Bon, even de situatieschets.
Mijn appartement is gelegen op het 2de verdiep van een klein herenhuisje met houten vloeren, en houten trap met houten overlopen.
In de inkomhal hangt een sproeischuimblusser van 9liter, en dezelfde brandblussers hangen ook op elke overloop, dus ook voor mijn deur. (in totaal 4 of 5 blussers, waarmee ik een eerste aanval nog zou durven ondernemen) Die deur is RF 30 minuten.
In elke kamer, in de traphal en in de kelder hangen rookmelders.
Nu is mijn vraag: wat kan je het beste doen mocht er in zo een pand brand uitbreken op bijvoorbeeld een lager gelegen verdieping (1 of gelijkvloers dus). Bij brand op het zolderappartement lijkt het me nog te overwegen via de traphal te vluchten, aangezien rook en hitte zich in de eerste plaats vooral naar boven bewegen.
Via de achterkant zou ik een metertje naar omlaag kunnen springen, en dan beland ik op de achterbouw van het onderliggende appartement. (plat dak). Fijn, zolang dat dak zich niet boven een brand bevindt... Anderzijds overal rookmelders, dus kans is groot dat als er iemand aanwezig is deze verwittigd wordt voor de brand volontwikkeld is.
Is het verstandig om deur te sluiten met natte doek ervoor, brandblusser naar binnen te nemen en wachten op een evacuatie met een autoladder via het raam? Of is dat door de houten vloer af te raden, en is het toch een kwestie van dan de (ook niet geheel gevaarloze vlucht via het dak) te ondernemen?
Ik ken wel wat van brandgedrag en blussing, maar ik vraag deze vraag toch even liever aan de professionals.