Hoeveel tijd voor het opzetten van letsels?

Auteur Topic: Hoeveel tijd voor het opzetten van letsels?  (gelezen 6362 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Gepost op: 30 juni 2005, 12:35:30
Ik ben wel eens benieuwd hoe het bij jullie is.
Ik heb al op heel veel verschillende plaatsen lotus gespeeld en op de ene plaats heb je tijd genoeg tussendoor om verwondingen op te zetten.
En op de andere plaats staat de kader al weer te springen terwijl je net het lokaal uit gelopen bent. :-X

Hoe reageren jullie op zulke kaders.
Ik zelf heb dan zoeits van "ja hee ehh mag ik nog even afgrimeren en een nieuwe verwonding opzetten of hoe zit dat".
Het gaat dan vooral om ehbo lessen waar dit hier voor komt.

Er zijn al enkele lotussen uit onze kring die dan niet meer naar zulke kader toegaan omdat je zo gejaagd wordt dat je geen tijd hebt om een wond op te zetten.
Ook al gaat het dan op zo`n avond over hoe ziet zo`n wond eruit en hoe behandel je deze.
Je kunt in 2 tellen geen mooie wond opzetten dat heb ik tenminste nog nooit iemand zien doen.
In 2 minuten dat lukt vaak wel. ::)

GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2005, 14:11:21
Ik denk dat het een verkeerd soort bezuinigen is, als ze snel willen wisselen moeten ze gewoon wat meer Lotussen inhuren, de ene groep speelt dan terwijl de anderen "omgebouwd worden".

Maar goed is eigenlijk geen antwoord op je vraag  :-[
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

lotus bianca

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2005, 14:27:23
Ik denk dat het een verkeerd soort bezuinigen is, als ze snel willen wisselen moeten ze gewoon wat meer Lotussen inhuren, de ene groep speelt dan terwijl de anderen "omgebouwd worden".

Maar goed is eigenlijk geen antwoord op je vraag  :-[

Nee het is geen antwoord maar je begrijpt wat ik bedoel. ;D

Jean

• Junior gebruiker
  • **
  • Laot gaon dae wage !
Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2005, 18:25:02
Heej Bianca,

Even terzijde,  mooie lotusbloem trouwens !

Gr. Jean.
EHV-er NRK Sigma lid Lotus  lid

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 30 juni 2005, 22:48:11
Ik probeer mij niet op te laten jagen. Als ze zo snel weer een ander letsel willen zien, dan wachten ze maar een paar minuten langer totdat ik klaar ben en als ze het er niet mee eens zijn, dan hebben zij pech gehad.
Ik kan over het algemeen best snel een wond opzetten, maar een paar minuten de tijd daarvoor hebben is toch wel op z'n plaats.

lotus bianca

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2005, 23:19:17
Ik probeer mij niet op te laten jagen. Als ze zo snel weer een ander letsel willen zien, dan wachten ze maar een paar minuten langer totdat ik klaar ben en als ze het er niet mee eens zijn, dan hebben zij pech gehad.
Ik kan over het algemeen best snel een wond opzetten, maar een paar minuten de tijd daarvoor hebben is toch wel op z'n plaats.

Precies zo denk ik er ook over maar bij sommige kaders is dat dus niet de bedoeling ze menen dat je een super robot bent volgens mij.

Heej Bianca,

Even terzijde, mooie lotusbloem trouwens !

Gr. Jean.

Bedankt Jean ;)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 1 juli 2005, 19:46:19
Ik laat meestal de lotus de les onderbreken omdat er iets gebeurd is. We spreken vooraf door wat mijn doelen zijn voor die avond en de lotus krijgt dan van mij de vrijheid om dat naar zijn inzicht in te vullen.

Ik wil niet eens weten wat voor verhaal hij gaat ophangen of welke letsels hij precies heeft. Ik hoef dan ook niets te onthouden en het hele spel verloopt veel natuurlijker.

Grootste risico dat je loopt is dat je lotus zo nu en dan eens kijkt wat er gebeurd als hij met iets heel anders binnen komt ..... Ik zal het natuurlijk nooit toegeven, maar ik kan dat soort geintjes best waarderen.

En als ik er niet uitkom of twijfel wat te doen, dan betrek ik dat de cursisten daarbij.

Hebben wij, de cursisten, de lotus en ik, weer wat geleerd.
Ik ga dan hardop denken

lotus bianca

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 1 juli 2005, 20:09:11
En dat zijn nou net de leukste plaatsen om te spelen. :laugh:
Je kunt echt uitproberen als je van te voeren weet wat voor soort mensen je voor je hebt en hoever je kan gaan.
Je moet natuurlijk wel weten of je een nieuwe pas geslaagde klas voor je hebt of een groep "oude rotten "in het vak.
Het is geweldig om zo de vrijheid te krijgen zodat je eens dingen kan spelen die normaal niet vaak gevraagd worden.
Alleen al om te kijken hoe de mensen er mee om gaan.
Ik speel dan meestal een hartaanval maar dan niet de klassieke met pijn op de borst en in de arm.
Maar die waar je bijvoorbeeld alleen pijn hebt in je kaken
Je ziet de mensen dan denken van hmmm wat heb ik nu maar na de les komen ze naar je toe, van jeetje dat wist ik niet eens dat dat ook een klacht kan zijn.
Zo leren de mensen het ook eens van een andere kant te bekijken. :D
Wat natuurlijk alleen maar leerzaam is voor iedereen.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 2 juli 2005, 11:53:56
Ja zo heb je als instructeur ook nog eens een verrassing af en toe.
Maar je moet ook oppassen de lotussen het teveel zelf te laten bepalen, bij mijn laatste herhalingsles had een lotus gespeeld dat ze een schok gekregen had van een (dubbelgeisoleerde !) boormachine met een plastic behuizing, ze had daar een brandwond aan haar hand van over gehouden die we netjes behandeld hebben.
Achteraf bleek ze ook op haar elleboog nog een kleine brandwond te hebben, we hadden haar niet goed genoeg onderzocht vertelde ze want daar had de stroom het lichaam verlaten en zo was nog een brandwond ontstaan.

Toen we vroegen hoe dat dan ontstaan was vertelde ze dat ze toen ze die schok kreeg met haal elleboog tegen de deur leunde en dat de stroom haar lichaam zo had verlaten.
Dat de deur van hout was, was haar schijnbaar nog nietopgevallen of haar natuurkunde kennis was wel erg ver weggezakt ....
Over realistisch spelen gesproken (voor een groep techneuten met een electronica/electrotechniek  opleiding op MBO/HBO nivo)  ;D

Dat is bij ons trouwens toch wel jammer omdat je hier een heel scala aan ongevallen heel herkenbaar en realistisch kan opzetten en dan wordt er hele lachwekkende scenario's gespeeld die in een Charlie Chaplin film niet had misstaan (5 gewonden omdat er 1 van een trapje valt en de rest van schrik nog veel zwaarder gewond raakt) Maar dat lag in dit geval denk ik meer aan de instructeur dan aan de Lotus.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 2 juli 2005, 18:29:47
Ja zo heb je als instructeur ook nog eens een verrassing af en toe.
Maar je moet ook oppassen de lotussen het teveel zelf te laten bepalen, bij mijn laatste herhalingsles had een lotus gespeeld dat ........

We zouden eens een pol onder de lotus moeten houden hoeveel instructeurs scenario's bedenken met een dergelijk realiteits nivo ?