@Doruz:
Volgens mij vrij simpel, denk ik: dat weten we als er niemand meer iemand mist.
Hoeft volgens mij niet (alleen) het criterium voor "einde SAR" te zijn; dat kan je bijvoorbeeld ook al geven als er geen overlevingskans meer is.
Dat is ook het beeld wat ik er bij heb: voorheen zou je de passagierslijst hebben gepakt en gekeken of die allemaal langs je 'inschrijfpost' waren gekomen. Iemand die zelf aan wal is gekomen en snel naar huis is gegaan zonder zich te melden, werd dan als vermist beschouwd. Bij SIS ga je er van uit dat iemand gemist wordt, door familie, vrienden, kennissen, facebookvrienden etc., wordt er niemand meer gemist, dan is het blijkbaar goed.
Voor mensen die zelf geen contact meer kunnen opnemen met familie (dood, zwaar letsel), ga je dat voor ze regelen als overheid.
@SimonSt Ik begrijp wat je bedoelt, maar juridisch gezien is dat volgens mij niet anders dan bv. de Brandweer: daar is ook de gemeente (burgemeester) nog steeds het bevoegd gezag, de uitvoering geschiedt alleen in een Gezamenlijke Regeling (GR). Het verschil is wel dat die gezamenlijke uitvoering voor de Brandweer een wettelijke verplichting is (regionalisering brandweer), en voor bevolkingszorg een keuze om het zo te regelen. Maar vanuit bijvoorbeeld de gemeenteraad gezien zijn de rechten en plichten niet anders, toch?