GRIP 1 Hulpverlening (explosief aangetroffen op boot) Haringhaven - IJmuiden 12-05-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Hulpverlening (explosief aangetroffen op boot) Haringhaven - IJmuiden 12-05-2014  (gelezen 8372 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Citaat van: -Joost- link=msg=1266899 date=1399921952
GRIP voor een WOII granaat... Zouden wij eens moeten proberen, wordt het nog druk voor de officieren..

Dat was toen nog niet bekend. Melding was een "vermoedelijk explosief". Het had dus net zo goed een 500-ponder kunnen zijn  ::)
En ja, de GRIP1 was de 1e alarmering.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: SimonSt link=msg=1266918 date=1399922433
Dat was toen nog niet bekend. Melding was een "vermoedelijk explosief". Het had dus net zo goed een 500-ponder kunnen zijn  ::)
En ja, de GRIP1 was de 1e alarmering.

Dan heb ik niks gezegd 98uiye


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: peen van dienst link=msg=1266770 date=1399900294
Hier leggen ze de bom eerst op de kant, dan laden ze hun vis uit, en pas daarna bellen ze eens op hun gemakkie de brandweer. Is veel makkelijker. En lucratiever :)
Of ze laten hem aan boord liggen en gaan weekend vieren (IJmuiden, 20 jaar geleden).


Citaat van: Rufes link=msg=1266885 date=1399920366
De granaat is vanavond tot ontploffing gebracht op het strand van IJmuiden. Helaas was ik voor de ontploffing net te laat  98uiye
Bovendien zijn ze nog een heel eind het strand op gereden. Dit soort dingen laten ze niet ploffen voor de huisjes/paviljoens ;-)

Citaat van: SimonSt link=msg=1266918 date=1399922433
Dat was toen nog niet bekend. Melding was een "vermoedelijk explosief". Het had dus net zo goed een 500-ponder kunnen zijn  ::)
En ja, de GRIP1 was de 1e alarmering.
Volgende keer lengte/doorsnede vragen. Ik wist het al voordat jij er was ;-)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: SimonSt link=msg=1266918 date=1399922433
En ja, de GRIP1 was de 1e alarmering.

En hoe laat is het incident aangemaakt in GMS?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
In de laatste drie maanden werden alleen voor de kust bij Petten al 38 granaten aangetroffen door baggerschepen.
Schip geeft bij aantreffen granaat in zuigkop dit door aan de Kustwacht (vaak met foto's) en die regelt de EOD. Schip vaart vervolgens richting, bijvoorbeeld,Den Helder waar op de rede de EOD aan boort komt(met een tijdelijk ingehuurde boot) en het explosief onschadelijk maakt. Schip gaat vervolgens weer retour naar het werkgebied. Het is verboden om met explosief een haven binnen te varen maar blijkbaar zijn ze er bij dit incident pas bij binnenkomst achter gekomen en dan heb je de 'poppen aan het dansen' ;)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Citaat van: Hunter link=msg=1267017 date=1399934715
En hoe laat is het incident aangemaakt in GMS?

Dat weet ik niet.

Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1266981 date=1399927796
Volgende keer lengte/doorsnede vragen. Ik wist het al voordat jij er was ;-)

De alarmeringstekst was "Hulpverlening". Hoewel ik wel al vermoedde waarom het zou gaan, kreeg ik pas later door dat het inderdaad om een (vermoedelijk) explosief in een schip ging. De melding was geloof ik ook viavia gelopen.


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1266981 date=1399927796

Bovendien zijn ze nog een heel eind het strand op gereden. Dit soort dingen laten ze niet ploffen voor de huisjes/paviljoens ;-)

Daar kwam ik inderdaad achter toen in halverwege de strandhuisjes was en de politie/EOD terug reden.. Maar wel even lekker gewandeld.  98uiye


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Doruz link=msg=1267031 date=1399955200
In de laatste drie maanden werden alleen voor de kust bij Petten al 38 granaten aangetroffen door baggerschepen.
Schip geeft bij aantreffen granaat in zuigkop dit door aan de Kustwacht (vaak met foto's) en die regelt de EOD. Schip vaart vervolgens richting, bijvoorbeeld,Den Helder waar op de rede de EOD aan boort komt(met een tijdelijk ingehuurde boot) en het explosief onschadelijk maakt. Schip gaat vervolgens weer retour naar het werkgebied. Het is verboden om met explosief een haven binnen te varen maar blijkbaar zijn ze er bij dit incident pas bij binnenkomst achter gekomen en dan heb je de 'poppen aan het dansen' ;)
Schip lag al een paar dagen in de haven. Een monteur van machinefabriek vond het onder in het ruim en heeft het zelfs in zijn handen gehad. Ik vermoed dat het ergens in de prut heeft gelegen en dat ze net daar onderhoudswerkzaamheden moesten verichten.