Storing en uitval P2000

Auteur Topic: Storing en uitval P2000  (gelezen 229461 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #230 Gepost op: 10 december 2009, 16:44:55
Ik heb hier weinig verstand van, dus ik hoop dat jullie het vergeven als ik het fout heb, maar ik probeer een sommetje:

brandwacht ongeveer €20 p.u., brandmeester zo'n €25, aspirant-brandwacht (chauffeur?) ongeveer €18
22.500 vrijwilligers in NL
zo'n 1000 posten in Nederland
AANGEPAST -- Dat wordt dan totaal dus €63 × €22.500 = €1.417.500! (Voor 1 uur bezetting op alle kazerners in NL)

Lijkt me nogal veel..  ???

Mijn bronnen: brandweervrijwilligers.nl (PDF) voor kosten vrijwilliger
aantal vrijwilligers in NL
posten in nederland (let op: printpagina)

Maar volgens mij is VNOG een van de weinige regio's die ook daadwerkelijk herbezetten, hier in Utrecht gaan we over op SMS maar wordt er niet gekazerneerd dus kost het ook verder niets extra's.

Iemand bekend met de overweging van VNOG wel te kazerneren?


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #231 Gepost op: 10 december 2009, 16:49:22
Ik heb hier weinig verstand van, dus ik hoop dat jullie het vergeven als ik het fout heb, maar ik probeer een sommetje:

brandwacht ongeveer €20 p.u., brandmeester zo'n €25, aspirant-brandwacht (chauffeur?) ongeveer €18
22.500 vrijwilligers in NL
zo'n 1000 posten in Nederland
AANGEPAST -- Dat wordt dan totaal dus €63 × €22.500 = €1.417.500! (Voor 1 uur bezetting op alle kazerners in NL)

Lijkt me nogal veel..  ???

Mijn bronnen: brandweervrijwilligers.nl (PDF) voor kosten vrijwilliger
aantal vrijwilligers in NL
posten in nederland (let op: printpagina)

Niet alle VG'ers worden gekazerneerd. Ik denk dat ieder korps (net als bij de beroeps) ong 3x of 4x de inzet sterkte heeft. Dit vanwege de dynamiek die de VG heeft.

Voorbeeld: Korps met twee voertuigen = 12 man (m/v) zal dus ongeveer door 40 man bezet worden. Afhankelijk van het korps zal dit minder of meer zijn. Dit hangt af van de aanwezigheid, gekozen regeling en opkomsttijden.

Daarnaast zal niet ieder korps overgaan op kazernering bij een storing. Kazernering is een middel om de symptomen te bestrijden. Je kan ook denken aan SMS, belronden, porto mee, werklocatie nabij kazerne, etc. (natuurlijk kan dit nadelig zijn voor de opkomst zijn)

Kortom de werkelijke kosten zullen dus veel lager liggen dan het bedrag dat je noemt.

Willen we echt besparen, dan kunnen we beter de onterechte OMS meldingen aanpakken. Dan besparen we meer als land :)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #232 Gepost op: 10 december 2009, 17:40:06
Maar volgens mij is VNOG een van de weinige regio's die ook daadwerkelijk herbezetten, hier in Utrecht gaan we over op SMS maar wordt er niet gekazerneerd dus kost het ook verder niets extra's.

Iemand bekend met de overweging van VNOG wel te kazerneren?

Die reden is heel simpel. De Gemeenschappelijke Meldkamer Apeldoorn beschikt nog niet over een voorziening waarmee we buiten het P2000 netwerk kunnen  alarmeren. Het is wel de bedoeling dat we gebruik gaan maken van een Communicator maar zover zijn we (helaas) nog niet.

Om geen risico's te nemen is er vanmorgen besloten om dan toch maar te gaan kazerneren. We hadden namelijk een uur voor die tijd net een melding van een serieuze woningbrand gehad. Je moet er niet aan denken dat je op zo'n moment geen eenheden op pad kunt sturen.....
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #233 Gepost op: 10 december 2009, 17:48:43
Die reden is heel simpel. De Gemeenschappelijke Meldkamer Apeldoorn beschikt nog niet over een voorziening waarmee we buiten het P2000 netwerk kunnen  alarmeren. Het is wel de bedoeling dat we gebruik gaan maken van een Communicator maar zover zijn we (helaas) nog niet.

Om geen risico's te nemen is er vanmorgen besloten om dan toch maar te gaan kazerneren. We hadden namelijk een uur voor die tijd net een melding van een serieuze woningbrand gehad. Je moet er niet aan denken dat je op zo'n moment geen eenheden op pad kunt sturen.....

Dank voor dit heldere antwoord, helemaal duidelijk waarom gekozen wordt voor deze oplossing!

Groet,

Peter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #234 Gepost op: 10 december 2009, 17:53:25
Gaat de alarmering bij langdurige storingen ook per SMS? Volgens mij had Vodafone pas nog een enorme storing... :-X Hoe bedrijfszeker is alarmering per SMS, wat is de mogelijke vertraging tussen zenden en aankomst? Hoe kan je de medewerkers nog bereiken als de SMS functie niet werkt? Wordt de functie eerst getest met een proef SMS voordat daarop daadwerkelijk wordt overgegaan? Als SMS goed werkt... waarom wordt er dan standaard niet via SMS gealarmeerd? Zomaar een 'paar' vragen  ;D


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #235 Gepost op: 10 december 2009, 18:14:33
Gaat de alarmering bij langdurige storingen ook per SMS? Volgens mij had Vodafone pas nog een enorme storing... :-X Hoe bedrijfszeker is alarmering per SMS, wat is de mogelijke vertraging tussen zenden en aankomst? Hoe kan je de medewerkers nog bereiken als de SMS functie niet werkt? Wordt de functie eerst getest met een proef SMS voordat daarop daadwerkelijk wordt overgegaan? Als SMS goed werkt... waarom wordt er dan standaard niet via SMS gealarmeerd? Zomaar een 'paar' vragen  ;D




Er lopen wat proefjes met SMS. Ik kan je vertellen dat bij een regio brede verzending er een behoorlijke tijd tussen kan zitten ( tot meer dan een uur) tussen hetzelfde bericht bij de een en de ander. Volgens mij wordt SMS alleen gebruikt voor informatie, maar in theorie kan je met SMS alarmeren. Dat hangt van een aantal zaken af: De genoemde bedrijfszekerheid (zou de SMS een storing met P2000 kunnen hebben), snelheid van bezorgen (kan je priority instellen), verwerkingssnelheid (aantal uitgaande lijnen) etc.

SMS zal in zijn huidige vorm nooit tegen P2000 op kunnen botsen. SMS wordt bezorgd bij een telefoon, dat betekent dat de SMS gerouteerd moet worden over het netwerk van de GSM provider. Daarnaast probeert het systeem de berichten altijd te bezorgen.

P2000 is een broadcast over het gehele netwerk, een kant op. De randapparatuur (lees bijv. pagers) lezen continue de broadcast en reageren op een trigger (meestal capcode) om een activiteit te starten (piepen, trillen). Er is geen terugkoppeling naar de mast/centrale toe. Zoals het in transacties heet fire-and-forget. De melding leeft ook maar zolang als hij nodig heeft om op alle masten te komen. Daarna is er geen spoor meer van; Dat wordt geregeld in de databases van de GMK en natuurlijk alle P2000 monitoren.

Dus
P2000 vervangen door SMS; nee.
SMS als Fallback scenario; beperkt

Beste alternatief is een belronde (GMK->Officier/WCdt/BV van dienst->manschappen) om een ploeg op standby te zetten; Eventueel met een C2000 porto (zolang de dekking goed is ;)) en eventueel met kazernering :):)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #236 Gepost op: 10 december 2009, 18:17:18
waarom wordt er dan standaard niet via SMS gealarmeerd?

Waarom is er C2000 en maakt men geen gebruik van een ander (bestaand) landelijk netwerk? SMS gaat via een commercieel netwerk en dat zijn de eerste netwerken die overbelast raken bij grote incidenten. Daar wil je als hulpverlener niet afhankelijk van zijn...


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #237 Gepost op: 10 december 2009, 18:38:47
Waarom is er C2000 en maakt men geen gebruik van een ander (bestaand) landelijk netwerk? SMS gaat via een commercieel netwerk en dat zijn de eerste netwerken die overbelast raken bij grote incidenten. Daar wil je als hulpverlener niet afhankelijk van zijn...

Dat is inderdaad een groot risico. Pas geleden nog tijdens de storing bij Vodafone konden veel medewerkers van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland amper bellen of gebeld worden....
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #238 Gepost op: 10 december 2009, 19:39:59
Dat is inderdaad een groot risico. Pas geleden nog tijdens de storing bij Vodafone konden veel medewerkers van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland amper bellen of gebeld worden....

Dus de vraag is of het risico van falen opweegt tegen de kosten en 'last' voor de vrijwilligers van kazernering?

Volgens mij kunnen de C2000 porto's toch ook gekoppeld worden aan een P2000 alarmering? Waarom niet bij uitval de porto's ophalen op de kazerne en je via deze manier laten alarmeren? Dit gaat natuurlijk alleen werken bij een 'ploegen' systeem.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #239 Gepost op: 10 december 2009, 19:49:39
Ben niet zo technische verder maar ik weet dat zo'n SMS wel anders is dan een normale SMS, het is zo'n berichtje wat je niet kunt opslaan. (maar of het dan ook via een betrouwbaarder systeem loopt?)

Maar het is in Utrecht wel gebeurd dat we een SMS krijgen dat er was overgeschakeld naar noodprocedure ivm storing. Dat was vandaag niet het geval.