Oefening Livex 2014 grootschalig incident passagiersschip - Hoek van Holland 24-05-2014

Auteur Topic: Oefening Livex 2014 grootschalig incident passagiersschip - Hoek van Holland 24-05-2014  (gelezen 43236 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Citaat van: Doruz link=msg=1271409 date=1401283365
Uit het Incidenten Bestrijdings Plan Noordzee:

Even voor de duidelijkheid: dat zoiets in een planvorming van de ene partij (RWS/KWC) staat, betekent nog niet dat dit geborgd is in de planvorming van de andere partij (VR). Dit specifieke punt is ook niet opgenomen/uitgewerkt in de samenwerkingsconvenanten.

Belangrijker nog is dat grootschalige opvang helemaal geen onderdeel meer uitmaakt van regionale crisisplannen, maar een verantwoordelijkheid is van de gemeenten, opgenomen in gemeentelijke planvorming.  In mijn regio (Kennemerland dus) kiezen de gemeenten steeds meer voor stimulatie van zelfredzaamheid, en het gedetailleerd uitwerken van opvangplannen past daar niet meer bij.

Overigens m.b.t. het beoefenen van opvang bij Livex2014: ik ben zelf waarnemer geweest bij een grote oefening in Hoek van Holland waar circa 600 niet-gewonden werden opgevangen, zogenaamd betrokken bij een incident op het water en aan wal gebracht door Stena Line. Dat was ergens in 2004 of 2005 geloof ik.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Citaat van: SimonSt link=msg=1271414 date=1401286979
Belangrijker nog is dat grootschalige opvang helemaal geen onderdeel meer uitmaakt van regionale crisisplannen, maar een verantwoordelijkheid is van de gemeenten, opgenomen in gemeentelijke planvorming.  In mijn regio (Kennemerland dus) kiezen de gemeenten steeds meer voor stimulatie van zelfredzaamheid, en het gedetailleerd uitwerken van opvangplannen past daar niet meer bij.

Dus in jouw regio zouden ze 1200 slachtoffers op de steiger zetten en en ze verder zonder registratie aan hun lot over laten in het kader van zelfredzaamheid en zijn er geen van te voren aangewezen opvang locaties?  ::)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Doruz link=msg=1271443 date=1401296222
Dus in jouw regio zouden ze 1200 slachtoffers op de steiger zetten en en ze verder zonder registratie aan hun lot over laten in het kader van zelfredzaamheid en zijn er geen van te voren aangewezen opvang locaties?  ::)

Een opmerkelijke ontwikkeling die SimonSt beschrijft.

Je zou toch denken dat alles zou worden gebundeld bij de VR die toch meer ervaring met dit soort zaken kan opbouwen dan iedere gemeente apart.
Maar je kunt je kunt tegenwoordig van alles verwachten, de ene verandering is nog maar nauwelijks doorgevoerd en er komt weer een verandering.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: SimonSt link=msg=1271414 date=1401286979


Belangrijker nog is dat grootschalige opvang helemaal geen onderdeel meer uitmaakt van regionale crisisplannen, maar een verantwoordelijkheid is van de gemeenten, opgenomen in gemeentelijke planvorming.  In mijn regio (Kennemerland dus) kiezen de gemeenten steeds meer voor stimulatie van zelfredzaamheid, en het gedetailleerd uitwerken van opvangplannen past daar niet meer bij.


Aangewezen op zelfredzaamheid...................... wordt mogelijk wel de toekomst en neemt Kennemerland hier het voortouw.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Citaat van: Doruz link=msg=1271443 date=1401296222
Dus in jouw regio zouden ze 1200 slachtoffers op de steiger zetten en en ze verder zonder registratie aan hun lot over laten in het kader van zelfredzaamheid en zijn er geen van te voren aangewezen opvang locaties?  ::)

Nee, dat zeg ik niet. Misschien moet ik het ook niet simuleren, maar faciliteren van zelfredzaamheid noemen. En het is niet alleen een Kennemerlands beleid, maar landelijk geworden! Het staat vrij redelijk in deze brief van de minister V&J beschreven, so don't shoot te messenger here:

De overheid is hierbij niet de enige die iets kan doen om de gevolgen van een ramp te beperken. Ook het bedrijfsleven en burgers hebben een
verantwoordelijkheid als het gaat om de voorbereiding op rampen en crises. Zo moeten zij bijvoorbeeld in staat zijn zichzelf bij een ramp enige tijd te redden. Dit noemen we zelfredzaamheid.


http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2009/06/04/kamerbrief-zelfredzaamheid-bij-rampen-en-crises.html

Natuurlijk laat niemand mensen aan hun lot over. Maar het voorbereiden op grootschalige opvang en registratie blijkt gewoonweg in de praktijk in de meeste gevallen helemaal niet nodig te zijn. Andersom zijn we als hulpverleningsdiensten gewoonweg niet in staat om in korte tijd zoiets grootschaligs te organiseren. Zijn we ook nooit geweest. Daarom wordt de gemeentelijke crisisbeheersingsorganisatie (hoofdproces bevolkingszorg) nu meer voorbereid op flexibeler optreden. Resilience/veerkracht van zowel overheid als bedrijven en burgers is daarbij de troef.

Natuurlijk kan je vrij snel één of meerdere sporthallen opengooien. Dat zal in zo'n geval best gebeuren. Maar het kost tijd om daar mensen heen te sturen om de specifiek benodigde faciliteiten te organiseren en in te richten. Warme dekens, eventuele droge kleding, eten en drinken, tafels en stoelen, bedden voor eventuele overnachting en noem allemaal maar op, kost tijd om dat te regelen.
En waarvoor moeten we registreren? Ook dat is zo'n administratieve klus en krijg je onvoldoende volledig. Mensen melden zich vanzelf als ze iemand missen of iets geregeld willen hebben. Ook dat faciliteer je dan op maat, snel maar goed en doeltreffend.

Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk toen ik nog ambtenaar rampenbestrijding in Dordrecht was. Het was geloof ik 2006 toen het hele land werd getroffen door extreem winters weer. Het openbaar vervoer kwam lam te liggen, overal strandden treinen. Zo ook in Dordrecht. Wij als gemeente piepen midden in de nacht onze mensen op. Die gaan druk aan de slag met het starten van het draaiboek Opvang & Verzorging met het openen en inrichten van  een sporthal. Dat was de gedachte bij de initiële alarmering.
Ik ben zelf eerst langs het station gereden en zag daar een CoPI staan. Daar ben ik eerst even gestopt en gevraagd wat de behoefte was van de reizigers. Die bleken helemaal geen sporthal nodig te hebben. Ze waren allemaal verzameld in één enkel dubbeldekstrein die nog voldoende stroom had voor licht en verwarming. Het was zelfs gezellig te noemen.
Ik ben naar het crisiscentrum gereden en daar hebben we als eerste de sporthal afgezegd. We hebben alleen gekeken naar mogelijkheden voor alternatief vervoer, maar het was toen te glad voor bussen. Omdat de kiosk van het station inmiddels wel al aardig op begon te raken hebben we alleen wat eten en drinken hoeven te regelen.
In de vroege ochtend kon de dubbeldekstrein vertrekken en zodra deze de Moerdijkbrug over was konden wij weer naar huis.

Conclusie: natuurlijk laten we niemand in de kou staan, maar we kunnen als overheid simpelweg niet overal op voorbereid zijn en moeten verwachten dat we het samen gaan oplossen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
@ SimonSt.

Wat je schetst is een praktische benadering.
Je kunt prachtige en uitgebreide "draaiboeken" produceren maar de ramp verloopt meestal niet volgens die draaiboeken en de reacties van de betrokken slachtoffers ook niet. Het zal in de regel inderdaad uitkomen op improvisatie.... toevalligheden etc. en dan werkt een ieder samen de overheid, bedrijven en burgers.
Bij calamiteiten op het water wordt meestal de eerste slag bij de hulpverlening geslagen door particulieren/bedrijven die
toevallig in de buurt zijn, of het nu midden op de oceaan is of op een binnenwater.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Interessant om te lezen Simon.
Het staat wel haaks op bijvoorbeeld hoe het geregeld is met de veerboten op de Waddenzee.
In het IBP-Waddenzee staat bij elk veerboot traject waar de eventuele opvang locaties zijn en wie de registratie regelt.

Zie bijvoorbeeld Terschelling - Harlingen blz 71:

http://www.waddenzee.nl/fileadmin/content/Dossiers/Veiligheid/pdf/_01_Incidentbestrijdingsplan_Waddenzee.pdf


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Citaat van: Doruz link=msg=1271576 date=1401360765
Interessant om te lezen Simon.
Het staat wel haaks op bijvoorbeeld hoe het geregeld is met de veerboten op de Waddenzee.
In het IBP-Waddenzee staat bij elk veerboot traject waar de eventuele opvang locaties zijn en wie de registratie regelt.

Zie bijvoorbeeld Terschelling - Harlingen blz 71:

http://www.waddenzee.nl/fileadmin/content/Dossiers/Veiligheid/pdf/_01_Incidentbestrijdingsplan_Waddenzee.pdf

Dat is zeker interessant, want de quote van de minister die SimonSt aanhaalt is deels ook al in plannen omgezet en daarbij wordt ook meteen de stap gezet van gemeente naar veiligheidsregio die Thor aanhaalt. (@Thor de verandering wordt niet teruggedraaid, voor dit specifieke onderdeel waren ze nog niet zover om het van gemeenten naar VR over te dragen...)

Een van die plannen is dat CRIB wordt vervangen door SIS: Slachtoffer Informatie Systematiek. Belangrijkste verschil is dat voorheen de gemeente de taak had om ALLE betrokkenen te registreren en dat ze vanaf nu alleen nog slachtoffers gaan registreren die niet in staat zijn om zelf familie of vrienden in te lichten.

De werking van CRIB was altijd heel moeizaam, omdat het nooit duidelijk was wanneer de lijst nu compleet was en daarom werd er heel lang gewacht met vrijgeven. Dat leidde aan de ene kant tot onzekerheid bij familie, vrienden, maar ook tot kritische vragen van de pers. Aan de andere kant is door de opkomst van mobieltjes, social media etc. een betrokkene vaak zelf veel sneller in staat om zijn familie in te lichten dan de overheid dat ooit zou kunnen.

Met SIS is het uitgangspunt dat iedereen die zichzelf kan redden en zelf bv. familie kan Whatsappen, dat gewoon lekker moet doen en die gaat de gemeente dan ook niet registreren. Ze gaan juist wel alle doden, zwaargewonden etc. registreren en veel uitgebreider dan voorheen de juiste gegevens bij die persoon zoeken. Zodat familie sneller kan worden ingelicht. Voor SIS krijgen de VR's landelijk 1 werkwijze en ook een bijbehorend computerprogramma. De gemeenten zijn nog steeds verantwoordelijkheid voor bevolkingszorg, zij leveren waarschijnlijk ook de handjes, maar wel onder de vlag van de VR.

http://snellerinformatieslachtoffer.nl/
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
@Doruz:
Het duurt bij nieuwe ontwikkelingen/beleid altijd langer voordat het overal goed ingevoerd is  ;)
Veiligheidsregio's zijn ook nog erg eigenwijs en bepalen vaak zelf of en welk beleid (van minister of veiligheidsberaad) ze uiteindelijk overnemen. Komt deels door het algemene Rijksbeleid, want stimuleren van decentrale verantwoordelijkheden/uitvoeringen staat soms haaks op noodzaak/behoefte om op nationaal niveau iets te regelen. De tijd zal het leren.
Deels komt het ook door lokale ervaringen, want als iets daar goed werkt, waarom zou je het dan veranderen?

Overigens kun je de status van de IBP's Waddenzee en IJsselmeer niet vergelijken met het IBP Noordzee. De eerste twee zijn gezamenlijke IBP's die ook gezamenlijk beheerd en uitgevoerd worden. Aan het IBP Noordzee hebben veiligheidsregio's (waaronder ikzelf) wel meegedacht, maar het is uiteindelijk Rijkswaterstaat die het heeft vastgesteld, beheert en uitvoert.

@Joost:
Het is niet zo dat alle taken van gemeenten overgaan naar de veiligheidsregio. De verantwoordelijkheid voor het hoofdproces Bevolkingszorg blijft bij de gemeenten. Dat gemeenten dit steeds meer op regionale schaal gezamenlijk oppakken is een goede ontwikkeling. Soms wordt die regionale organisatie, de mensen die zich daar mee bezig houden, ondergebracht bij een veiligheidsregio. Dat is alleen praktisch van aard. Zo bestaat er hier in Kennemerland een regionaal Bureau Bevolkingszorg. De medewerkers staan op de loonlijst van de veiligheidsregio, maar werken voor de gezamenlijke gemeenten en worden aangestuurd door de coordinerend gemeentesecretaris.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Maar nu even een praktische vraag: er is een groot incident met een veerboot met meer dan 1000 passagiers.
Hoe gaan we met het nieuwe SIS systeem er achter komen of iedereen veilig op de wal is?
( en er dus einde SAR gegeven kan worden) ::)