Wat is in deze context "het bestuur" en wat is de doelstelling van de faceboek groep? Gaat het bij bewoners om eigenaren en huurders samen?
Handelen bestuursleden bij het integraal delen van die informatie als bestuurslid of als privé persoon?
Volgens mij is er, in Nederland, weinig juridisch geregeld qua vertrouwelijkheid van digitale communicatie. Dat wil zeggen, het handelen is niet "netjes" maar het is niet per se "onrechtmatig".
Als er gebaseerd op het delen van informatie gevolgen ontstaan, zijn er meer mogelijkheden om de rechtmatigheid toetsen, afhankelijk van het doel van het delen.
Het lijkt op de discussie over vertrouwelijkheid van e-mail uit het einde jaren 90. Tot een wet die digitale communicatie dezelfde vertrouwelijke status geeft als schriftelijke en telefonische communicatie is het echter nooit gekomen. Hierover staat ook goede uitleg op
Ius Mentis.
De principes die hier uitgelegd worden, lijken mij ook te gelden voor Facebook, maar de vertrouwelijkheid in een groep is natuurlijk al een stuk minder dan echte privé communicatie.
Wel moet een bestuur zich beseffen, dat zij ook persoonsgegevens beheren, en dus ook gebonden zijn aan de wet bescherming persoonsgegevens. Zij mogen dus niet zomaar gegevens overdragen aan derden (Politie, Woningbouwvereniging). Ze zullen op moeten passen dat ze geen gegevens uit eigen beheer "mengen" met de Facebook berichten. Zeker als die gegevens weer integraal worden overgenomen in andere systemen, zoals die van politie of woningbouwverenigingen.
De vraag lijkt mij wel of de gegevens die verzamelt worden op jouw Facebook groep ook onder die persoonsgegevens vallen, dwz heeft het bestuur een soort "verlengde plicht" om ook deze gegevens te beschermen en niet zo maar te delen.
Voorbeeld: als op jouw facebook groep er een persoon met naam "Hunter" post, en het bestuur stuurt zijn bericht naar de wijkagent, met de toevoeging dat Hunter de Heer Johan de Jager* eigenaar van woning nummer 123 is, dan gaan zij dus een stap verder dan het alleen maar integraal delen van berichten.
Maar ook dan wordt er gekeken naar het doel van het delen van die informatie. Als het is omdat "Hunter" in dat bericht een bestuurslid bedreigd, en er aangifte wordt gedaan, dan lijkt het mij rechtmatig. Is het omdat "Hunter" klaagt over het niet optreden van de wijkagent, dan lijkt mij er geen grond om daar je naam een adres aan toe te voegen.
*naam is puur gefingeert op je nickname op dit forum......
Natuurlijk had je het volgende zelf ook al bedacht, maar ik post het toch maar voor de volledigheid.
Als er wel informatie wordt doorgespeeld, dan alleen na expliciete toestemming. Zeker voor de contacten met de wijkagent en de woningbouwvereniging lijkt mij dit wenselijk. Al is het alleen maar om te voorkomen dat alle leden straks moeten bijdragen aan schadevergoedingen of boetes van het CBP.