Wet bescherming persoonsgegevens is op VvE van toepassing. Verwerking ALLE gegevens dient het doel (beheer van de VvE) te dienen waarbij de verwerkte gegevens alleen toegankelijk dienen te zijn voor leden van de VvE (let wel: eigenaars, dus geen huurders).
Nu kan het interessant worden, aangezien de facebookpagina, evenals het eerdere forum voor alle bewoners toegankelijk is en dus ook voor huurders. In principe moet dit geen enkel probleem zijn, zelfs huurders zouden op ALV's aanwezig kunnen zijn (is in het verleden meermaals gebeurd), ze hebben echter geen stemrecht.
Wat wordt bedoeld met de complexbeheerder? Is dat iemand van een woningstichting of is dat de extern door de VvE aangetrokken Financieel/Administratief/Bouwkundig Beheerder?
Tsja, dat is letterlijk en figuurlijk een geval apart. Ook wel de huismeester genoemd. Via de VvE contractueel geleverd door dezelfde woningcorporatie. In die context een niet bepaald neutraal persoon en dat levert wel vaker discussie op, maar dat is voor de discussie op dit forum verder niet interessant denk ik
Hier kan het verschil in relatie tussen bestuur en VVE leden, en VVE bestuurder en andere personen een rol spelen.
In het eerste geval is er duidelijk sprake van een beheerder van gegevens, en lijkt het mij dat de Wet bescherming persoonsgegevens zeker een rol speelt.
In het tweede geval gaat het om een burger die gegevens van een andere burger verstrekt. Dat blijft in mijn ogen iets wat niet zo maar juridisch verboden is, doel van het handelen zal daar een grote rol spelen. Je kan hooguit in de richting van het auteursrecht denken als er sprake is van copy en paste, maar ook dat is niet eenduidig. (Diverse deskundigen hebben zich hier verschillend over uitgelaten)
Tsja, in dat geval zou ik eerder zeggen dat ze vanuit hun functie als bestuurder handelen. Vanuit die functie heeft men immers het meeste (inhoudelijke) contact met de eerder genoemde partijen. De gemiddelde bewoner heeft daar verder weinig mee te maken, los van individuele zaken, zoals klachten, meldingen, etc.