Grote brand (duin) Strand Zuiderbad - Wijk aan Zee 18-05-2014

Auteur Topic: Grote brand (duin) Strand Zuiderbad - Wijk aan Zee 18-05-2014  (gelezen 7166 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2014, 16:29:30
Team 112ijmond ‏@112ijmond  2 min.
#Duinbrand Wijk aan Zee: met behulp van vuurzwepen wordt geprobeerd branduitbreiding te stoppen. Betreft deel tussen strand en Reyndersweg.

Michel ‏@mvbergen  3 min.
Grote #DUINBRAND wijk aan zee http://pic.twitter.com/o2ofCsSQBK
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2014, 16:39:40
Wijk aan Zee Weer ‏@wijkaanzeeweer  4 min.
#weer #wijkaanzee: weer: Dry | temp: 20.6 | vocht:64 pct | wind:8.3 km/u | richting: N |  zee: smooth wavelets/slight sea > (dunesmm.nl)

Weersomstandigheden staan op een uitbreiding van +-us 230 meter per uur. Dat valt gelukkig mee dus.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2014, 20:34:58
Grote duinbrand bij Wijk aan Zee

http://www.leidschdagblad.nl/video/article27075223.ece/Grote-duinbrand-bij-Wijk-aan-Zee?lref=r_regionaal

Politiemannen waren ook druk met vuurzwepen de brand aan het bestrijden


TheFlie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
  • Het leven is als een droom, genieten dus!
Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2014, 22:39:17
Even een citaat uit de link hier boven:

Citaat
Een jongen met een drone hing met zijn apparaat boven het gebied en een agent keek mee met de beelden om zo goed het verloop van de brand te coördineren.
Ik neem aan dat brandbestrijding bedoeld is, nu staat het er een beetje dubieus.

Het is toch nog vrij snel onder controle gebracht, al was het gezien de weersomstandigheden redelijk gunstig vanwege de lage windkracht vandaag.

Hoe zit het eigenlijk met brand meester in een natuurgebied, wordt er dan ook als de brandweer terug gaat door een instantie of iemand anders een tijdje gepatrouilleerd? Of is opnieuw oplaaien uitgesloten? Al lijkt me dat het opnieuw oplaaien meer een probleem is bij veengebied, toch ben ik hier benieuwd naar.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2014, 22:57:06
Citaat van: TheFlie link=msg=1268522 date=1400445557
Even een citaat uit de link hier boven:
Ik neem aan dat brandbestrijding bedoeld is, nu staat het er een beetje dubieus.

Het is toch nog vrij snel onder controle gebracht, al was het gezien de weersomstandigheden redelijk gunstig vanwege de lage windkracht vandaag.

Hoe zit het eigenlijk met brand meester in een natuurgebied, wordt er dan ook als de brandweer terug gaat door een instantie of iemand anders een tijdje gepatrouilleerd? Of is opnieuw oplaaien uitgesloten? Al lijkt me dat het opnieuw oplaaien meer een probleem is bij veengebied, toch ben ik hier benieuwd naar.

Opzich is dat niet nodig. Als je op tijd blust, zeg maar binnen 3 uur, slaat het vuur nog niet de humuslaag in. Zolang dat niet gebeurd is, is het gewoon vlammen doven, en daarna met water alles goed verzuipen, en dan de nog rokende/stomende plekken goed natmaken. De randen (dichtbij de nieuwe natuur) even wat extra verzuipen, zodat dat nog net even iets natter is als de rest. Eventueel kun je daarna alles nog even rustig met een warmtebeeldcamera nakijken.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #15 Gepost op: 19 mei 2014, 08:05:55
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1268529 date=1400446626
Opzich is dat niet nodig. Als je op tijd blust, zeg maar binnen 3 uur, slaat het vuur nog niet de humuslaag in.

Dat valt niet zo simpel te zeggen. Is onder meer afhankelijk van de droogte in de grond (en dat valt nu wel mee) en de windsnelheid. Als er veel wind staat breidt de brand zich bovengronds sneller uit, maar daardoor wordt één bepaalde plek niet zo langdurig verhit en is de kans dus kleiner dat de humuslaag mee gaat doen. Ergo: een felle brand van een halfuur in een droge periode kan net zo goed de humuslaag in gaan als een brand die een dag duurt in de huidige omstandigheden (zie bijvoorbeeld Hoenderloo, snelle bovengrondse uitbreiding maar relatief weinig grondvuur).
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 19 mei 2014, 23:10:56
https://www.youtube.com/watch?v=H90tNCNsuik
Grote duinbrand bij het strand van Wijk aan Zee
Niels Folkers
Gepubliceerd op 19 mei 2014
Citaat
Film: Niels Folkers - http://www.112ijmond.nl
WIJK AAN ZEE -- De hulpdiensten zijn zondagmiddag met groot materieel uitgerukt nadat er brand was uitgebroken op de eerste duinenrij bij het strand van Wijk aan Zee. Rond kwart voor vier werd de brand ontdekt op het duin tussen het Zuiderbad en de Reijndersweg en al snel bleek dat het vuur zich razendsnel uitbreidde. De brandweer schaalde op naar grote brand waarop meerdere blusvoertuigen uitrukten, evenals terreinwagens met speciale duinbrandaanhangwagens die zijn uitgerust met onder meer scheppen en vuurzwepen.

Met scheppen en vuurzwepen werden de vlammen als het ware uitgeveegd waardoor de uitbreiding van de brand kon worden gestopt. Ongeveer 45 brandweermensen en een aantal politieagenten zijn ingezet om het vuur van zo'n 200 bij 100 meter te bestrijden. Er kon voorkomen worden dat de brand zich achter de eerste duinenrij verder zou uitbreiden.

Door het adequate optreden van de hulpverleners was de brand vrij snel onder controle waarop de brandweer met het nablussen kon beginnen. Het is nog onduidelijk hoe de brand is ontstaan. Voor zover bekend zijn er geen gewonden gevallen.

Tijdens de brand werd gebruik gemaakt van een jongen met een drone, die tijdens de brand met zijn apparaat boven het gebied hing. Een agent keek mee met de beelden, om zo goed het verloop van de brand te coördineren en te bestrijden.
Samen sterk in de hulpverlening!


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #17 Gepost op: 19 mei 2014, 23:47:12
Inzet van de drone is te zien via

https://www.youtube.com/watch?v=ojHtZeQNQb4


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 20 mei 2014, 01:51:47
https://www.youtube.com/watch?v=-3sDwE7MtOQ
Grote duinbrand bij strand Wijk aan Zee
Michel van Bergen
Gepubliceerd op 18 mei 2014
Citaat
Video: Mizzle Media © 2014
http://www.mizzlemedia.nl

Wijk aan Zee -- De brandweer is zondagmiddag met groot materieel uitgerukt nadat er brand was uitgebroken in een duingebied bij Wijk aan Zee. Rond kwart voor vier werd de brand ontdekt en al snel werd er opgeschaald naar grote brand zodat er meerdere blusvoertuigen ter plaatse zouden komen.

Ongeveer 45 brandweermannen zijn ingezet om het vuur van zo'n 200 bij 100 meter te bestrijden. Door het adequate optreden was de brand vrij snel onder controle waarop de brandweer met het nablussen kon beginnen. Het is nog onduidelijk hoe de brand is ontstaan. Voor zover bekend zijn er geen gewonden gevallen.

Een jongen met een drone hing met zijn apparaat boven het gebied en een agent keek mee met de beelden om zo goed het verloop van de brand te coördineren en te bestrijden.
Samen sterk in de hulpverlening!


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening