Rotterdam, Rijkswaterstaat, Politie Eenheid Rotterdam, Koninklijke Marechaussee en Loodswezen Regio Rijnmond. De oefenlocatie was het zeegebied voor de kust van Hoek van Holland. Het scenario was een aanvaring tussen een ferry en een ander schip. In de zijde van de ferry ontstond daardoor een groot gat en werd olie verloren. Aan boord brak brand uit door kortsluiting in een trailer. De gezagvoerder verzocht zijn passagiers en bemanning van boord te halen. Ca. 130 vrijwilligers werden m.b.v. reddingboten en helikopters uit vlotten en van boord gehaald.

De eerste indrukken van de oefening zijn zonder meer positief te noemen. Dankzij de uitgebreide voorbereiding met workshops, waardoor beter inzicht in elkaars werkwijzen werd verkregen, is de samenwerking tussen de autoriteiten op zee en aan de wal goed en soepel verlopen.

Er wordt een eindevaluatie opgesteld. Eventuele verbeterpunten worden in de procedures verwerkt.

Onderstaande foto's zijn low res en afkomstig van Olaf Tompot, Lieneke de Kroon, Jeffrey Klein, Arie van Dijk en Rick van der Plas. High res foto's komen in de loop van de dag beschikbaar in de beeldbank.

http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=64A4ACB0B4


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Citaat van: Thor link=msg=1271156 date=1401204485
Het lijkt mij dat we kunnen stellen dat de oefening niet is geslaagd.

Dit is natuurlijk te kort door de bocht als je kijkt naar de oefendoelen:

Het doel van deze oefeningen is om tijdens een ramp met een veerdienst op zee een optimale samenwerking te hebben, waarbij iedereen precies weet wat hij moet doen en er zo min mogelijk slachtoffers vallen. Bij de oefening ligt de focus op de samenwerking tussen de verschillende autoriteiten en diensten op zee en aan de wal. Werken alle procedures goed of is na evaluatie een verbetering noodzakelijk?

De meerderheid van de doelen is behaald en in zijn totaliteit was het dus een goede oefening.
Alleen het gedeelte van de opvang van een grote groep niet gewonde slachtoffers naar een daadwerkelijk te gebruiken opvanglocatie en hun registratie had meer oefenwaarde opgeleverd. Dit is een gemiste kans want dan loop je juist ook weer tegen praktische problemen aan zoals hoe komen die mensen daar? (Te voet,bussen?), catering voor 1200 personen, bedden, familie die slachtoffers opkomen halen, vergelijking registratie op opvanglocatie en passagierslijsten van veerboot etc etc.Allemaal dingen waar je bij een echt incident tegen aan loopt.
Bij de Livex in IJmuiden had de veiligheidsregio/gemeente dit juist wel opgenomen in de oefening.
Ik ben benieuwd of hier in de evaluatie nog aandacht aan besteed wordt...

Maar in zijn algemeenheid was het een prima oefening O0


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Een van de aspecten van een multidisciplinaire oefening is nu juist de afstemming tussen land en water. Ik begrijp van jou dat het water de 130 passagiers gewoon aan de wal heeft gedropt en er ook niets is geregistreerd. Dat alles nadat men al geruime tijd op de hoogte is en na verschillende voorbereidende besprekingen.
130 passagiers is ca 10% van wat er mee zou kunnen op de grote schepen van Stena Line,als het nu al niet zo goed is gelopen hoe moet het dan met 1200 passagiers ?
Er is een prachtige aankomst/vertrekhal met de nodige balies met de nodige computerfaciliteiten waar heel eenvoudig kan worden geregistreerd, dus even wat pijltjes in die richting vanaf het punt, de punten, waar wordt aangeland en de baliemedewerkers van Stena Line doen de rest. Als de passagiers de tickets bij zich hebben weet Stena Line ook direct wie er van boord is gekomen en waar de restituties en eventuele bagage naartoe moet.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Uit het Incidenten Bestrijdings Plan Noordzee:

Voor de eerste opvang van grote aantallen slachtoffers worden, op basis van het regionaal crisisplan (voorheen gemeentelijk rampenplan), door de autoriteiten te land in de directe nabijheid van de aanlandingsplaats(en) faciliteiten ingericht. De gemeente zal voor deze taak het Centraal Registratie en Informatie Bureau (CRIB) in werking stellen

http://www.savedigiplan.nl/IBP/noordzee/pagina.php?page=107