Bij ons in regio Gelderland-Zuid ook al een week dubbele alarmeringen bij Prio 1 meldingen. Ook mijn pager gisteren 2x niet gegaan bij een melding.
Wat is nu de concrete oorzaak van de storing, is dat al bekend?
De mail die hier in Ede is verspreidt dateert van afgelopen vrijdag en spreekt over een update van het P2000 waarna er problemen met het signaal ontstaan zijn. Er is een aangepast alarmeringsprotocol van start gegaan waarbij een heralarmering wordt uitgevoerd 2 minuten na de eerste alarmering en waarbij tegelijkertijd ook een alarmering per communicator zal plaatsvinden.
Zoals gezegd, elk alarm voor ons is door onze pagers wel ontvangen, ook de heralarmering. Wel is er soms sprake van verminkte berichten. Van een alarmering via de communicator hebben wij daarentegen niets gemerkt. Bovendien lijkt het ook alsof de dubbele alarmering niet consequent wordt uitgevoerd.
Ik heb zelf PDW draaien via een vaste scanner. PDW bevat een signaalpercentage. Het is geen vertaling van de signaalsterkte maar een berekende waarde die iets zegt over de betrouwbaarheid van de decodering van de berichten. Hoe lager dit percentage, hoe meer decodeerfouten er optreden. Normaal staat dit percentage eigenlijk altijd op 100%, soms wijkt het een procentje af. Sinds vrijdag zwabbert dit percentage rond de 70%. Hoogste waarde die ik sinds dien heb gezien is 81%, de laagste 52%. Dat betekent dat er dus serieus iets mis is met P2000 signaal.