Geloof me, als je met de VUT bent, heb je het drukker als dat je 100% werkt.
Terug komend op de vele verschillen hierboven. Gevoelsmatig menen we met ze,n allen dat het gebruik van de noodrem bij een incident, terecht is. De 2e vraag hierbij was, is de strafbaar stelling van toepassing.
In mijn epistels heb ik getracht te verwoorden van de Wetgever daarover heeft geregeld. Ik moet zeggen, hier ontstaat de consternatie over wat wel en niet mag. De Locaalspoor en Tramwegwet waaruit verdere wetgeving is ontstaan, was toen niet ingericht voor dit artikel. Immers op meerdere plaatsten in de (Stoom) trein was toezicht gesteld ( verplicht). Later te vervangen door een ketting of hendel waar men aan kon trekken.
De Spoorwegwet van 1875 was toen duidelijk. De functie van de noodrem was alleen bestemd voor gevaar bij spoorwegverkeer en niet voor incidenten zoals de zakkenroller. ( Want die hadden we toen nog niet). Echter door de versnippering van de Spoorwegwet, is deze deels vervallen. Artikelen zijn verwoord in de Wetpersonenvervoer, Besluit Spoorwegverkeer (art 33, gelet op art 87 , 1e lid ). Nog steeds is er een verschil van het rijden op rails. Er zijn hoofdspoorwegen en er zijn Lokaal spoorwegen. En niet te vergeten Metrosporen/Tramsporen en Raccordementen ( Reglement op de racc. enz. Ieder omschreven soort spoor heeft zijn afgeleide regelgeving. Wel gebaseerd op de oude ( deels vervallen) Wetgeving. Dus Ariva en/of Connection hebben afzonderlijke regels. Ariva rijdt op een Locaalspoorweg en Connection op Hoofd en Lokaal. Terecht zie ik opmerkingen, van hier en daar is het zus en zo. Bordjes aan de wand. Prorail met zijn voorschriften. Teveel om op te noemen.
>
citaat< Tramwergreglement.
Artikel 54. Treinbeambten, treininrichting en treinlengte Nog steeds geldend op 02-03-2014•
2.In rijtuigen voor reizigersvervoer hoeft tijdens de rit geen beambte aanwezig te zijn indien de rijtuigen uitgerust zijn met een noodrem, aangebracht op een goed zichtbare en bereikbare plaats.Ik herhaal mijn opmerking over het rijden met een trein zonder inwerking zijnde noodrem. ( bv bij supporters vervoer). Op elke balcon is dus toezicht gesteld, waarom !!! niet om naar die supporters te kijken, maar om de veiligheid van de trein te garanderen. Bij de Machinist zit een extra man die verbindingen onderhoud met het personeel op de balcons.
Zo dat was de geschiedenis in beknopte vorm .
Ik verwees in mijn eerdere beantwoording naar de Jurisprudentie over noodremtrekking. Je vind er 1 waarbij het OM ontvankelijk werd verklaart bij een beroep op noodweer
http://www.rechtenwet.com/noodweer.html ( maar lees wel de casus goed waarom).
Concreet forum leden: De vraag/vragen en stellingen zijn niet zo simpel als ze lijken. Daar art 33, (noodremtrekking ) uit het strafrecht is gehaald maar een Bestuurlijke dwang kent is er mijns inziens sprake van verschillende interpretaties van railvervoerders. Enerzijds zegt men het strafbaar maar niet wanneer. Misbruik wordt enz. Nu zul je dus de definities van Misbruik, Noodweer.Noodweer exces /geweld tegen personen en goederen er bij moeten pakken.
Ik blijf bij mijn eigen stelling in het geval van de zakkenroller, dat er "meer"gevaar/geweld is ontstaan door aan de noodrem te trekken en de trein tot stilstand komt op een plaats waar je het niet wilt hebben. Dat dit tot een Bestuurlijke maatregel zou leiden betwijfel ik met U .
Als laatste verwijs ik naar het onderzoek van de Spoorweg Ongevallenraad en het onderzoek naar de brand in een trein in de Schipholtunnel ( rapport 2-7-2009) . Uit de aanbevelingen gedaan blijkt dat je NIET aan dat ding moet trekken in een tunnel. De hulpverleners onder ons snappen wel waarom.
Zo en nu stop ik er echt mee.