Euhm, ik weet niet hoe dit bij jullie geregeld is heren. Maar een veiligheidsfouillering bij een aangehouden persoon mag je volgens mij al vrij snel doen. Je moet het alleen de reden aangeven waarom jij die fouillering noodzakelijk vind. En volgens mij als jij iemand al in de boeien heb zitten, dan kan je al heel snel duidelijk maken dat deze gefouilleerd moet worden.
Mijnheer de groene motormuis, het is overal natuurlijk hetzelfde geregeld al werken we steeds meer vanuit het gewoonterecht. Wij gaan vaak standaard mensen afboeien en fouilleren, ik snap dat dat gebeurt maar wettelijk gezien ligt het toch iets genuanceerder. Hoevaak lees jij wel niet in een PV aanhouding: De reden van een veiligheidsfouillering was: verdachte was aan het inbreken of.. verdachte was onder invloed, ook bij een perfect meewerkende verdachte. Jij hebt nu wel onderbouwd waarom je hem wilde fouilleren, maar dit is juridisch niet toegestaan. Bovendien zijn de boeien voor het transport en rechtvaardigt het omdoen van de boeien geen veiligheidsfouillering, deze twee moet je dan ook compleet los zien.
Nogmaals ik snap het wel, maar steeds meer advocaten, OVJ's en zelfs rechters stellen de vraag: Wat zijn nu precies de feiten en omstandigheden die jij hebt geconstateerd waaruit gevaar bleek voor jou of de andere persoon? Het feit dat hij inbreekt of dronken is rechtvaardigt dit niet, daar moet je iets concreter mee zijn. Denk aan agressief gedrag, verleden of wapens. Zeker wanneer jij bij de fouillering iets aantreft is het zonde als blijkt dat je de hele fouillering niet kan onderbouwen.
Dus, het feit dat we snel boeien en een veiligheidsfouillering toepassen wil niet zeggen dat dit juridisch ook is toegestaan. Zoals Red en Nick terecht opmerken hoeven we nu dus niet meer creatief te zijn en kunnen we ook met een onderbuikgevoel besluiten tot fouilleren.