Henk,
Dat voorbeeld van in de sloot springen is natuurlijk kleuterniveau, maar het gaat om het principe.
Dat de politie een overtreding maakt (ervan uitgaande dat het geen functionele is) is natuurlijk niet correct, maar als burger heb je je (net als de ambtenaren) gewoon aan de regels te houden. Je gaat niet door rood rijden omdat degene voor je dat ook doet.
OK, de politie heeft een voorbeeldfunctie, maar de gemiddelde burger kan niet weten of de overtreding wel of niet functioneel is. Daarnaast heb je zelf ook nog de verantwoordelijkheid over je eigen gedrag.
Blauwe lampen aan doen dan?
Lijkt mij niet, dan is het van: "de politie gebruikt te pas en te onpas zwaailampen" met het gevolg dat er aan OGS niet veel waarde meer wordt gehecht.
En de mensen die misbruik maken van hun middelen positie: eruit gooien wat mijn betreft. die hebben het niet begrepen. (bijv. met de dienstauto van zuid holland zuid naar amsterdam, hoe haal je het in je hoofd)
Dat is kleuterniveau. De politie is het gezag. Als iemand als zijnde het bevoegd gezag van een ander verlangt om regels na te leven en je lapt zelf die regels aan je laars, kom je met "als ik in de sloot spring, spring jij toch ook niet in de sloot" niet ver.
Henk
Dat ook slechts ter aanduiding van de verantwoordelijkheid die je voor jezelf hebt.
Vroeger zeiden ze wel, héél lang geleden “quod licet jovi, non licet bovi” wat Jupiter mag mogen zijn runderen nog niet"
Maar helaas voor Jupiter, zijn tijd is voorbij.
Henk
Té ver voor mijn tijd denk ik
Maarten