Begeven in door de politie afgezet gebied

Auteur Topic: Begeven in door de politie afgezet gebied  (gelezen 14196 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2014, 11:06:51
Artikel 124 SV is inderdaad de vorderingsgrond. Een belangrijk bestandsdeel is dat de vordering gedaan moet worden door degene die ter plaatse de leiding heeft ("ambtenaar, die met de leiding dier verrichtingen is belast"). Vaak is dat de OvD of senior, maar kan net zo goed een hoofdagent of student zijn als dat zo uitkomt.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2014, 11:13:38
@silque: ik zou het gooien op artikel 2.1A lid 3 van de model APV:
Citaat
Het is verboden zich te begeven of te bevinden op openbare plaatsen die door of vanwege het bevoegd gezag in het belang van de openbare veiligheid of ter voorkoming van ongeregeldheden zijn afgezet.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2014, 11:17:25
In deze casus zou ik dat waarschijnlijk ook doen, ik denk dat 184/124 een stuk lastiger uit te leggen wordt als het puur om de heli gaat.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2014, 11:25:16
Of toch niet?

Citaat
Artikel 2.1A lid 3 apv Zaanstad:
Het is verboden zich te begeven of te bevinden op openbare plaatsen die door of vanwege het bevoegd gezag in het belang van de openbare veiligheid of ter voorkoming van wanordelijkheden zijn afgezet

Citaat
Artikel 1 apv Zaanstad:
bevoegd gezag: bestursorgaan als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Citaat
Artikel 1 WABO:
bevoegd gezag: bestuursorgaan dat bevoegd is tot het nemen van een besluit ten aanzien van een aanvraag om een omgevingsvergunning of ten aanzien van een al verleende omgevingsvergunning;

Of zie ik iets verkeerd? 98uiye

EDIT:
Ik zie dat in de model apv ook 1:1 AWB wordt genoemd, waar we dus wel onder vallen (een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed). Raar dat deze dan in de APV Zaanstad ontbreekt, en ongetwijfeld meer APV's.

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2014, 13:59:58
En gewoon beletten/belemmeren dan?

Hij stoort mij toch in mijn ambtshandelingen, mijn ambtshandeling is toch het verlenen van hulp en het bewaken van een pd.
Er zal tenslotte een sporen onderzoek gedaan worden.

of eventueel 185 sr.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 16 mei 2014, 14:10:45
Het gaat nu even puur om het bewaken van de heli. Bovendien moet jij aantonen welke handelingen hij dan belemmerde, wat kon jij niet doen omdat hij er liep? Advocaat van de duivel: we kunnen een PD wel zo groot als het parkeerterrein van de Arena maken, als je onder het lint komt belemmer je dan gelijk de ambtenaar in zijn handelen?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #16 Gepost op: 16 mei 2014, 14:34:57
Citaat van: silque link=msg=1267743 date=1400229283
Citaat van: MNL-7200 link=msg=1267252 date=1400046688
http://www.youtube.com/watch?v=3g5KypsusTI
Ongelofelijk hoe star sommige mensen zijn, dat lintje hangt er niet voor de sier hoor. Maar dan nu de hamvraag.... welke overtreding wordt er precies begaan door onder het lint te komen?  0098
En wat doet die sensatie beluste cameraman in het afgezette gebied?

leo A

• Forum gebruiker
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #17 Gepost op: 16 mei 2014, 15:30:49
Citaat van: NikonDirk link=msg=1267821 date=1400243697
En wat doet die sensatie beluste cameraman in het afgezette gebied?

Ik geloof niet dat Alblasserdamnieuws een sensatiebeluste cameraman is/heeft.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 16 mei 2014, 16:18:18
Citaat van: Dion link=msg=1267783 date=1400232316
Ik zie dat in de model apv ook 1:1 AWB wordt genoemd, waar we dus wel onder vallen (een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed). Raar dat deze dan in de APV Zaanstad ontbreekt, en ongetwijfeld meer APV's.

Dan is het goed kijken in de plaatselijke APV en hopen op een soortgelijke passage:

Citaat
Artikel 2:1 Samenscholing en ongeregeldheden

1. Het is verboden op een openbare plaats deel te nemen aan een samenscholing, onnodig op te dringen of door uitdagend gedrag aanleiding te geven tot ongeregeldheden.
2. Een ieder die op een openbare plaats aanwezig is bij een voorval waardoor ongeregeldheden ontstaan of dreigen te ontstaan, of bij een tot toeloop van publiek aanleiding gevende gebeurtenis waardoor ongeregeldheden ontstaan of dreigen te ontstaan, dan wel zich bevindt in of aanwezig is bij een samenscholing, is verplicht op bevel van een ambtenaar van politie zijn weg te vervolgen of zich in de door hem aangewezen richting te verwijderen.
Ik zie een ongeval waarbij iemand in de weg loopt van bijvoorbeeld een traumaheli wel als een tot toeloop van het publiek aanleiding gevende gebeurtenis, en het verstoren van de rust op de plaats van het ongeval als ongeregeldheid.

Feit blijft dat puur het lintje weinig zegt. Het gaat er om dat iemand de persoon er op wijst en vordert/beveelt de afzetting te verlaten. Het onder het lintje doorlopen geeft op zichzelf nog geen strafbaar feit.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #19 Gepost op: 16 mei 2014, 16:34:08
Citaat van: leo A link=msg=1267832 date=1400247049
Ik geloof niet dat Alblasserdamnieuws een sensatiebeluste cameraman is/heeft.
Aan de manier van filmen te zien blijft hij vrij kort achter oom agent om maar niets te hoeven missen.

Maar oké, dan blijft er nog wel een tweede vraag over...