GRIP 1 (brand in motor klein vliegtuig) Vliegveld Groningen - Eelde 16-05-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (brand in motor klein vliegtuig) Vliegveld Groningen - Eelde 16-05-2014  (gelezen 7997 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Op basis van de meldingen denk je dat er heel wat aan de hand is terwijl het dus 'helemaal niks' voorstelde.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Het toestel is inderdaad naast de landingsbaan terechtgekomen, hij is er hoogstwaarschijnlijk zelf heen gereden....  ;)


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Citaat van: JJ75 link=msg=1267772 date=1400231166
Op basis van de meldingen denk je dat er heel wat aan de hand is terwijl het dus 'helemaal niks' voorstelde.
Standaard inzetvoorstel  O0
If you can dream it, you can do it.


HN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Citaat van: JJ75 link=msg=1267772 date=1400231166
Op basis van de meldingen denk je dat er heel wat aan de hand is terwijl het dus 'helemaal niks' voorstelde.
Er zijn één crashtender, een HA met COH en een paar piketfunctionarissen gealarmeerd. Waar gaat deze reactie over?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: HN link=msg=1267803 date=1400238134
Er zijn één crashtender, een HA met COH en een paar piketfunctionarissen gealarmeerd. Waar gaat deze reactie over?
Dat komt misschien door grip 1 en al die mensen die geinformeerd worden voor een brandje in een vliegtuig(motor) op het vliegveld zelf wat volgens rtvdrenthe vanzelf gedoofd is.  Is de traumaheli dan niet gealarmeerd? Die ontbreekt in je lijstje.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Citaat van: JJ75 link=msg=1267823 date=1400243842
Dat komt misschien door grip 1 en al die mensen die geinformeerd worden voor een brandje in een vliegtuig(motor) op het vliegveld zelf wat volgens rtvdrenthe vanzelf gedoofd is.  Is de traumaheli dan niet gealarmeerd? Die ontbreekt in je lijstje.
GRIP zegt niets over de grootte van een incident, dat is een aanname. Alarmering van alle functionarissen is een logisch gevolg bij afkondiging van GRIP 1. Het is een standaard inzetvoorstel wat toegepast wordt.

Aan je manier van schrijven (''al die mensen'', ''brandje'', ''vanzelf gedoofd'') maak ik op dat je vind dat het anders kan? ;)

En voor de volledigheid voor jou, de traumaheli:

Citaat van: Voederbietel link=msg=1267750 date=1400229586
p2kflex
10:39:26 16-05-14GROUP-2A1 13901 eelde machlaan 14
0120901MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901)
0120998MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances)
If you can dream it, you can do it.


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Ik denk dat we hier weer te maken hebben gehad met een meer "chiefs" dan "indians" senario. aan de ene kant begrijpelijk omdat deze nu eenmaal bij een inzet senario horen, maar komt op de "buitenwereld" wel over als "way over the top" vooral als later wellicht blijkt dat het "niet zo erg" was, maar doen ze niks en is er toch wat aan de hand,zijn de rapen ook gaar. alleen te veranderen als er meer tijd/info is, maar dat is er in noodsituaties niet vooral in begin niet.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Jims link=msg=1267824 date=1400244637
GRIP zegt niets over de grootte van een incident, dat is een aanname. Alarmering van alle functionarissen is een logisch gevolg bij afkondiging van GRIP 1. Het is een standaard inzetvoorstel wat toegepast wordt.

Aan je manier van schrijven (''al die mensen'', ''brandje'', ''vanzelf gedoofd'') maak ik op dat je vind dat het anders kan? ;)

En voor de volledigheid voor jou, de traumaheli:
Ik zal eerlijk bekennen dat ik het idee heb dat dit met alleen een crashtender alarmering opgelost had kunnen worden, en ja dat is achteraf geluld. Als er een taxibusje met 8 pasagiers naast het vliegveld op openbare weg een motorbrand krijgt en volledig uitbrand dan wordt er ook geen grip van gemaakt. Volgens mij zelfs niet als er een dode bij te betreuren is. Aan de andere kant, het maakt het wel eenvoudiger te selecteren en voorkom je dat bij een vliegramp mensen vergeten worden. En voor de rest is het een discussie voor in een ander topic.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: JJ75 link=msg=1267836 date=1400248132
Ik zal eerlijk bekennen dat ik het idee heb dat dit met alleen een crashtender alarmering opgelost had kunnen worden, en ja dat is achteraf geluld. Als er een taxibusje met 8 pasagiers naast het vliegveld op openbare weg een motorbrand krijgt en volledig uitbrand dan wordt er ook geen grip van gemaakt. Volgens mij zelfs niet als er een dode bij te betreuren is. Aan de andere kant, het maakt het wel eenvoudiger te selecteren en voorkom je dat bij een vliegramp mensen vergeten worden. En voor de rest is het een discussie voor in een ander topic.
Ach, er is weer iets om te zeuren. Wordt er lager opgeschaald, en blijken er daadwerkelijk passagiers om te komen door een brand in een vliegtuig is het ook weer niet goed, en wordt er weer moord en brand geschreeuwt. Dus wanneer wordt er iets goed gedaan.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: JJ75 link=msg=1267836 date=1400248132
Ik zal eerlijk bekennen dat ik het idee heb dat dit met alleen een crashtender alarmering opgelost had kunnen worden, en ja dat is achteraf geluld. Als er een taxibusje met 8 pasagiers naast het vliegveld op openbare weg een motorbrand krijgt en volledig uitbrand dan wordt er ook geen grip van gemaakt. Volgens mij zelfs niet als er een dode bij te betreuren is. Aan de andere kant, het maakt het wel eenvoudiger te selecteren en voorkom je dat bij een vliegramp mensen vergeten worden. En voor de rest is het een discussie voor in een ander topic.

Op zich klopt je redenering wel. In de OVD-opleiding wordt met een bepaald oefenscenario ook benadrukt dat een Cessna  met 4 inzittenden (of ander klein type vliegtuigje) niet veel spannender is dan een auto met 4 inzittenden. Brandweertechnisch gezien heb je vaak aan 1 of 2 TS-en ruim voldoende. Echter, het neerstorten van een vliegtuigje levert in de media meer aandacht op dan een autocrash. Dus moet de woordvoering goed georganiseerd worden. Tevens zijn er veel meer instanties betrokken bij de totale afhandeling, zoals het onderzoeken van de oorzaak, het bergen etc. Dat vraagt dus ook goede coördinatie en daar is GRIP juist voor bedoeld, namelijk op een gestructureerde manier het incident aanpakken en afhandelen.