Volvo's weg bij de Landelijke Eenheid Verkeerspolitie ?

Auteur Topic: Volvo's weg bij de Landelijke Eenheid Verkeerspolitie ?  (gelezen 35387 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Ik hoorde in de wandel gangen dat de huidige V70's bij de LE vervangen gaan worden voor (170 pk?) Touran's?  :D
De reden daarvoor is dan het vervallen van de NH taak op de snelwegen.

Weet iemand hier meer van?




MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2014, 01:15:19
Citaat van: RS6 link=msg=1266494 date=1399763407
Ik hoorde in de wandel gangen dat de huidige V70's bij de LE vervangen gaan worden voor (170 pk?) Touran's?  :D
De reden daarvoor is dan het vervallen van de NH taak op de snelwegen.

Weet iemand hier meer van?

Mocht dit zo zijn gaan er veel mensen weg bij LE vermoed ik.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2014, 01:40:13
Citaat van: RS6 link=msg=1266494 date=1399763407
Ik hoorde in de wandel gangen dat de huidige V70's bij de LE vervangen gaan worden voor (170 pk?) Touran's?  :D
De reden daarvoor is dan het vervallen van de NH taak op de snelwegen.

Weet iemand hier meer van?

Ik weet wel dat de ''verkeers'' Volvo's sinds de Nationale Politie een feit is geworden ook véél voor andere taken van de Landelijke Eenheid worden ingezet. Zo staat er regelmatig een V70 bij de grotere treinstation's en worden ze voor van alles gebruikt...
Nu ze geen noodhulp meer draaien op de snelwegen zou je jezelf inderdaad af kunnen vragen wat deze auto's bij de Landelijke Eenheid nog voor zin hebben....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2014, 01:53:43
Ik zou zelfs verder willen gaan; als die taak daar is weggehaald, wat heeft het dan nog voor zin om die LE/verkeer in stand te houden? Dat beetje toezicht en controletaken kun je dan ook wel naar de andere eenheden overhevelen..


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2014, 07:05:28
Citaat van: André Welten link=msg=1266500 date=1399766023
Ik zou zelfs verder willen gaan; als die taak daar is weggehaald, wat heeft het dan nog voor zin om die LE/verkeer in stand te houden? Dat beetje toezicht en controletaken kun je dan ook wel naar de andere eenheden overhevelen..
Ik zou er juist voor pleiten om de hele LE Verkeer weer landelijk op te tuigen. Het wordt alleen maar drukker in het verkeer en er hoeft maar iets te gebeuren en het staat weer uren vast. Bovendien wordt het er niet vriendelijker op op de weg.
Maar over een jaar of wat gaat er vast weer iemand staan die dat heldere inzicht krijgt en dan wordt het hele circus weer gewoon opgetuigd. Wel jammer dat alle kennis die nu nog aanwezig is dan al lang verdwenen is het bergen geld extra kost om die kennis weer op een acceptabel niveau te krijgen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2014, 10:47:15
Citaat van: RS6 link=msg=1266494 date=1399763407
Ik hoorde in de wandel gangen dat de huidige V70's bij de LE vervangen gaan worden voor (170 pk?) Touran's?  :D
De reden daarvoor is dan het vervallen van de NH taak op de snelwegen.

Weet iemand hier meer van?

Ik hoorde laatst enkele mensen van de voormalige spoorwegpolitie ook over praten. Zouden overigens gewoon 140pk Tourans worden.

Citaat van: André Welten link=msg=1266500 date=1399766023
Ik zou zelfs verder willen gaan; als die taak daar is weggehaald, wat heeft het dan nog voor zin om die LE/verkeer in stand te houden? Dat beetje toezicht en controletaken kun je dan ook wel naar de andere eenheden overhevelen..
Omdat er bij de LE heel veel kennis is van bijzonder verkeer, zoals vrachtwagencontroles en gevaarlijke stoffen. Deze kennis mist bij misschien wel 95 van de 100 regio dienders. Elk bureau heeft wel een paar verkeersgekkie's maar die zijn er nog als bijzaak mee bezig en niet voltijd. De rest heeft er vaak weinig mee en afgezien van een bonnetje voor rijden zonder verzekering of niet handsfree bellen komen ze niet.

Bovendien hebben de meeste dienders maar een beperkte rijopleiding gehad tegenover de verkeersdiensten en is de Touran een voertuig met veel beperkingen. De V70's zijn op dit moment naast enkele onopvallende surveillance wagens de enige wagens die harder dan 180 echte km/u kunnen. Aangezien veel personenwagens dit ook halen lijkt het mij verstandig om een dergelijke dienst te houden. Bij achtervolgingen die regiogrenzen gaan overschrijden haakt de verkeersdienst ook vaak aan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2014, 11:10:54
Laat me eens raden naar de reden: (nog meer) bezuinigen? 98uiye


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2014, 11:31:01
Citaat van: DiNozzo link=msg=1266517 date=1399798035
Ik hoorde laatst enkele mensen van de voormalige spoorwegpolitie ook over praten. Zouden overigens gewoon 140pk Tourans worden.
Omdat er bij de LE heel veel kennis is van bijzonder verkeer, zoals vrachtwagencontroles en gevaarlijke stoffen. Deze kennis mist bij misschien wel 95 van de 100 regio dienders. Elk bureau heeft wel een paar verkeersgekkie's maar die zijn er nog als bijzaak mee bezig en niet voltijd. De rest heeft er vaak weinig mee en afgezien van een bonnetje voor rijden zonder verzekering of niet handsfree bellen komen ze niet.

Bovendien hebben de meeste dienders maar een beperkte rijopleiding gehad tegenover de verkeersdiensten en is de Touran een voertuig met veel beperkingen. De V70's zijn op dit moment naast enkele onopvallende surveillance wagens de enige wagens die harder dan 180 echte km/u kunnen. Aangezien veel personenwagens dit ook halen lijkt het mij verstandig om een dergelijke dienst te houden. Bij achtervolgingen die regiogrenzen gaan overschrijden haakt de verkeersdienst ook vaak aan.
Als deze afbraak zich doorzet is er over 5 jaar geen TMC-er (verkeersspecialist) meer te bekennen en kan men binnen de politie nergens meer terecht voor expertise op dit vlak.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2014, 13:28:18
Citaat van: André Welten link=msg=1266500 date=1399766023
Ik zou zelfs verder willen gaan; als die taak daar is weggehaald, wat heeft het dan nog voor zin om die LE/verkeer in stand te houden? Dat beetje toezicht en controletaken kun je dan ook wel naar de andere eenheden overhevelen..

De LE Verkeer bestaat ook niet meer als zodanig, maar is de Dienst Infrastructuur, waaronder ook de voormalige SpoPo, Waterpolitie en Luchtvaartpolitie. Deze beweging was overigens al voor de komst van de NP in gang gezet. Even een paar kreten uit het inrichtingsplan:

Citaat van: Inrichtingsplan Nationale Politie, p. 212-216
De dienst Infrastructuur is gericht op (on)veiligheid, afwijkend gedrag en criminele fenomenen binnen de infrastructuur. (...) De dienst Infrastructuur heeft zijn focus op de bewegingen in de stromen en op de knooppunten (nodale oriëntatie). Criminaliteit en infrastructuur zijn op deze manier onlosmakelijk met elkaar verbonden. (...) De kracht van de politie op de infrastructuur zit in het gericht kunnen interveniëren vanuit inzicht, overzicht en doorzicht op deze stromen. (...) De uitoefening van taken op de infrastructuur vindt integraal plaats binnen de vervoersmodaliteiten (weg, water, spoor en lucht) en waar nodig branchespecifiek.
(...)
Er zijn vier Geografische afdelingen: Noordoost, Noordwest, Zuidwest en Zuidoost. De afdelingen voeren de operationele taken integraal uit en zijn in staat zo zelfstandig mogelijk de politietaak op de (hoofd)infrastructuur uit te voeren.

Daarnaast zijn er nog een paar specialistische afdelingen en teams (zoals TMC) binnen deze dienst. De verkeersdienst als zodanig bestaat dus (straks) niet meer. Als Dienst Infrastructuur zich meer (gaat) richt(en) op infrastructuur gerelateerde criminaliteit, heb ik er juist wel beeld bij dat je daar vlotte auto's voor wilt hebben. Anderzijds worden ook regionaal afdelingen infrastructuur ingericht, die eveneens belast zijn met toezicht, handhaving en criminaliteitsbestrijding (p.165). De snelle surveillanceauto zal dus - denk ik - niet uit het straatbeeld verdwijnen, maar de vraag is of zowel de regionale als de landelijke erover zullen beschikken.

Bovenstaande ontwikkeling is overigens ook de reden dat je de auto's van v/h verkeer, spoor en water steeds vaker op andere domeinen tegenkomt.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2014, 19:18:36
Bij de politie werken mensen die zelfs in een VW Polo nog een dikke Audi of BMW klemrijden. Ook zijn er mensen die alleen al door hun aanwezigheid een burenruzie zonder geweld oplossen, een ander weet weer onder stress de juiste persoon neer te schieten terwijl de 4e agent geen van bovenstaande goed kan maar in een week tijd twee personen succesvol heeft weten te reanimeren.
Dit zijn zulke uiteenlopende taken dat het onmogelijk is om overal een dikke voldoende voor te scoren. Een mens heeft een lichaam, persoonlijkheid en de daarbij behorende conditie die je helpen of juist tegenwerken.
Waar komt de drang vandaan om iedereen hetzelfde te laten presteren?