De (on)zin van telefonische triage

Auteur Topic: De (on)zin van telefonische triage  (gelezen 35965 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #20 Gepost op: 18 mei 2014, 12:20:41
Citaat van: Bart v Wijk link=msg=1268337 date=1400405389
In het hele proces van :

-patient met klachten
- keuze 112 of HAP te bellen
- triage
- overdracht naar visite auto of ambulance
- ter plaatse komen

zitten zoveel variabelen! Natuurlijk gaat dat wel eens fout. dat kan niet anders.
CM schrijft: door ambulance ongezien melding vanuit de HAP is het elders fout gegaan. Ja dat kan gebeuren. hoe erg ook. maar m.i. onvermijdelijk.

Ik vind het zelf ook vreselijk als het fout gaat. Maar het onverwachte, het afwisselende, is in mijn ogen ook een van de charmes van ons vak!

Bart,

Je stapt daarmee te makkelijk over de consequenties heen van het fout gaan. Wij hebben het hier niet over mensen die wat langer moeten wachten op een ambulance, wij hebben het over mensen die overlijden in afwachting van een beschikbare wagen. Dat hoort niet voor te komen in een rijk, beschaafd land als Nederland. Het valt ook te betwijfelen of het onvermijdelijk is. Ik vind het zelf wel heel raar dat een doktersassistent (hoe goed zo ook zijn) hetzelfde werk mag doen als een gespecialiseerde verpleegkundig centralist. Daar ligt een groot deel van het probleem, ook al is het niet chique om het zo te noemen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #21 Gepost op: 18 mei 2014, 14:38:51
Het was niet mijn bedoeling om het gevoel te wekken dat ik er te makkelijk overheen stap. Ik schreef dat ook enigszins als advocaat van de duivel natuurlijk.
Ik ben het helemaal met je eens dat de consequenties van een fout in deze sector enorm kunnen zijn. En dat is oprecht vreselijk.

Een triagiste van de HAP wordt echter altijd nog gecontroleerd door de dd arts. Elk bericht moet geautoriseerd worden.
Daarentegen ben ik met je eens dat het goed is om kritisch daarnaar te blijven kijken. Ik krijg ook wel eens visites doorgebeld met een lagere urgentie waarvan bij mij alarmbellen gaan rinkelen. Het is en blijft echter enorm lastig, (kan ik mij indenken), om telefonische triage te doen.

Fouten in urgentiebepaling komt denk ik door de hele sector voor. Ik heb ook visites gereden die door de MKA naar de HAP waren doorgestuurd waar het uiteindelijk een HD-instabiele patiënt betrof.

Ik ben van mening dat je niet altijd alles kan weten en dat daardoor fouten zullen worden blijven gemaakt. En mensen die overlijden in afwachting van hulpverlening zal blijven plaatsvinden, als het niet door de triage is, danwel door logistieke problemen. Dat is onvergeeflijk, maar ik denk onvermijdelijk


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #22 Gepost op: 18 mei 2014, 15:37:47
Citaat van: Bart v Wijk link=msg=1268381 date=1400416731
Het was niet mijn bedoeling om het gevoel te wekken dat ik er te makkelijk overheen stap. Ik schreef dat ook enigszins als advocaat van de duivel natuurlijk.
Ik ben het helemaal met je eens dat de consequenties van een fout in deze sector enorm kunnen zijn. En dat is oprecht vreselijk.

Een triagiste van de HAP wordt echter altijd nog gecontroleerd door de dd arts. Elk bericht moet geautoriseerd worden.
Daarentegen ben ik met je eens dat het goed is om kritisch daarnaar te blijven kijken. Ik krijg ook wel eens visites doorgebeld met een lagere urgentie waarvan bij mij alarmbellen gaan rinkelen. Het is en blijft echter enorm lastig, (kan ik mij indenken), om telefonische triage te doen.

Fouten in urgentiebepaling komt denk ik door de hele sector voor. Ik heb ook visites gereden die door de MKA naar de HAP waren doorgestuurd waar het uiteindelijk een HD-instabiele patiënt betrof.

Ik ben van mening dat je niet altijd alles kan weten en dat daardoor fouten zullen worden blijven gemaakt. En mensen die overlijden in afwachting van hulpverlening zal blijven plaatsvinden, als het niet door de triage is, danwel door logistieke problemen. Dat is onvergeeflijk, maar ik denk onvermijdelijk

Bart,

Hoe gaat het met het controleren van de berichten door de arts? Ze luisteren toch niet mee? Ik kan me er geen voorstelling van maken en ben oprecht nieuwsgierig hoe dat in zijn werk gaat.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #23 Gepost op: 18 mei 2014, 18:04:20
Op de HAP worden alle telefoontjes door de triagiste aangenomen.
Op de fysieke posten is altijd een arts bereikbaar voor overleg. Bij elke twijfel zal de triagiste ip tijdens het telefoontje al overleggen met een van de dienstdoende dokters.
Op de callcenters is altijd een regie-arts aanwezig voor het zelfde soort overleg.
Bij onduidelijkheid kan een triagiste het consult ook als terugbel in de agenda zetten onder elke vorm van urgentie.

Na elk gesprek van elke triagiste komen deze contacten in een lijst te staan per post, wat geautoriseerd moet worden door een van de dokters.
Dus ook een bloedneus of een schaafwond waar bijvoorbeeld alleen een advies gegeven wordt, zal nog door een dokter bekeken worden. Indien noodzakelijk kan de arts besluiten andere actie te ondernemen. (komt voor, gelukkig niet vaak).
Afhankelijk van de post waar je zit kan er een melding in het scherm van de artsen komen die ze erop attendeert dat er geautoriseerd moet worden.
Als een te autoriseren bericht langer dan een uur in de lijst staat wordt deze rood in het scherm en wordt er automatisch een melding gemaakt naar het systeem. De dienstdoende dokters van die post kunnen dan thuis een brief verwachten waarin gevraagd wordt scherp op autorisaties te blijven letten.

Niet waterdicht, dat snap ik. Maar er wordt wel getracht het zo goed mogelijk te doen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #24 Gepost op: 18 mei 2014, 19:28:20
Gewoon even een balletje opgooien, maar zou er geen winst te halen zijn wanneer je niet meer met verschillende centralisten zou werken voor HAP en MKA, maar de MKA ook de telefonische triage voor de HAP laat doen? Ja het wordt daar dan wat drukker, maar er komt aan de kant van de HAP budget vrij als zij geen eigen centralisten meer nodig hebben. Je blijft wel met 2 lijnen werken, dus de centralist weet of iemand voor een ambulance naar 112 gebeld heeft of voor een consult naar de HAP, dus je kunt je protocol er op aanpassen, of wellicht gewoon het aan een aparte tafel doen. Maar je maakt de lijntjes tussen HAP en MKA een heel stuk korter. De makkelijkere communicatie kan volgens mij alleen maar voordelen hebben.  Je zou dan zelfs kunnen gaan denken over een landelijk HAP nummer, net als de politie 09008844 heeft, voor de HAP ook een landelijk nummer 0900-2787 ofzo (0900-ARTS)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #25 Gepost op: 18 mei 2014, 20:28:38
Citaat van: Bart v Wijk link=msg=1268436 date=1400429060
Op de HAP worden alle telefoontjes door de triagiste aangenomen.
Op de fysieke posten is altijd een arts bereikbaar voor overleg. Bij elke twijfel zal de triagiste ip tijdens het telefoontje al overleggen met een van de dienstdoende dokters.
Op de callcenters is altijd een regie-arts aanwezig voor het zelfde soort overleg.
Bij onduidelijkheid kan een triagiste het consult ook als terugbel in de agenda zetten onder elke vorm van urgentie.

Na elk gesprek van elke triagiste komen deze contacten in een lijst te staan per post, wat geautoriseerd moet worden door een van de dokters.
Dus ook een bloedneus of een schaafwond waar bijvoorbeeld alleen een advies gegeven wordt, zal nog door een dokter bekeken worden. Indien noodzakelijk kan de arts besluiten andere actie te ondernemen. (komt voor, gelukkig niet vaak).
Afhankelijk van de post waar je zit kan er een melding in het scherm van de artsen komen die ze erop attendeert dat er geautoriseerd moet worden.
Als een te autoriseren bericht langer dan een uur in de lijst staat wordt deze rood in het scherm en wordt er automatisch een melding gemaakt naar het systeem. De dienstdoende dokters van die post kunnen dan thuis een brief verwachten waarin gevraagd wordt scherp op autorisaties te blijven letten.

Niet waterdicht, dat snap ik. Maar er wordt wel getracht het zo goed mogelijk te doen.

Bedankt voor je uitleg.


CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #26 Gepost op: 18 mei 2014, 20:31:00
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1268460 date=1400434100
Gewoon even een balletje opgooien, maar zou er geen winst te halen zijn wanneer je niet meer met verschillende centralisten zou werken voor HAP en MKA, maar de MKA ook de telefonische triage voor de HAP laat doen? Ja het wordt daar dan wat drukker, maar er komt aan de kant van de HAP budget vrij als zij geen eigen centralisten meer nodig hebben. Je blijft wel met 2 lijnen werken, dus de centralist weet of iemand voor een ambulance naar 112 gebeld heeft of voor een consult naar de HAP, dus je kunt je protocol er op aanpassen, of wellicht gewoon het aan een aparte tafel doen. Maar je maakt de lijntjes tussen HAP en MKA een heel stuk korter. De makkelijkere communicatie kan volgens mij alleen maar voordelen hebben.  Je zou dan zelfs kunnen gaan denken over een landelijk HAP nummer, net als de politie 09008844 heeft, voor de HAP ook een landelijk nummer 0900-2787 ofzo (0900-ARTS)

Het is helemaal niet gek. Helaas is er teveel politiek in de zorg om dit soort iniatieven een goede kans te geven. Er hangt ook een prijskaartje aan en dat is ook een belemmering in tijden van bezuinigen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Nicole01

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #27 Gepost op: 18 mei 2014, 21:42:01
Ik denk, werkend op HAP zowel als triagist en als lid mt, dat de winst niet ligt bij alle telefoontjes door cpa af te laten handelen.

Meestal zijn het grote regio's die de hap bediend, concreet betekent dat een enorme toename van telefonie!
Het zal dan gaan , bij kleine posten om zo'n 250 telefonische hulpvragen meer per weekend, en bij een grote hap kan het gaan om 800-1500 telefonische hulpvragen per weekend!

Lijkt mij dat geen enkele medewerker van cpa daar op zit te wachten?

Buiten dat, heb ik vele malen centralisten mee laten luisteren , de grote verscheidenheid van hulpvragen ( en ja inderdaad ook "onzin" maar ti's net wat patiënt belangrijk vindt om voor te bellen)

En denk ook eens aan de psychiatrie die de hap wegvangt voor de cpa?
10x dezelfde borderliner aan de telefoon is geen uitzondering!

Dus tja, ben denk ik geen voorstander van centraliseren van telefonische hulpvragen!
Triagist op een huisartsenpost.  Gespreks auditor Lid OR en tja.... als hobby paardrijles geven!


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #28 Gepost op: 18 mei 2014, 21:53:32
Citaat van: Nicole01 link=msg=1268507 date=1400442121
Ik denk, werkend op HAP zowel als triagist en als lid mt, dat de winst niet ligt bij alle telefoontjes door cpa af te laten handelen.

Meestal zijn het grote regio's die de hap bediend, concreet betekent dat een enorme toename van telefonie!
Het zal dan gaan , bij kleine posten om zo'n 250 telefonische hulpvragen meer per weekend, en bij een grote hap kan het gaan om 800-1500 telefonische hulpvragen per weekend!

Lijkt mij dat geen enkele medewerker van cpa daar op zit te wachten?

Buiten dat, heb ik vele malen centralisten mee laten luisteren , de grote verscheidenheid van hulpvragen ( en ja inderdaad ook "onzin" maar ti's net wat patiënt belangrijk vindt om voor te bellen)

En denk ook eens aan de psychiatrie die de hap wegvangt voor de cpa?
10x dezelfde borderliner aan de telefoon is geen uitzondering!

Dus tja, ben denk ik geen voorstander van centraliseren van telefonische hulpvragen!

Maar als jullie fysiek in de zelfde ruimte zouden zitten, zou dat niet al kunnen helpen. Je zou dan bijvoorbeeld ook gesprekken eenvoudig aan elkaar door kunnen verbinden. Het zou wellicht nog beter zijn als  de centralisten dan dubbel opgeleid worden, HAP centralisten leidt je op tot MKA centralisten en andersom.


Nicole01

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #29 Gepost op: 18 mei 2014, 22:06:58
Fysiek in dezelfde ruimte zou idd echt winst betekenen.
Echter centralist dubbel opleiden......
Een doktersassistente is niet BIG geregistreerd, dus MKA- centralist gaat het niet worden!
Triagist op een huisartsenpost.  Gespreks auditor Lid OR en tja.... als hobby paardrijles geven!